خودباوری داخلی همراه با تعامل جهانی- رضا خیامیان*

تهران - ایرنا - بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حالی آغاز به کار کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با گفتمان‌های سیاسی غیرمتعارف سعی برحاکم کردن فضای ملتهب علیه ایران داشت.

اما امسال هم این نمایشگاه که بزرگترین رویداد خاورمیانه در صنعت نفت به شمار می‌رود، خود نشان از حضور فعالانه شرکت‌های ایرانی و از سوی دیگر علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری و حضور در صنعت نفت ایران دارد.

صنعت نفتی که یکی از مناسب‌ترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری دنیاست. حضور بیش از هزار شرکت ایرانی و 600 شرکت خارجی و 38 پاویون از کشورهای جمهوری آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ‌کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن‌اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، امریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور هستند و کشورهای چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش و هلند نمونه‌هایی هستند که فضای بین‌المللی را نسبت به سیاست‌های رئیس جمهوری امریکا کم تأیید نشان می‌دهند.

به‌نظر می‌رسد که مدیران دولتی باید از این فرصت کم نظیر که همه شرکت‌های داخلی و برندهای معتبر بین‌المللی نظیر زیمنس و توتال که همچنان فعالانه در ایران حضور دارند، بخوبی استفاده کند تا تکنولوژی صنعت نفت کشور بویژه در بخش بالادستی صنعت به روز شود. اما در این نمایشگاه توانمند‌تر شدن شرکت‌های داخلی نیز موضوعی قابل توجه بود.

در نمایشگاه بیست‌وسوم شرکت‌های داخلی با عرضه توانمندی و فناوری‌های پیچیده، ضمن قدرت نمایی فناوری توانستند، این اطمینان را ایجاد کنند که حتی بدون حضور شرکت‌های خارجی می‌توانند امینی مطمئن برای توسعه صنعت نفت باشند.

اگرچه این شرکت‌ها در مواردی نظیر مالیات، بیمه و موارد بانکی دچار چالش‌های فراوان هستند که باید برای هموار کردن این مسیر اقدامی عاجل صورت گیرد. در رویداد بیست‌وسوم نفت اتفاقی مناسب رخ داد. آن هم بازدید حسن روحانی، رئیس جمهوری و نشست ایشان با نمایندگان بخش خصوصی صنعت نفت بود؛ که در فضایی مناسب، چالش‌ها و راهکارهای برون رفت از آن مورد بررسی قرار گرفت.

به‌نظر می‌رسد امروز در سطح کلان دولت این باور که ایرانی می‌تواند نیازهای کشور را تأمین کند، به بار نشسته است و اکنون در مرحله اعتماد‌سازی دو سویه قرار گرفته‌ایم. البته نباید فراموش کنیم، در عصری که قرار گرفته‌ایم همواره نیازمند رصد و اجرای تکنولوژی‌های جدید برای بهینه کردن محصولات و توسعه بازار در سطح بین‌المللی هستیم.

لذا باید با اتخاذ تدابیر سیاست‌های مناسب از دانش و تجربه شرکت‌های بین‌المللی بهره‌مند شد و دچار اختراع مجدد چرخ در صنعت نشویم. نتیجه آنکه امروز شرکت‌های ایرانی به این باور رسیده‌اند که می‌توانند ضمن تأمین نیاز داخلی در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنند و از طرفی سران دولت‌ها و مالکان شرکت‌های خارجی نیز برای حفظ منافع سهامداران خود نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.
*رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت
پژوهشم**1197**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال