۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۱۸
کد خبر: 82904544
T T
۰ نفر
ایران نقش مهمی در گسترش تجارت منطقه اكو ایفا می كند

باكو-ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن زیرساخت‌های مناسب حمل و نقلی در بخش‌های مختلف، نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اكو به ویژه كشورهای محصور در خشكی ایفا می‌كند.

به گزارش ایرنا، «عباس آخوندی» روز پنجشنبه در نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی -اكو- در بندر تركمنباشی ، افزود: اجلاس وزاری حمل و نقل كریدور شمال –جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاری سازی این كریدور، وضع نظام تعرفه و سایر مسائل مربوط به آن بررسی خواهد شد.
وی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفیت 8 میلیون تنی فعلی آن و تكمیل طرح های توسعه آن با مشاركت طرفه های خارجی اعلام كرد كه موقیعت ویژه ترانزیتی این بندر در اتصال شرق آسیا به شبه قاره هند و افغانستان به آسیای میانه، روسیه و اروپا كمك بسیار چشمگیری به رونق ترانزیت منطقه‌ای و بین‌المللی و به تبع آن روانسازی جریان تجارت در این منطقه خواهد كرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران ، با ارائه آخرین وضیعت كریدور بین‌المللی شمال-جنوب و اقدامات صورت گرفته در اتصال شبكه ریلی آستارا در ایران و آستارای آذربایجان، اعلام كرد كه تا تكمیل حلقه مفقوده باقیمانده در مسیر این كریدوربه صورت حمل و نقل تركیبی انجام می شود.
آخوندی تاكید كرد كه امروز زمان برداشتن گام‌های عملی برای تحقق برنامه‌ها و تصمیم هایی است كه قبلا در منطقه اكو و چارچوب برنامه های بخش حمل و نقل اكو وضع شده‌است .
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری كرد كه مقدمات و ساز و كارهای لازم برای مطالعه تجاری سازی كریدور ریلی قزاقستان، تركمنستان و ایران بزودی نهایی شود.
آخوندی اضافه كرد: امیدوارم كه اجلاس وزاری حمل و نقل كشورهای واقع در مسیر كریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیكستان، افغانستان و ایران كه كشور چین را از مسیر این كشورها و ایران و اروپا متصل می كند و افغانستان میزبانی آن را بر عهده گرفته است ، امسال برگزار شود.
وی همچنین ضرورت حضور چین در این كریدور و نیز گسترش فطارهای كانتینری آلماتی-استانبول و آلماتی – بندر عباس در چارچوب اكو به چین را خواستار شد.
وزیر راه و شهرسازی فعال شدن مسیر ریلی كریدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) و تلاش برای بازسازی و بهسازی مسیر كویته – تفتان در داخل پاكستان را كه یكی از موانع جدی برای عملیاتی شدن این مسیر است مورد تاكید قرار داد.
آخوندی ،با توجه به ظرفیت های فراوان و اشتراكات زیاد بین كشورهای منطقه اكو ، پیشنهاد كرد موضوع از سرگیری قطارهای مسافری مشهد-عشق‌آباد و نیز قطارهای مسافری بین ایران و ازبكستان از جمله شهرهای سمرقند و بخارا بررسی شود .
وی بر تمركز جدی دبیرخانه اكو جهت تسریع در اجرایی كردن چهارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت اكو (TTFA) ، تسهیل عبور مرزی، برداشتن موانع غیرفیزیكی و تشریفات غیر لازم در حمل و نقل و ترانزیت و عملیاتی كردن كریدورهای ریلی و جاده ای منطقه اكو با تعریف پروژه های مشترك تاكید كرد.
آخوندی همچنین به مشتركات تاریخی، فرهنگی و تمدنی كشورهای منطقه اكو و مسیرهای اتصالی كشورهای همسایه به همدیگر به همراه پتانسیل های فراوان در آن از جمله وسعت هشت میلیون كیلومتر مربعی، جمیعت 400 میلیونی، منابع غنی انرژی و تنوع گردشگری قابل توجه و نیز رشد اقتصادی مناسب آن كه موجب شده تا این منطقه به عنوان یكی از راهبردی ترین مناطق در جغرافیایی سیاسی جهانی شناخته شود ، اشاره كرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران ، اعلام كرد كه این امر ما را بر آن می‌دارد تا با استفاده از امكانات بلقوه اقتصادی كشورهای عضو موجب ارتقای رفاه ملت های خود را فراهم كنیم .
نهمین اجلاس وزاری حمل و نقل سازمان همكاری های اقتصادی «اكو»ساعتی پیش در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیكی شهر تركمنباشی واقع در ساحل تركمنی دریای خزر با حضور وزاری حمل و نقل كشورهای اعضو اكو،معاونین وزیران و نیز سفیران كشورهای عضو اكو به كار خود پایان داد.
خاورم **1579

سرخط اخبار جهان