۱۳ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۳۸
کد خبر: 82875814
T T
۰ نفر
تثبیت تولید نفت روزانه 4 میلیون بشكه و ثبت ركوردهای جدید در میادین مشترك

تهران- ایرنا- تثبیت تولید نفت ایران در محدوده چهار میلیون بشكه در روز، صادارت 2.6 میلیون بشكه نفت و میعانات گازی و ركورد شكنی در تولید میدان های مشترك پارس جنوبی و غرب كارون از مهم ترین تحولات صنعت نفت در سال 96 به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، شركت ملی نفت ایران از ابتدای سال 96، افزایش سطح تولید صیانتی نفت و گاز را به عنوان محور فعالیت خود در دستور كار قرار داد و قرار شد تا پایان سال، رشد هشت درصدی در تولید نفت خام، ١٧ درصدی در تولید گاز غنی و 29 درصدی در تولید مایعات و میعانات گازی محقق شود.
همچنین، در راستای تحقق تولید صیانتی، قرار شد تا تزریق گاز طبیعی به میادین نفتی 5٠ درصد و تزریق آب به بیش از ٣8 درصد افزایش یابد.
در این میان، افزایش تولید از میدان های غرب كارون، میدان آذر و لایه نفتی پارس جنوبی به عنوان اركان اصلی افزایش تولید نفت در نظر گرفته شده است كه ضمن تكمیل واحدهای فرآورشی و انتقال در آن، برداشت حداكثری از این میدان های مشترك را نیز امكان پذیر می كند.
چشم انداز توسعه ای صنعت نفت كشورمان، هدف‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید روزانه به 4.7 میلیون بشكه نفت، 1.3 میلیارد مترمكعب گاز و 1.1 میلیون بشكه مایعات و میعانات گازی را در افق برنامه ششم توسعه ترسیم كرده است.

**تثبیت ظرفیت تولید نفت در مرز 4 میلیون بشكه در روز
ظرفیت سازی برای تولید نفت و میعانات گازی از مهم ترین برنامه های دولت دوازدهم بود كه در این مسیر تلاش كرد، ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون بشكه در روز را تثبیت كند.
تولید نفت خام كه تا مدت‌های طولانی به واسطه تحریم‌های ظالمانه، كمتر از 2 میلیون بشكه در روز بود، در نتیجه تلاش های انجام شده به 3.8 تا 4 میلیون بشكه در روز افزایش یافت.
خرداد ماه 96 بیژن زنگنه وزیر نفت با حضور در مجلس شورای اسلامی از تولید روزانه بیش از سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشكه ای نفت خبر داد و گفت: این میزان تولید نفت نسبت به زمان تحویل دولت یازدهم، دو برابر شده است.
بنابر آمار منابع معتبر، ذخابر اثبات شده نفت خام ایران، 158 میلیارد بشكه برآورد شده كه این مقدار معادل 9.3 درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان است و ایران را پس از ونزوئلا و عربستان در رتبه سوم دنیا قرار می‎دهد.

**صادرات روزانه 2.6 میلیون بشكه نفت و میعانات گازی
میانگین صدور نفت خام در سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود 60 هزار بشكه افزایش داشت كه باعث شد مجموع تولید نفت و میعانت گازی كشور به 2.6 میلیون بشكه در روز افزایش یابد.
صادرات نفت ایران در آغاز دولت یازدهم حدود یك میلیون بشكه در روز بود كه با اجرای برجام و دیپلماسی موفق نفتی اكنون حدود 2.5 برابر شده است.
دولت دوازدهم تلاش كرد این میزان صادرات نفت و همچنین میعانات گازی را تثبیت كند و در صورت امكان به بازارهای جدید نیز وارد شود.
البته به دلیل راه اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس كه روزانه حدود 120 میلیون بشكه میعانات گازی مصرف می كند، به همین میزان از صادرات این محصول كاسته شده است.
مشتریان نفت ایران در زمان تحریم به پنج كشور چین، هند، كره جنوبی، ژاپن و تركیه محدود شده بود اما پس از رفع تحریم ها شرایط تغییر كرد.
همزمان با افزایش میزان صادرات نفت ایران، صف مشتریان نیز طولانی تر و بنادر نفتی جهانی نیز یكی پس از دیگری به روی نفتكش های كشورمان باز شد.
اكنون در فهرست مشتریان نفت ایران، علاوه بر مشتریان قدیمی نام شركت هایی از ایتالیا، یونان، روسیه، فرانسه، اسپانیا، تركیه، رومانی، اندونزی، لهستان و هلند دیده می شود.
اكنون حدود 60 درصد صادرات نفت ایران به كشورهای آسیایی انجام می شود و اروپایی ها نیز 40 درصد نفت و میعانات گازی صادراتی ایران را خریداری می كنند.

**توسعه میدان های مشترك در صدر اولویت
توسعه میدان های مشترك به عنوان اولویت اول كاری شركت ملی نفت ایران مطرح شده است، بر این اساس، قرار شده تا همه میدان های مشترك تا پایان دولت دوازدهم تعیین تكلیف شوند.
مطالعات انجام شده روی میدان‌های نفتی و گازی ایران در قالب یادداشت تفاهم با شركت‌های داخلی و خارجی نشان داده است كه امكان افزایش ذخایر نفتی ایران به میزان حداقل 10 درصد در سال های آتی وجود خواهد داشت.
این ظرفیت، در صورت گشایش های علمی و پژوهشی در حوزه افزایش ضریب برداشت، بیش از پیش گسترش یافته و به سهم بیشتر ایران از منابع هیدروكربوری جهان منتهی خواهد شد.

**پارس جنوبی، خط مقدم توسعه صنعت نفت
پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، سهم عمده ای از فرآیند توسعه میدان های مشترك را به خود اختصاص داده است.
در همین راستا، در فروردین ماه سال 96 پنج فاز (معادل 6 فاز استاندارد) پارس جنوبی به همراه طرح توسعه لایه نفتی این میدان با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید و بدین ترتیب قطار توسعه پارس جنوبی به ایستگاه پایانی نزدیكتر شد.
با تكمیل عملیات اجرایی در بخش‌های خشكی و فراساحل و نیز راه‌اندازی واحدهای فرآیندی و شیرین سازی، سه طرح توسعه فازهای ١٧، ١٨ ، ١٩ و ٢٠، ٢١، از سوی كنسرسیومی متشكل از شركت‌های ایرانی به بهره برداری رسید.
این در حالیست كه بهره برداری از 11 فاز استاندارد پارس جنوبی در 3.5 سال حیات دولت یازدهم، رشد نزدیك به 2.5 برابری تولید گاز را در پی داشته و ظرفیت تولید و پالایش گاز این میدان را از 240 به 570 میلیون متر مكعب در روز رسانده است.
بر این اساس تولید روزانه گاز پارس جنوبی از 470 میلیون متر مكعب در دی ماه سال 95 با افزایش 83 میلیون متر مكعبی به 553 میلیون متر مكعب در دی ماه 96 افزایش یافته است.
همچنین بهره برداری از 6 فاز استاندارد پارس جنوبی، علاوه بر اینكه 150 میلیون مترمكعب گاز شیرین را به مجموع تولید گاز كشور اضافه كرد، مزیت های دیگری نیز برای كشورمان به همراه داشت.
با بهره برداری از این فازها برای نخستین بار تولید از پارس جنوبی اندكی از قطر جلو زد كه سند افتخار دیگری برای صنعت نفت ایران به شمار می رود.
تولید تجمعی یك هزار و 60 میلیارد مترمكعبی گاز در میدان گازی پارس جنوبی كه درآمدی در حدود ١٩١ میلیارد دلار را برای كشورمان به همراه خواهد داشت، گام بزرگی در راستای تحقق اهداف توسعه ای صنعت نفت به شمار می رود.
پیش بینی می شود با برنامه ریزی انجام شده در شركت ملی نفت ایران، پنج فاز پارس جنوبی نیز در سال 97 به بهره‌برداری برسد.

**شكسته شدن ركورد تولید نفت از میادین مشترك غرب كارون
اولویت توسعه صنعت نفت در بخش افزایش تولید از میدان های مشترك، علاوه بر پارس جنوبی در حوزه میادین نفت خیز نیز لحاظ شده است؛ به طوری كه تولید نفت خام از میدان های مشترك غرب كارون شامل میدان های یادآوران، یاران و آزادگان در دی ماه 96 به 305 هزار بشكه در روز رسیده است.
این در حالیست كه این رقم سال 95 بالغ بر 161 هزار بشكه بوده است كه خود بیانگر افزایش 1.9 برابری تولید از میادین مشترك غرب كارون است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2022*2025
۰ نفر