۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 82897288
T T
۰ نفر

جهانگیری: تحولات بازار ارز و سكه مثبت است

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 82897288
جهانگیری: تحولات بازار ارز و سكه مثبت است

تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه روند بازگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد كشور مناسب است، گفت: تحولات بازار ارز و سكه مثبت است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری امروز - چهارشنبه- در ادامه سلسله جلسات اقتصادی ساماندهی امور ارزی با اشاره به تداوم ورود كالاهای اساسی به كشور افزود: دولت ما به التفاوت ارز كالاهای اساسی و دارو را به سرعت پرداخت خواهد كرد و بانك ها موظف شده اند نسبت به پرداخت مابه التفاوت ارز كالا های اساسی و دارو را به ازاء هر دلار 400 تومان به تجار و وارد كنندگان پرداخت كنند و وارد كنندگان نباید در این زمینه هیچ گونه نگرانی داشته باشند.
وی با ابراز خرسندی از تحولات اخیر بازار ارز و سكه اظهار داشت: ورود تدریجی بنگاه های اقتصادی به نظام یكپارچه معاملات ارزی (نیما)، بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد كشور، شیب نزولی قیمت سكه، كاهش قاچاق لوازم خانگی و قطعات خودرو، بهبود مدیریت ارز كشور از نتایج مطلوب سیاست های نوین ارزی است كه باید با دقت و سرعت ادامه یابد.
جهانگیری با اشاره به گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تامین كالاهای مورد نیاز جامعه به ویژه برای ماه مبارك رمضان و پر بودن انبارها از كالاهای اساسی ابراز امیدواری كرد؛ با توجه به تحولات اخیر و حمایت های دولت از صادركنندگان میزان صادرات كشور در سال 97 از سال قبل پیشی گیرد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: كارگروه ویژه رصد بازار ارز باید روزانه تشكیل جلسه دهد و برای حل مسائلی كه ممكن است در خلال اجرای سیاست ها پیش بیاید راهكار تهیه و بلافاصله تصمیم گیری و برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ كند.
معاون اول رییس جمهوری با تاكید بر اینكه هیچ كمبودی در كشور در زمینه تامین كالاهای اساسی و دارو ایجاد نخواهد شد، گفت: اجرای سیاست های جدید ارزی ضمن ایجاد شفافیت در تجارت خارجی ، واردات كالاهای مورد نیاز به داخل كشور را تسهیل خواهد كرد.
در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با ارائه گزارش از روند صادرات و واردات كشور گفت: روند واردات و صادرات كشور روند مطلوب و مناسبی است و میزان واردات كالاهای اساسی قابل توجه است و هیچ گونه نگرانی از بابت كالاهای اساسی بخصوص كالاهای مورد نیاز جامعه برای ماه مبارك رمضان نداریم و انبارهای كشور از كالاهای اساسی پر است و مشكل خاصی در این زمینه وجود ندارد. ضمن آن كه ستاد تنظیم بازار نیز بر قیمت كالاها نظارت كافی دارد و با متخلفان برخورد خواهد كرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این جلسه گفت: هیچ گونه مشكلی برای تامین و واردات دارو وجود ندارد و با مصوبه دولت مبنی بر پرداخت ما به التفاوت ارز واردات دارو، مردم نگران كمبود و افزایش قیمت دارو نباشند.
در این جلسه كه وزرای جهاد كشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و روسای كل بانك مركزی و سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رییس جمهوری و معاون حقوقی رییس جمهوری نیز حضور داشتند ضمن تاكید بر پرداخت مابه التفاوت ارز به وارد كنندگان كالاهای اساسی و دارو از طریق ساز و كار های موجود مقرر شد بانك مركزی در اسرع وقت نسبت به ابلاغ بخشنامه لازم به بانك های عامل برای پرداخت مابه التفاوت ارز به وارد كنندگان اقدام نمایند.
بحث و تبادل نظر در خصوص واردات در برابر صادرات، تامین ارز مورد نیاز شبكه حمل و نقل بین المللی كشور، ارز همراه مسافران در مرزهای زمینی، واردات خودرو از دیگر موضوعات جلسه بود كه تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ و مقرر شد بانك مركزی به فوریت نسبت به ابلاغ مصوبات جلسه و اطلاع رسانی لازم اقدام كند.
سیام**1751**1449

سرخط اخبار سیاست