۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۳:۲۱
کد خبر: 82910859
T T
۰ نفر

سیاستمداران آلمانی، سفیر آمریكا را به ریشخند گرفتند

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۳:۲۱
کد خبر: 82910859
سیاستمداران آلمانی، سفیر آمریكا را به ریشخند گرفتند

وین - ایرنا - اظهار نظر مداخله جویانه سفیر جدید آمریكا در آلمان در ارتباط با همكاری شركتهای آلمانی با ایران واكنش منفی شماری از سیاستمداران این كشور را برانگیخت و از جمله رئیس كنفرانس امنیتی مونیخ خطاب به او گفت: آلمانی ها از دستور خوششان نمی آید!

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، 'ریچارد گرنل' سفیر جدید آمریكا كه این هفته كار خود را در آلمان آغاز كرد، روز سه شنبه در پی سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و اعلام خروج از توافق هسته ای با ایران، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: 'تحریم های آمریكا بخش های مهمی از اقتصاد ایران را هدف خواهند گرفت و شركتهای آلمانی كه با ایران كار می كنند، باید فورا كار خود را متوقف كنند!'
در واكنش به این اظهارنظر توئیتری، 'آندریا نالس' رهبر حزب سوسیال دمكرات آلمان گفت: این وظیفه من نیست كه به افراد بخصوص به سفیر آمریكا درس دیپلماسی بدهم، اما به نظر می رسد كه او به مقداری آموزش نیاز دارد.
'امید نوری پور' عضو ایرانی تبار مجلس آلمان از حزب سبز این كشور نیز در انتقاد از اظهار نظر سفیر آمریكا به رادیو 'دویچلندفونك' گفت: همكاری خوب به این معنا است كه وقتی حتی هنوز خودت را نشان نداده ای، سیاست تهاجمی و بی رحمانه ای علیه منافع امنیتی كشور میزبان اتخاذ نكنی و اقتصاد آلمان را تهدید نكنی.
این واكنش ها كه نشان دهنده شكاف روز افزون بین آمریكا با یكی از متحدان اصلی این كشور در اروپا است، به رئیس كنفرانس امنیتی مونیخ هم سرایت كرد. 'ولفگانگ ایشینگر' دیپلمات قدیمی آلمانی در پاسخ به توئیت گرنل نوشت: پس از دوره ای طولانی از كار به عنوان سفیر می گویم كه سیاست های كشور خودت را توضیح بده و با كشور میزبان لابی كن اما هرگز به كشور میزبان نگو كه چه كار كند، اگر می خواهی دچار مشكل نشوی.
ایشینگر كه از سال 1973 كار دیپلماتیك خود را آغاز كرد و مسئولیت های متعددی از جمله معاونت وزیر خارجه و سفارت آلمان در آمریكا و انگلیس را بر عهده داشته است، خطاب به سفیر تازه كار آمریكا افزود: آلمانی ها مشتاق گوش دادن هستند، اما از دستور شنیدن خوششان نمی آید!
اظهارات مداخله جویان سفیر آمریكا در حالی است كه دولت آلمان بر لزوم حفظ برجام و همكاری با ایران تاكید كرده است. آنگلا مركل صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه ضمن ابراز تاسف از تصمیم رئیس جمهوری آمریكا برای خروج از توافق هسته ای 1+5 با ایران، با بیان اینكه تهران به این توافق پایبند بوده است، تاكید كرد كه اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ برجام خواهد كرد.
مركل، امانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه و ترزا می نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه در بیانیه مشتركی بر تعهد این كشورها به برجام تاكید كردند و گفتند: این توافق برای امنیت مشترك ما مهم باقی می ماند. سران سه كشور اروپایی از آمریكا خواستند كه تضمین كند كه ساختارهای توافق هسته ای دست نخورده باقی خواهند ماند.
پیش از این نیز 'هایكو ماس' وزیر امور خارجه آلمان تاكید كرد كه با وجود تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای خارج شدن از توافق هسته ای با ایران (برجام)، این توافق همچنان زنده است. وی گفت:توافق هسته ای با ایران موجب افزایش امنیت در خاورمیانه و كل جهان می شود و برای حفظ این توافق مهم تلاش خواهیم كرد و مساله اصلی حفظ ایران در برجام است.
گرنل كه در گذشته به عنوان صاحبنظر سیاسی با شبكه خبری فاكس نیوز آمریكا - رسانه مورد اعتماد ترامپ - همكاری داشته است، هفته گذشته پیش از عزیمت به آلمان نیز در گفت و گو با فاكس نیوز مدعی شد: ایران از تروریسم حمایت می كند و شركت های آلمانی همكاری با این كشور را متوقف كنند؛ فكر می كنم این مسئولیت را دارم كه به شركت های آلمانی توضیح بدهم كه كار كردن آنها با ایران درست نیست.
وی كه یك همجنسگرا است و روز پنجشنبه گذشته به عنوان سفیر جدید آمریكا در آلمان سوگند یاد كرد، ایران را به 'بی ثبات كردن' سوریه متهم كرد و مدعی شد: ایران حامی اصلی مالی اسد است.
سفیر آمریكا با این حال روز چهارشنبه در واكنش به این انتقادها تلاش كرد تا موضوع را لاپوشانی كند و در یك پیام دیگر در توئیتر نوشت: حرف من دقیقا برگرفته از اسناد و حرف های كاخ سفید بوده است!
شبد**اروپام**1078**1379

سرخط اخبار جهان