۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۶:۴۷
کد خبر: 82877979
T T
۰ نفر
محافل سیاسی و تجاری چین تعرفه های آمریكا را محكوم كردند

پكن - ایرنا - در تازه ترین واكنش پكن علیه افزایش تعرفه های تجاری واشنگتن، محافل مختلف صنعتی، سیاسی و اقتصادی چین تعرفه های آمریكا بر روی كالاهای وارداتی این كشور را محكوم كردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا بسیاری از انجمن ها و اتحادیه های تجاری چین با انتشار بیانیه هایی از دولت خواسته اند مغلوب آمریكا نشود شمار زیادی از وبلاگ ها و تارنماهای چینی نیز در این مدت مطالب خود را به حملات سرسختانه علیه آمریكا اختصاص داده اند.
تماس های زیادی با وزارت بازرگانی از سوی مردم، موسسات و اتحادیه ها گرفته شده است مبنی بر اینكه باید در مقابل آمریكا تدابیر مقابله جویانه بكار گرفت.
بیانیه های منتشر شده اتحادیه های چینی نشان می دهد كه آنها خواستار شدت بخشیدن به تحركات چین علیه آمریكا شده اند.
وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای بشدت اقدام آمریكا را برای بالا بردن تعرفه بر روی یكهزار و 300 قلم از كالاهای وارداتی چین محكوم كرده است.
گزارش ایرنا حاكی است سفارت چین در آمریكا هم در بیانیه ای آورده است این تحركات ضد چینی را محكوم می كند.
عصبانیت چین زمانی شدت گرفت كه دولت آمریكا اعلام كرد فعلا بسیاری از كشورهای دیگر را از تعرفه بر روی فولاد و آلومینیوم معاف می كند.
در واقع به نظر بسیاری از تحلیلگران، آمریكا این بار خیلی جدی تر از قبل روی چین متمركز شده است و این نشان می دهد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا در حال عمل به وعده ای است كه در كارزار انتخاباتی داده بود.
او گفته بود كه وقتی قدرت را در اختیار بگیرد بتدریج تعرفه بر روی كالاهای چینی را تا 45 درصد افزایش می دهد و بخش عظیمی از این قول خود را عملی كرده است و از یك ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.
چین می گوید مازاد تجاری 275 میلیارد دلاری در برابر آمریكا دارد ولی آمار واشنگتن رقم 375 میلیارد دلار را ثبت كرده است.
آمریكا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از كشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال كند.
وزارت بازرگانی چین نیز دوشنبه این هفته اعلام كرد در مقابله با اعمال تعرفه آمریكا بر روی كالاهای چینی، این كشور نیز بر 128 قلم كالای وارداتی از آمریكا از جمله گوشت خوك و میوه ها تعرفه اعمال كرده است.
دفتر نمایندگی تجاری آمریكا موسوم به (USTR) نیز در ادامه جنگ تجاری با چین، یك روز بعد، فهرست جدید خود برای اعمال تعرفه بر روی 1300 كالای وارداتی دیگر از چین از جمله كالاهای صنعت هوافضا، تكنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیك و ماشین آلات به ارزش 50 میلیارد دلار را منتشر كرد.
چین نیز مقابله به مثل كرد و تنها یك روز بعد از این تصمیم آمریكا، در اقدامی مشابه بر لیست جدیدی از محصولات وارداتی آمریكا از جمله سویا، خودرو و محصولات شیمیایی، تعرفه اعمال كرد.
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین نیز این هفته اعلام كرد اگر آمریكا اصرار به مبارزه تجاری دارد چین به طور قاطع تا آخرین لحظه می ماند و كنار نمی كشد.
'گنگ شوانگ' در نشست مطبوعاتی بار دیگر نسبت به جنگ تجاری چین و آمریكا واكنش نشان داد و افزود: با این وجود درب مذاكرات با چین همواره باز است اما مشورت و مذاكره باید براساس احترام متقابل و رفتار برابر صورت گیرد.
او گفت: چین جنگ تجاری برپا نمی كند و نمی خواهد به جنگ تجاری نیز بپردازد، اما ما از نبرد تجاری هراسی نداریم.
سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: اگر كسی اصرار به جنگ با ما دارد و حتی وارد حریم خانه شود ما قاطعانه تا پایان باقی می مانیم و مبارزه خواهیم كرد.
وی افزود: چین دارای عزم، اراده و توانایی بالایی است و با اقدامات لازم از حقوق مسلم خود دفاع می كند اگر آمریكا فهرستی دارد طرف چین نیز فهرست خود را بیرون می دهد.
گنگ شوانگ در عین حال تاكید كرد درب مذاكرات چین همواره باز است و امید است آمریكا به شیوه گفت و گو و مشورت، اختلافات در زمینه اقتصاد و تجارت را برطرف كند و به طور مطلوب مسایل موجود را مورد رسیدگی قرار دهد.
او گفت: در عین حال امید است گفت و گو و مشورت دو طرف براساس قوانین بین المللی و مقررات تجارت بین المللی نه برپایه قانون داخلی آمریكا صورت گیرد.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان