معاون وزیر آموزش و پرورش :

مدارس متوسطه زیر پوشش طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی قرار می گیرند

تهران- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی که از چهار سال قبل و به صورت آزمایشی در برخی مدارس به اجرا در آمده بود، امسال در تمامی مدارس دوره متوسطه اول و دوم تعمیم می یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، علی زرافشان روز دوشنبه در نشست خبری، ارتقای مدیریت آموزشگاهی را یکی از اهداف عملیاتی سند تحول نظام بنیادین برشمرد و اظهار داشت: این برنامه نمادی برای تفویض اختیار به مدارس و مدرسه محوری است که در آن ارکانی همچون مدیر مدرسه، انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه و دانش آموزی باید برای ارتقای مدرسه تلاش کنند.
وی تصریح کرد: در این طرح، مدیریت همراه با مشارکت تمامی بخش های مدرسه و ارتقای کیفیت مدیریت مدرسه و دستیابی به مدارس اثر بخش دنبال می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: فرایند انتخاب و انتصاب مدیران که ثبت نام از متقاضیان سال گذشته انجام شد، از دیگر برنامه هایی است که امسال دنبال می شود.
زرافشان اضافه کرد: بر اساس آمار 11 هزار نفر برای مدیریت سه هزار و 60 مدرسه اعلام آمادگی کردند که آزمون ارزیابی و سنجش صلاحیت حرفه ای این افراد 24 خرداد ماه به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
وی بیان داشت: منتخبان این آزمون پس از گذراندن مرحله مصاحبه، در نهایت در مدارسی که پیش از این اعلام نیاز کرده بودند و یا به جای مدیرانی که محل خدمت آنها تغییر کرده و یا بازنشسته شده اند، جایگزین می شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: با توجه به اینکه رویکرد آموزش و پرورش، افزایش مشارکت معلمان در تمامی فعالیت های این وزارتخانه است با اجرای این فرایند مشارکت همکاران فرهنگی را در مدیریت مدرسه خواهیم داشت و انتخاب مدیران را به جامعه فرهنگیان محول می کنیم.

* سنجش صلاحیت حرفه ای مدیران
معاون وزیر آموزش و پرورش، سنجش صلاحیت حرفه ای مدیران را یکی از مطالبات سند تحول نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: این طرح برای کارکنان آموزش و پرورش مطرح شده اما مدیران نیز با توجه به جایگاه ویژه امسال در هدفگذاری قرار گرفته اند.
زرافشان بیان کرد: اقدامات مناسبی انجام شده تا با به کارگیری روش های متنوع تعیین صلاحیت مدیران، افراد شایسته تری به عنوان مدیر مدرسه انتخاب شوند.
وی ارتقای آموزش های مهارتی را در آموزش و پرورش از دیگر برنامه های مهم این وزارتخانه در سال 97 اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته در این حوزه سال خوبی برای دستگاه تعلیم و تربیت بود و متولیان اصلی همچون سازمان فنی و حرفه ای و ستاد کل نیروهای مسلح در این حوزه ورود پیدا کردند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مطالبه رئیس جمهوری مبنی بر اینکه دانش آموزان در پایان دوران تحصیل خود باید حداقل با یک مهارت آشنا باشند، شرایطی فراهم شد تا به آموزش های رسمی و غیررسمی فنی و حرفه ای بیشتر توجه شود.
زرافشان ادامه داد: یکی از سیاست های این وزارتخانه در سال 97 توسعه کیفی آموزش های فنی و حرفه ای و کار دانش است که در این رابطه اقداماتی همچون اختصاص بودجه برای تجهیز هنرستان ها صورت گرفت.
وی یادآور شد: با وجود اینکه پرداختی های دولت در سال 96 مناسب نبود اما 520 میلیارد تومان بودجه برای تجهیز هنرستان ها تخصیص یافت و همچنین از محل 2 درصد درآمدهای گاز نیز 8 میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته که به زودی به استان ها ابلاغ می شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سال گذشته همچنین موفق شدیم ردیف اختصاصی برای فعالیت های برون سپاری هنرجویان شاخه کار دانش ایجاد کنیم به گونه ای که اکنون حدود 70 هزار نفر از هنرجویان شاخه کار دانش، بخشی از آموزش های مهارتی را خارج از آموزش و پرورش می گذرانند.
زرافشان بیان داشت: به منظور تامین تجهیزات هنرستان ها ردیفی در بودجه مشخص و مبلغ 600 میلیارد ریال در نظر گرفته و تاکنون 50 درصد آن پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه امسال ایجاد دفاتر کار دانش در شهرستان های صنعتی در شاخه کار دانش دنبال خواهد شد، افزود: دستورالعمل این کار در سال 96 به استانها ارسال شده و با تفاهم نامه ای که با شهرک های صنعت و معدن به امضا رسیده، قرار است در بیش از 150 کارخانه دفتری ایجاد شود و هنرجویان دروس مهارتی خود را در این کارخانه ها بگذرانند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این نکته که یادگیری در محیط واقعی کار موجب می شود هنرجویان بعد از فارغ التحصیلی راحت تر جذب بازار کار شوند، دیگر برنامه سال 97 را برنامه «ایران مهارت» عنوان کرد و افزود: این طرح در دوره متوسطه اول سال گذشته با حضور وزیر رونمایی شد و قرار است با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه ای به اجرا درآید.
زرافشان اظهار کرد: اجرای این برنامه به صورت آزمایشی و با مشارکت 8 استان کشور آغاز شده و 250 مدرسه در مرحله اول زیر پوشش آموزش ایران مهارت قرار می گیرد تا نسبت به شناسایی چالش ها و رفع موانع موجود در زمینه مهارت آموزی دانش آموزان، در دیگر مدارس نیز توسعه یابد.
وی تصریح کرد: این کار به دانش آموزان در دوره متوسطه دوم کمک می کند تا با حوزه های اشتغال و کاری خود آشنایی پیدا کرده و در موقع هدایت تحصیلی بهتر بتوانند رشته و مهارت مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در تحقق اقتصاد مقامتی و اشتغال در کشور و کنار گذاشتن روحیه کارمند پروری با رویکرد کارآفرین پروری تاثیرگذار است، آموزش کارآفرینی و ایجاد بازارچه دانش آموزی است که این کار با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در دوره متوسطه اول آغاز شده است.
زرافشان ادامه داد: در این رابطه پایش هایی برای شناسایی ویژگی های کارآفرینی انجام شده و تلاش داریم مربیانی تربیت کنیم که بتوانند در پژوهش سراهای دانش آموزی نسبت به آموزش های کارآفرینی به دانش آموزان اقدام کنند.
وی تصریح کرد: در این فرآیند دانش آموزان با انجام کار گروهی به ارائه ایده، عملیاتی کردن و عرضه و بازاریابی اقدام می کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه به تازگی دانش آموزان در فضای مجازی اقدام به عرضه تولیدات خود می کنند بنابراین باید این برنامه مدیریت و کاستی ها برطرف شود، خاطرنشان کرد: در شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش، اتاق های کارآفرینی در هنرستان ها و بازارچه کسب و کار در نظر گرفته و دستورالعمل آموزش همراه با تولید به هنرستان ها ارسال شده است.
زرافشان ایجاد مراکز رشد کارآفرینی را از دیگر برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد که امسال نیز با جدیت دنبال می شود و اظهار داشت: اکنون مرکزی در منطقه 2 تهران با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده و در استان مرکزی نیز در حال ساخت یک مرکز دیگر هستیم.
وی تصریح کرد: هدف این است تا فرهنگ کارآفرینی و کار را از دوره ابتدایی و متوسطه اول نهادینه کنیم تا دانش آموزان بیشتر به توانمندی های خود توجه کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اقدام دیگر در راستای عملیاتی کردن سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوبه سال 91 شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با اتکا به این سند به دنبال تنوع بخشی استعدادها به جای تک استعداد کردن دانش آموزان هستیم.
زرافشان با بیان اینکه بناست تمامی 720 منطقه آموزشی کشور به پژوهش سرا مجهز شوند، افزود: اکنون 640 منطقه دارای پژوهش سرا هستند و مناطقی که تاکنون به پژوهش سرا مجهز نشده اند اغلب به دلیل تعداد کم دانش آموزان و یا مناطق درجه 6 آموزش و پرورش بوده است که نیاز به پژوهش سرای مستقل نداشته اند.
وی با اشاره به اینکه برنامه ای تدارک دیده شده تا دانش آموزان این مدارس نیز بتوانند از مدارس دارای آزمایشگاه های مجهز در سطح منطقه استفاده کنند، تصریح کرد: همچنین برنامه هایی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 97 به اجرا در می آید که از جمله آنها تشکیل ستاد نانو، زیست فناوری و سلول های بنیادی، تجهیز دو پژوهش سرای دانش آموزان به آزمایشگاه سلول های بنیادی است و برگزاری المپیاد سلول های بنیادی و نانو در بخش دانش آموزی نیز در حال بررسی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قرار است سامانه بررسی فرآیند ثبت اختراعات دانش آموزی ایجاد شود، در خصوص اجرای طرح شهاب با حذف آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد، نمونه دولتی و غیردولتی، یادآور شد: در این طرح، فرآیند شناسایی دانش آموزان از دوره ابتدایی آغاز می شود و در دوره متوسطه اول طیفی از علائق شناسایی شده و به سمت هوش های برجسته در دوره متوسطه دوم تعمیم می یابد.

* کتاب های درسی پایه دوازدهم در موعد مقرر آماده می شود
زرافشان به تکمیل استقرار ساختار 3-3-6 اشاره کرد و گفت: با تکمیل این فرآیند توجه به کیفیت بخشی برنامه‌ها و آموزش ها بیشتر شده و با عزم بیشتری ادامه می‌یابد.
وی گفت: تولید کتاب های درسی برای پایه دوازدهم از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در حال انجام است و برآورد نیروی انسانی برای این پایه تحصیلی در دست اقدام است و تراز نیروی انسانی نیز بر مبنای جنسیت، رشته تدریس و منطقه فعالیت تهیه شده است.
زرافشان ادامه داد: گزارشی از کمبود نیروی انسانی به مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ارائه شده و برای تامین نیرو از اضافه تدریس همکاران فرهنگی و جذب از طریق آزمون استخدامی جدید بهره می گیریم.

* افزایش 40 درصدی سهم سوابق تحصیلی در کنکور
وی درباره احتساب سهمیه سوابق تحصیلی در کنکور سراسری نیز گفت: امسال سهم سوابق همان 30 درصد است و بر اساس مقررات باید سهم سوابق به صورت صعودی در هر سال رشد یابد و پیشنهاد ما همچنان در شورای پذیرش دانشجو افزایش این سهم به 40 درصد و یا تاثیر قطعی در سال 98 است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ پوشش تحصیلی برای گروه سنی 12 تا 14 ساله، 97 درصد است، افزود: یکی از برنامه‌های ما جذب بازماندگان از تحصیل است به همین دلیل فهرست بیرون ماندگان از مدرسه را برای مناطق ارسال کرده ایم تا موارد بررسی شود.
وی در خصوص کمبود مشاور تحصیلی در مدارس نیز گفت: با استقرار پایه نهم و انتقال هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه، مشاوران دوره دوم به دوره اول متوسطه منتقل شدند اما یکی از کاستی‌های جدی ما در حوزه منابع انسانی مشاوران هستند و امیدواریم سند جامع مشاوره در معاونت پرورشی نهایی شده و جذب مشاور از آن طریق انجام شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی از ابتدای امسال آغاز شده است، گفت: دو درس در کتاب کار و فناوری برای آشنایی دانش آموزان با مشاغل مختلف داریم و امسال دستورالعمل هدایت تحصیلی مشابه سال گذشته است.
زرافشان خاطرنشان کرد: سال گذشته ثبت نام در شاخه فنی و کاردانش با هدف رشد 38 درصدی محقق و ثبت نام در رشته علوم تجربی کنترل و در رشته ریاضی 11 درصد حفظ شد و در رشته انسانی نیز در وضعیت مطلوبی به لحاظ تعداد دانش آموز قرار داریم.

* پذیرش 17 هزار و 368 نفر در آزمون استخدامی جدید
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به 16 هزار هنرآموز و 14 هزار معلم دروس عمومی برای پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده نیاز داریم، گفت: این در حالی است که با مازاد نیرو در برخی مناطق روبرو هستیم.
زرافشان افزود: در مجموع 17 هزار و 368 نفر در آزمون استخدامی جدید پذیرفته خواهند شد و توزیع نیرو بر حسب نیاز مقاطع صورت می گیرد و قرار است سه هزار و 200 استادکار و هنرآموز از طریق آزمون جذب شوند.
فراهنگ** 1883**1055

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال