۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82881744
T T
۰ نفر

رشد 108.5 درصدی ثبت واردات گوشی همراه در سال 1396

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82881744
رشد 108.5 درصدی ثبت واردات گوشی همراه در سال 1396

تهران- ایرنا- گمرك جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد پارسال سه میلیون و 224 هزار و 617 دستگاه گوشی تلفن همراه در سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرك ثبت و وارد كشور شد كه رشد 108.56 درصدی را رقم زد.

به گزارش دوشنبه گمرك جمهوری اسلامی ایران، ارزش واردات پارسال گوشی تلفن همراه 518 میلیون و 265 هزار دلار بود.
با كمك بانك اطلاعاتی سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی همه كالاهای خروجی از گمرك ها بویژه گوشی های تلفن همراه شناسنامه دارد.
به كمك سامانه های الكترونیكی در گمرك روشن می شود چه نوع كالا حتی با ارزش زیر 10 دلار در كدام ردیف تعرفه ای با مجوز چه سازمانی و توسط كدام شركت كشتیرانی و بیمه وارد كشور شده است.

**مقررات واردات گوشی تلفن همراه مسافری
براساس اعلام گمرك، مسافران هنگام ورود به كشور باید در صورت خریداری گوشی همراه، شناسه «آی.ام.یی.آی» تلفن همراه خود را اظهار كنند.
گمرك با رعایت مقررات مسافری و لحاظ كردن شرایط غیر تجاری واردات فقط یك دستگاه تلفن همراه، با اخذ حقوق گمركی و 2 برابر سود بازرگانی و عوارض متعلق، مراتب اظهار ذینفع را از طریق گزینه ثبت اطلاعات در بخش مسافری سامانه جامع گمركی وارد كرده و سپس از آیكون مقابل هر ركورد ثبت شده نسبت به درج اطلاعات شناسه آی.ام.یی.آی و مبالغ عوارض اقدام می كند.
در صورت اظهار نشدن تلفن همراه و نپرداختن حقوق ورودی امكان رجیستری تلفن همراه هنگام ورود به كشور وجود ندارد و مسوولیت آن با مسافر است.

** مقررات واردات گوشی تلفن همراه تجاری
واردات انواع گوشی تلفن همراه به صورت تجاری مستلزم داشتن كارت بازرگانی و مجوز ثبت سفارش است.
حقوق ورودی و سود بازرگانی انواع گوشی تلفن همراه، بر اساس ارزش پایه گوشی (مشخص شده از سوی گمرك) محاسبه و بر مبنای آن پنج درصد حقوق و عوارض دریافت می شود.
بهای خرید كالا در مبدا به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل مبنای محاسبه و اخذ حقوق ورودی كالاها در گمرك است كه به اصطلاح «ارزش سیف كالا» خوانده می شود.
برای واردات انواع گوشی تلفن همراه به صورت تجاری علاوه بر پنج درصد حقوق ورودی و سود بازرگانی، باید مالیات بر ارزش افزوده نیز پرداخت شود.
ارزش پایه انواع گوشی های تلفن همراه بر اساس قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات به تفكیك انواع برندها و مدل های مختلف در سامانه برخط ارزش كالایی گمرك (TSC) قرار داده شده و در دسترس همگان است.

** نكاتی درباره ورود مسافری و تجاری گوشی تلفن همراه
امكان استعلام گوشی های تلفن همراه قاچاق یا غیر قاچاق برای خریداران عمده به صورت تجاری با كمك سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده است.
خریداران عمده گوشی تلفن همراه وارداتی می توانند از طریق كد پروانه الكترونیكی از قاچاق یا غیر قاچاق بودن گوشی های تلفن همراه خریداری شده مطمئن شوند.
امكان استعلام پته های گمركی برای مطمئن شدن خریداران عمده در نشانی epl.irica.ir/ecl فراهم شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.
خریداران انواع گوشی‌های تلفن همراه نیز می توانند با فرستادن شناسه 15 رقمی آی.ام.یی.آی گوشی از طریق لینك پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرك به نشانی https://epl.irica.ir/ImeiInfoView?0 استعلام بگیرند.
طرح ثبت كد گوشی های تلفن همراه وارداتی (رجیستری) از مهرماه پارسال با معرفی گوشی های تولیدی شركت اپل آغاز شد و از آخر فروردین امسال وارد مرحله پایانی می شود.

اخبار اقتصادی ایرنا در كانال تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9132*1961*
۰ نفر