۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۲۵
کد خبر: 82902337
T T
۰ نفر
آیین نامه واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی تدوین شد

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی از پایان تدوین آیین نامه اجرایی واگذاری طرح‌های نیمه تمام كشور در قالب مشاركت عمومی و خصوصی و ارسال آن به هیات وزیران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مسعود كرباسیان» در نخستین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سال 1397 یادآوری كرد: قرار بود آیین نامه تبصره 19 قانون بودجه 97 به دست سازمان برنامه و بودجه كشور تدوین شود اما با توجه به اینكه بخش خصوصی توسعه‌گران اصلی این مبحث به شمار می رود باید آیین نامه با نظر بخش خصوصی نهایی شود و به طور مستقیم به هیات دولت برود.
وی افزود: در جلسه امروز آیین نامه را نهایی می كنیم و برای تصویب به هیات دولت می بریم.
به گزارش ایرنا، نخستین جلسه امسال شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی عصر امروز با حضور وزیر اموراقتصادی و دارایی و اعضای شورا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران برگزار شد.
جلسه امروز به بررسی شیوه اجرای تبصره 19 قانون بودجه سال 97 درباره واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی اختصاص داشت.
بر پایه تبصره 19، به دولت اجازه داده می شود برای جلب مشاركت بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌های منتخب جدید و نیمه تمام (با اولویت طرح‌های نیمه تمام) و بهره‌برداری طرح های تكمیل شده یا در حال بهره‌برداری، در قالب سازوكار مشاركت عمومی-خصوصی انواع قرارداد (مانند واگذاری، مشاركت، ساخت و بهره برداری یا برون‌سپاری) را با بخش خصوصی و تعاونی منعقد كند.
در این جلسه، فعالان بخش خصوصی ورود به طرح های نیمه تمام را نیازمند تامین مالی بانك ها و بازار سرمایه دانستند و از دولت خواستند افزون بر تضمین خرید خدمات، برای پرداخت نیز ضمانت های لازم را بدهد.

** نیاز به بخش خصوصی برای تكمیل 76 هزار طرح نیمه‌تمام
معاون سازمان برنامه و بودجه در این نشست گفت: 76 هزار طرح نیمه‌تمام در كشور داریم و با توجه به محدودیت منابع دولت، 12 تا 20 سال طول می‌كشد تا تكمیل شوند و در نتیجه به مشاركت بخش خصوصی نیاز داریم.
«حمید پورمحمدی» درباره تبصره 19 قانون بودجه امسال یادآوری كرد: در قالب این مصوبه هم امكان واگذاری كامل و هم مشاركت با دولت فراهم شده است و دستكم 500 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ورود بخش خصوصی فراهم می كنیم.
به گفته وی، تاكنون برخی طرح ها به بخش خصوصی واگذار شده است اما در زمینه مشاركت با دولت در طرح‌های جدید، نیمه‌تمام و بهره‌برداری از آنها پیچیدگی بیشتری وجود دارد.
وی اعلام كرد: دولت حق قیمت‌گذاری محصولات طرح ها را ندارد، همچنین به دولت اختیار داده شده است این تولیدات را به طور تضمینی بخرد. همچنین اختیار چند كاربری كردن طرح ها به شرط حفظ كاربری موردنظر حاكمیت داده و معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی نیز در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینكه بخش خصوصی پیش از واگذاری می‌تواند درخواست تغییر كاربری طرح ها را بدهد.

** مجوز جذب 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی ذیل تبصره 19
معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: قانون بودجه اجازه داده است بخشی از بودجه عمرانی كشور صرف این كار شود، ضمن اینكه نظام های پولی و مالی به ویژه بانك‌های توسعه‌ای می‌توانند تامین مالی كنند و اجازه جذب 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی داده شده است.
وی افزود: همچنین اجازه داده شده است دارایی‌های دولت به نفع بخش خصوصی ترهین شود.
«برای نخستین بار امكانی فراهم شده است كه در صورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی، وزارت اقتصاد ریسك سیاسی آن را پوشش دهد و در فاینانس طرح‌ها گارانتی حاكمیتی را ارایه كند».
معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام كرد: در گام نخست 14 هزار و 500 طرح برای واگذاری یا مشاركت بخش خصوصی احصا و به مجلس ارائه شده است كه فهرست آنها در پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه در دسترس قرار دارد.

** تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه تهاتر بدهی دولت به بانك‌ها و بخش خصوصی
پورمحمدی گفت: پیش‌نویس آیین‌نامه تهاتر بدهی دولت به بانك‌ها و بخش خصوصی به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تهیه شده است كه می‌توان آن را به عنوان نظام ملی تصویری مالی كشور نام نهاد.
وی افزود: در بخش مسكن و بافت فرسوده بازسازی دست‌كم ۱۰۰ هزار واحد به دست بخش خصوصی برنامه ریزی شده است.
به گفته وی، تخصیص منابع مالی برای نوسازی و اصلاح حمل و نقل عمومی، نهایی سازی طرح گردشگری شامل تكمیل هتل‌های ۴ و ۵ ستاره، توجه به طرح های دانش بنیان و صنعتی و سه برنامه كشاورزی در زمینه كشت گلخانه ای، پرورش ماهیان آزاد و پرورش ماهی در قفس جزو اولویت های دولت است.
وی افزود: بخش خصوصی در برنامه اشتغالزایی مناطق روستایی و عشایری نیز می تواند زنجیره تولید راه اندازی كند؛ زیرا تسهیلات با نرخ سود ۶ درصد ارایه می شود.
هفتاد و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به بررسی مشكلات بخش خصوصی در مورد تبصره 19 قانون بودجه 1397 و پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی آن با موضوع واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام در قالب مشاركت عمومی و خصوصی اختصاص داشت.
این جلسه نخستین جلسه شورای گفت و گو در سال 1397 بود كه با حضور وزیر اموراقتصادی و دارایی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران و اكثریت اعضا برگزار شد‌.

اقتصام*6984*2025*1961*
۰ نفر