۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۱۱
کد خبر: 82888393
T T
۰ نفر
پول گندمكاران از دو روز آینده پرداخت می شود

تهران - ایرنا - معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادكشاورزی از آغاز پرداخت پول گندمكاران طی یك تادو روز آینده خبر داد و گفت: براساس تصویب شورای اقتصاد هر كیلوگرم گندم همچون سال گذشته با نرخ ١٣٠٠ تومان خریداری می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عبدالمهدی بخشنده شامگاه دوشنبه در حاشیه آیین تجلیل از حسن ركنی معاون سابق وزیر جهادكشاورزی در معاونت امور دام كه در این وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای فصل برداشت تاكنون 40 تا 50 هزارتن گندم از كشاورزان خریداری شده است.
وی تصریح كرد: نرخ های خرید تضمینی با تصویب شورای اقتصاد ابلاغ و قابلیت اجرایی دارد و وزارت جهادكشاورزی به طور مستمر موضوع اعلام نرخ خرید تضمینی سایر محصولات كشاورزی را از شورای اقتصاد در حال پیگیری است.

** یارانه ارز واردات برنج در گمانه زنی است
معاون وزیر جهادكشاورزی گفت: با تك نرخی شدن نرخ ارز با دلار 4200 تومانی وزیر جهادكشاورزی به رییس جمهوری پیشنهاد داد نهاده های بخش كشاورزی شامل ذرت، كنجاله سویا و سایر نهاده های تولید این بخش از افزایش قیمت متاثر نشود و در نتیجه قیمت تمام شده كالا و خدمات به این بخش افزایش پیدا نكند.
بخشنده اضافه كرد: بنابراین واردكنندگان بخش كشاورزی با دلار ٤٢٠٠ تومان واردات انجام می دهند اما با تمهیدات دولت بلافاصله مابه التفاوت ٤٠٠ تومانی ناشی از نظام تك نرخی شدن ارز به صورت یارانه بازگردانده می شود.
وی ادامه داد: عمده واردات ما برای بخش دام و طیور ذرت، كنجاله سویا و جو است.
بخشنده تصریح كرد: برای كود و سم و سایر اقلام اگر بتوانیم با تمهیداتی كه دولت برای بخش كساورزی در نظر گرفته ( با نرخ ارز ٣٨٠٠ تومان ) واردات انجام دهیم ، قیمت تمام شده تولیدكنندگان تغییری نخواهد یافت.
وی افزود: برای یارانه نرخ ارز برنج و گندم و عمده نهاده های تولید در حال رایزنی جزئیات هستیم.
به گزارش ایرنا، پارسال نزدیك 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمكاران سراسر كشور خریداری شد كه با توجه به ذخایر پارسال همچنان خودكفایی در تولید این محصول استمرار پیدا كرد.
براساس مصوبه شورای اقتصاد هر كیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری شده بود.
سال 1395 نیز 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد كه قیمت هر كیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13هزار و 68 ریال بوده است.
خرید گندم همه ساله از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز می شود و تا اواخر مهرماه هر سال ادامه دارد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**٩١86*2025