۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۱۰
کد خبر: 82898570
T T
۰ نفر
اتصال شبكه های برق ایران،جمهوری آذربایجان و روسیه  بررسی شد

باكو – ایرنا – در نشست سه جانبه روز پنجشنبه ، با حضورمعاونان وزرای نیروی ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان در باكو، ایجاد دالان انرژی برق شمال – جنوب و اتصال شبكه های برق سه كشور ، بررسی شد .

به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان ،« ناطق عباس اف » معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان «همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی جمهوری اسلامی ایران و «آناتولی یانووسكی» معاون وزیر انرژی روسیه در این نشست یك روزه راهكارهای اتصال شبكه های انرژی برق سه كشور را بررسی كردند .
بنا به این گزارش ، ایجاد دالان انرژی برق شمال – جنوب در دیدار های سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه در باكو و تهران و نیز در سفر ماه مارس سال جاری میلادی دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان بررسی و سران سه كشور درباره گسترش همكاری های چند جانبه در حوزه انرژی برق دستورات لازم را صادر كرده بودند .
همایون حائری معاون وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، علاقمندی تهران را برای اجرای پروژه اتصال شبكه های انرژی برق با جمهوری آذربایجان و روسیه و را اعلام كرد و گفت : هر سه كشور در زمینه مبادله انرژی برق از امكانات مناسب برخوردار هستند .
عباس اف، معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز درباره سطح همكاری این كشور با ایران و روسیه در حوزه انرژی برق بحث كرد و گفت : جمهوری آذربایجان سه سال است كه در قالب ایجاد دالان انرژی برق شرق – غرب مبادله برق با گرجستان و تركیه انجام می دهد .
وی افزود: امكانات موجود میان جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه در زمینه صادرات نیروی برق شرایط مناسبی برای ایجاد دالان انرژی برق شمال – جنوب فراهم می كند .
همچنین یانووسكی معاون وزیر انرژی روسیه همكاری سه كشور در بخش انرژی برق را بسیار مهم دانست و بر ضرورت برداشتن گام های مشخص برای گسترش همكاری در این حوزه تاكید كرد .
در این دیدار تا سیس گروه كاری سه جانبه برای اتصال شبكه های برق ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه و در این ارتباط اجرای پروتكل دیدار سه جانبه سران در 25 آوریل سال 2014 میلادی در باكو و هماهنگ كردن فعالیت های مربوط به توجیه اقتصادی و فنی بررسی شد .
حاضران این نشست در باره تاسیس گروه كاری متشكل از 6 نماینده ازهر كشور ، برگزاری نشست آتی در ماه ژوئن سال جاری در مسكو و تهیه پیشنویس توافقنامه مشترك توجیه اقتصادی و فنی به توافق رسیدند .
در پایان این نشست پروتكل نهایی از سوی مسئولان انرژی برق سه كشور به امضا رسید .
خاورم ** 337* 1579

سرخط اخبار جهان