چالش های توسعه بندر گوادر پاکستان

اسلام آباد - ایرنا - دولت پاکستان از سالها پیش به این می اندیشید که چگونه می تواند بندر گوادر را به جایگاه شهری بندری نظیر دبی در امارات متحده عربی در آورد و بهترین راه برای رسیدن به این هدف، ایجاد منطقه آزاد تجاری و کمک گرفتن از سرمایه گذاری خارجی بود.

به گزارش ایرنا بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان و در ساحل دریای عرب قرار گرفته و طرح تاسیس این بندر عمیق نخستین بار در سال ۱۹۵۴ میلادی (۱۳۳۲ شمسی) مطرح شد.
فاصله گوادر از بندر کراچی به عنوان بزرگترین شهر تجاری پاکستان ۵۳۳ کیلومتر و فاصله آن از مرز ایران نیز ۱۲۰ کیلومتر است.
همچنین فاصله دریایی بندر گوادر از سواحل عمان حدود ۳۸۰ کیلومتر برآورد شده است.
بندر گوادر با کمک آمریکا به عنوان میانجی مذاکرات میان دولت های پاکستان و عمان پس از ۲۰۰ سال حاکمیت پادشاهی عمان بر این بندر و با پرداخت سه میلیون دلار بهای خرید آن از سوی پاکستان به عمان در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۵۸ به اسلام آباد فروخته شد و به طور رسمی به عنوان بخشی از خاک پاکستان اعلام شد.
از نگاه مقامات پاکستانی منطقه گوادر واقع در دریای عرب و نزدیکی ایران و خلیج فارس، می تواند به عنوان قطب تجاری منطقه عمل کند و به نظر می رسد سرمایه گذاری عظیم چین در پاکستان تحت عنوان کریدور اقتصادی چین پاکستان که به 'سی پک' معروف است این خواب را به حقیقت پیوند داد.
هدف چین برای تکمیل ' سی پک' ایجاد دسترسی میانبر به خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس با صرف کمترین هزینه حمل و نقل است.
مردم پاکستان در حالی به طرح کریدور اقتصادی چین - پاکستان(CPEC) امید بسته اند که براساس آن قرار است رشد اقتصادی این کشور تا سال 2030 سالانه دو تا 2.5 درصد افزایش یافته و طبق برنامه ریزی ها تا همان سال دو میلیون و 500 هزار شغل ایجاد شود.
بندر گوادر با عمق طبیعی و موقعیت جغرافیایی خود در منطقه بهترین گزینه برای چینی ها به حساب آمد، ولی مشکل اساسی در بندر گوادر، کمبود آب در این منطقه است .
در حال حاضر مردم مجبورند با طی مسافت طولانی از مناطق دیگر آب آشامیدنی خود را تامین کنند و به دلیل استفاده بیش از اندازه، منابع آب زیرزمینی نیز به پایان رسیده است.
مسئولان محلی در ایالت بلوچستان می گویند در حال حاضر پس از تکمیل فاز نخست بندر در دست احداث گوادر، جمعیت در این شهر به یکصد هزار نفر رسیده است و به گفته این مسئولان احتمالا تا سال 2020 میلادی جمعیت این بندر به 500 هزار نفر بالغ شود .
پیش از آغاز احداث بندر گوادر، ماهیگیری منبع اصلی درآمد مردم بود و مردم این منطقه از اینکه دولت توجهی برای بهتر کردن وضع زندگی آنها نمی کند به شدت گله مند هستند.
'محمدعلی کاکر' مسئول توسعه و طراحی ایالت بلوچستان بر این عقیده است که بندر گوادر روزانه به 26 میلیون لیتر آب آشامیدنی نیاز دارد اما سیستم حمل آب از سوی تانکرها میتواند هشت میلیون لیتر آب مورد نیاز مردم را تامین کنند.
چین در راستای طرح ' سی پک' در حال احداث دو پروژه برای تامین آب آشامیدنی در این بندرگاه است هر دو پروژه در صورت تکمیل می توانند 24 میلیون لیتر آب آشامیدنی مورد نیاز بندرگاه را تامین کند .
از سوی دیگر 'ساجد بلوچ'مدیر کل اداره توسعه بندرگاه گوادر می گوید شرکت های چینی برای تکمیل این پروژه به انرژی برق نیاز دارند و این مشکل دیگر بندرگاه است.
ساکنان این بندر می گویند برای خرید آب آشامیدنی مجبورند در ازای هر سه لیتر 50 روپیه پرداخت کنند و بیشتر ساکنان گوادر توانایی خرید آب آشامیدنی را ندارد و مجبورند آب نمک یا آب غیر تصفیه شده بیاشامند .
امید مسئولان بلند پایه دولت محلی بلوچستان پاکستان در زمان کنونی، باران و پر شدن سد کوچک ' اکرا کور ' در این ایالت است تا از این طریق مشکل کمبود آب در این بندر حل شود.
اما ارتش پاکستان با به کار بستن تدابیر لازم سعی می کند زمینه تکمیل طرح کریدور اقتصادی چین پاکستان فراهم شود.
برای حل معضل کمبود آب، ارتش در نظر دارد تا با کمک مالی امارات متحده عربی و سوئیس زمینه را برای تکمیل طرح نمک زدایی از آب دریا و تولید آب شیرین فراهم سازند .
ارتش پاکستان در بیانیه ای اعلام کرده که با تکمیل این طرح تا جولای سال 2018 - تیرماه سال جاری- روزانه بیش از 16 میلیون لیتر آب آشامیدنی تولید و در اختیار ساکنان بندرگاه قرار می گیرد و خطوط زمینی بین بندرگوادر و شهر کراچی در حال تکمیل است و قرار است بزرگترین فرودگاه کشور در بندر گوادر احداث شود.
دولت چین نیز در نظر دارد تا با تکمیل یک طرح تولید برق از طریق سوخت زغال سنگ 300 مگاوات برق تولید و به این ترتیب مشکل کمبود انرژی برق در این شهر را مرتفع سازد و طرح تولید برق در 20 کیلومتری شهر گوادر در حال تکمیل است .
منیر احمد مسئول امنیت بندر گوادر با بیان اینکه امنیت در منطقه گوادر تامین شده است می گوید: طی سال های آینده این بندر، به منطقه توریستی و بازرگانی تبدیل شده و چشم انداز آن برای پشت سر گذاشتن شهر دبی بسیار روشن است.
آساق**6125**1663**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال