۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۳۴
کد خبر: 82875287
T T
۰ نفر
سامانه جامع هوشمند گمركی به پروژه ملی تبدیل می شود

تهران-ایرنا-وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام كرد سامانه جامع گمركی با هدف مبارزه فراگیر و پایدار با پدیده قاچاق كالا به یك پروژه ملی تبدیل می شود تا منویات رهبر معظم انقلاب در مبارزه جدی و اصولی با قاچاق عملیاتی شود.

«مسعود كرباسیان» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به نامگذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «حمایت از كالای ایرانی» و تمجید ایشان از عملكرد سامانه جامع گمركی در كاهش قاچاق به كشور اظهار داشت: این نامگذاری، همانند نامگذاری سال های اخیر كه همواره «اقتصاد» محور بوده، نشان دهنده این واقعیت است كه همچنان رفع مشكلات اقتصادی كشور در چهارچوب سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی باید اولویت اصلی دستگاه اجرایی باشد.
وزیرامور اقتصادی و دارایی افزود: باتوجه به نیازهای كشور و خواست جامعه كه بهبود وضعیت معیشتی و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان است، نامگذاری اقتصادی و تولیدمحور سال جدید اقدامی اصولی، منطقی و برآمده از مطالبه عمومی در راستای اجماع برای حمایت از اقتصاد ملی است.
وی تاكید كرد: همه فعالان اقتصادی، اقتصاددانان و مدیران كشور طی یكسال گذشته خواهان وحدت عمومی برای كمك به رونق كارآفرینی در كشور بوده‌اند؛ از این منظر حمایت از كالای ایرانی به معنای همین ترجمان وحدت در خدمت آبادانی كشور است.
كرباسیان اظهار داشت: حال كه سال جدید با رویكرد رونق كارآفرینی نامگذاری شده، تمام اركان حاكمیتی و دولتی مسیر را دریافته اند كه باید رفتارها را براین اساس تنظیم كرد تا اقتصاد داخلی رنگ توسعه كامل به خود ببیند.
وی افزود: خوشبختانه بینش كارآفرینی در كشور جا افتاده است و نسل جوان بیش از آنكه عطش استخدام در ارگان‌های دولتی را داشته ‌باشند به كارآفرینی متمایل شده‌اند. در صورتی كه حمایت از كالای ایرانی هم صورت گیرد، رونق بازار به كار و تلاش بیشتر به آنها یاری می‌رساند.
وزیر اقتصاد بیان داشت: طی چند سال گذشته با توسعه حضور مجموعه‌های دانش بنیان در كشور و بخصوص استارتاپ‌ها، مسیر كارآفرینی و تولید تغییر كرده‌است. همین امروز مجموعه‌هایی در كشور وجود دارند كه كالایی در كلاس بین‌المللی و با مولفه‌های بومی تولید می‌كنند. همه اینها محصول تلاش جوانان است و نباید از بیان این واقعیت پرهیز كنیم كه جوان ایرانی در صورتی كه امكان بروز داشته ‌باشد، استعداد و خلاقیت برای تولید با كیفیت و هوشمند را دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاكید كرد: حالا كه قرار است از كالای ایرانی حمایت شود، باید دقت كنیم كه از كارآفرین ایرانی نیز به اندازه كافی حمایت صورت گیرد.

*رویكرد دولت دوازدهم تسهیل فرآیند توسعه اقتصادی است
كرباسیان گفت: رویكرد دولت دوازدهم این بوده كه فرآیند توسعه اقتصادی را تسهیل كند و كارنامه امروز دولت هم آن را تایید می كند كه این مسیر با دقت طی شده است.
وزیر اقتصاد یادآور شد: تداوم رشد تولید ناخالص داخلی، یك‌رقمی‌ ماندن نرخ تورم، استمرار روند كاهش وابستگی بودجه دولت به نفت، بهره‌برداری از سامانه جامع گمركی، تكمیل طرح جامع مالیاتی، توسعه و ارتقا ضریب نفوذ بازار سرمایه در اقتصاد كشور و افزایش اتكای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی به این بازار، استمرار روند مثبت اشتغالزایی و تثبیت وضعیت شاغلین موجود، را می توان به عنوان بخشی از دست آوردهای دولت های یازدهم و دوازدهم طی سالی هایی كه گذشت برشمرد.
كرباسیان بیان داشت: با وجود این اقتصاد ایران به اصلاحات ساختاری نیازمند است. خوشبختانه برنامه ششم توسعه و همچنین برنامه اقتصاد مقاومتی به عنوان اسناد بالادستی و به معنایی نقشه راه روشنگر و كارشناسی در اختیار دستگاه اجرایی كشور است و با توجه به این موضوع می توان سرعت تحقق خواسته ها و مطالبات عمومی جامعه را افزایش داد.
وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب با موضوع حمایت از كالای ایرانی، هدف گذاری اولیه روشن شده است و اصلاحات و بازنگری ساختارهای اقتصادی هم براین محور پیش خواهد رفت كه صنایع تقویت شوند، فرآیند اشتغال سرعت گیرد و روند مصرف مردم هم اصلاح شود.

*برنامه وزارت اقتصاد برای مبارزه با قاچاق
وزیرامور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت و گو با ایرنا با بیان اولویت های اصلی بیان داشت: خوشبختانه رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود به درستی از مبارزه جدی با قاچاق صحبت كردند؛ اشاره ایشان به موضوع سامانه جامع هوشمند گمركی برای مجموعه وزارت اقتصاد روحیه بخش بود. حدود 200 هزار نفر در مجموعه وزارت اقتصاد حضور دارند و این خانواده ها تلاش می‌كنند حركت در مسیر بهبود روندها را ادامه دهند.
كرباسیان گفت: این سامانه در راستای مبارزه با قاچاق، فسادزدایی از ساختار گمرك، بهبود فضای كسب و كار از طریق كاهش فرآیندهای بروكراتیك، تسهیل امكان تجارت از طریق افزایش سرعت انجام امور تجاری و بهبود استانداردهای داخلی از طریق همسان سازی قواعد گمركی با دیگر كشورهای جهان راه اندازی شده است و كارنامه آن طی مدت سپری شده نشان می‌دهد كه بخش مهمی از اهداف محقق شده‌ است و البته مسیر توسعه این سامانه همچنان باید ادامه یابد.
كرباسیان كه در دوره ریاستش بر گمرك، سامانه جامع گمرك را اجرایی كرد، اظهار داشت: در زمان اجرای طرح سامانه جامع با توجه به آشنایی كمتر جامعه اقتصادی كشور با این ساختار برخی مقاومت ها صورت می گرفت ولی رویكرد ما در گمرك این بود كه با در نظر داشتن مصالح كلان اقتصاد كشور به سمت اجرای این ایده حركت كنیم.
وی یادآور شد: خوشبختانه این سامانه توسط نیروهای جوان، كاردان، متخصص و با دانش داخلی طراحی شد و این گروه جوان كه همگی دانش آموخته دانشگاه تهران بودند، با رقمی كمتر از 10 درصد قیمت برآورد شده توسط متخصصان خارجی، سامانه را طراحی و اجرایی كردند. ذات اعتماد به جوانان ارزشمند است و مقاومت ما این بود كه همین گروه بومی و جوان سامانه را به مرحله اجرایی برسانند چراكه اعتقاد داریم توان و دانش جوانان كشور در صورتی كه به آنها اعتماد شود، با تراز جهانی برابری می كند و جوانان كشور فرصت بروز استعدادهایشان را می‌خواهند.
كرباسیان اظهار داشت: سامانه جامع گمركی یك نمونه است كه توانسته ضمن مبارزه با قاچاق، فضای تجارت را تسهیل كند.
وزیر اقتصاد بیان داشت: در مسیر حمایت از كالای ایرانی نخستین و شاید مهمترین اقدام برخورد جدی با پدیده قاچاق است؛ در این راستا رویكرد اصلی وزارت اقتصاد و گمرك براین اصل استوار است كه در جهت حمایت از تولید داخلی و حتی حمایت از تجارت رسمی و قانونی به صورت منطقی، ساختاری و پایدار با قاچاق برخورد كند.
وی بیان داشت: موضوع حمایت از تولید كننده و مصرف كننده، چند بُعدی است. بنابراین همه اركان دولت و حاكمیت با وحدت رویه و رفتار باید به سمت تحقق شعار حمایت از صنایع داخلی بروند. در این مسیر بخصوص مصرف كنندگان هم باید دقت داشته باشند كه با مصرف كالای قاچاق ضمن اینكه به تولید داخل صدمه می‌زنند، عملا سلامت خانواده خود را هم به خطر می اندازند چراكه عموم كالاهای قاچاق از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
كرباسیان گفت: باید توجه داشته باشیم كه مصرف یك كالای قاچاق به معنای گرفتن یك شغل از یك جوان ایرانی بوده و از این رو امتناع از مصرف كالای قاچاق در واقع یك حركت ملی است.

*33 اَبَر پروژه در دستور كار وزارت اقتصاد قرار دارد
كرباسیان با اشاره به برنامه های آتی وزارت اقتصاد بیان داشت: وزارت اقتصاد 33 ابرپروژه را در جهت توسعه اقتصاد كشور و تسهیل فضای كسب و كار تدوین كرده و در دستور كار قرار داده است. خروجی اجرای این پروژه‌ها حمایت از تولید داخلی است و امروز خوشبختانه با نامگذاری سال در جهت حمایت از كالای ایرانی، ضمن در دستور كار قرار گرفتن برنامه های جدید، اجرای این پروژه‌ها نیز سرعت خواهد گرفت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: حمایت از كالای ایرانی، به سرعت به یكی از دغدغه های مجموعه اقتصادی كشور تبدیل خواهد شد چراكه پیشرفت كشور، ایجاد اشتغال برای جوانان و رونق اقتصادی همگی در گرو حمایت از كالا و تولیدات داخلی است.
وزیرامور اقتصادی و دارایی بیان داشت: به جهت تاكیدی كه از سوی رهبری در مورد مبارزه جدی و اصولی با قاچاق صورت گرفت، در سال جدید شخصا بخشی از مدیریت اجرا و توسعه طرح سامانه جامع هوشمند گمركی را بر عهده خواهم گرفت. هدف از این كار آن است كه موضوع مبارزه با قاچاق به اقدامی ملی، فراگیر و پایدار تبدیل شود.
كرباسیان افزود: وزارت اقتصاد از نظر ساختاری و فنی سعی در تجهیز بیشتر سامانه جامع گمركی در جهت افزایش رضایتمندی عمومی خواهد كرد. همچنین با توسعه این سامانه، بهبود كیفیت خدمت رسانی و بروزرسانی فنی سعی در ارتقا خدمات خواهد داشت.
وی ادامه داد: مبارزه با قاچاق یك اقدام ملی است. به همین جهت تمام اركان نظام باید دقت داشته باشند كه ایجاد اشتغال برای جوانان و توسعه صنایع داخلی دو فرآیندی است كه باید همزمان با هم در دستور كار قرار گیرند.
وی گفت: توسعه صنایع با وجود كالای قاچاق ممكن نیست. تولیدكننده داخلی نیازمند حضور در فضای رقابتی است ولی وقتی كالای قاچاق با قیمت كمتر در بازار توزیع می شود، عملا این فضای رقابتی از میان می رود.
وزیر اقتصاد افزود: از طرف دیگر همین تولیدكننده باید كالای ایرانی را به بازارهای جهانی صادر و از این طریق ارزش افزوده برای كشور ایجاد كند. برای تحقق این اهداف تمام فرآیندهای اداری باید با سرعت، دقت و البته هزینه كمتر به انجام برسد كه كالای ایرانی هم از نظر قیمتی قدرت رقابت در بازارهای جهانی را پیدا كند. با این نگاه هم سامانه جامع هوشمند گمركی در خدمت تحقق این اهداف قرار خواهد گرفت.

*برنامه های مالیاتی در سال 97
وزیرامور اقتصادی و دارایی تصریح كرد: این وزارتخانه تلاش می‌كند طی سال جاری الگوی سامانه جامع هوشمند گمركی را به بخش‌های دیگر مانند مالیات نیز تعمیم دهد.
كرباسیان با یادآوری این نكته كه به طور یقین حمایت از كالای ایرانی از سوی مردم باید با حمایت از سوی دولت همزمان باشد، گفت: نظام مالیاتی هوشمند و دقیق ضمن مبارزه با فساد، كاهش فرآیندهای بروكراتیك اداری و سرعت بخشی به امور می‌تواند مشوق تولیدكننده داخلی برای كار بیشتر و تولید مقرون به صرفه‌تر باشد.
وی افزود: مصرف كننده ایرانی شان بالایی دارد و بنابراین كالایی كه در اختیار او قرار می‌گیرد باید با قیمت مناسب و كیفیت بالا باشد. همه اینها در اقتصادی رقابتی، شفاف و بدون رانت صورت می‌گیرد.
كرباسیان بیان داشت: امیدواریم كه طی سال جاری ضمن ثبات بخشی به روندها و فرآیندهای اقتصادی، جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی در خدمت كمك به توسعه و تولید و همچنین حمایت جدی از بخش‌خصوصی كشور مسیر اشتغال‌زایی اصلاح شود و مردم عزیز كشور هم با نگاهی مهربان و ملی به كالای ایرانی توجه كنند.
وی خاطر نشان كرد: البته نباید از یاد برد كه تولیدكننده هم نیازمند تسهیل فضای كسب‌ و كار است. اگر فضا متناسب با نیازهای كارآفرینان تسهیل شود، آنان امكان تولید كالای مقرون به صرفه را پیدا می‌كنند. امیدوارم در این سال هر دو اهداف محقق شود.
كرباسیان تصریح كرد: امسال تلاش می‌كنیم از طریق فعال كردن بازار سرمایه، تامین مالی را از طریق بورس برای صنایع داخلی پیش ببریم. اكنون عمده تامین مالی برعهده بانك‌هاست ولی بانك‌ها هم باید با تغییر برخی رویه‌ها به موضوع ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی بپردازند. همچنین در سطح استان‌ها هم باید فرآیندها برای راه اندازی بنگاه‌های تولیدی و توسعه بنگاه‌های موجود شتاب گیرد.
به گزارش روز یكشنبه ایرنا، به عقیده وزیر اقتصاد، در واقع اجماع برای حمایت از تولید باید فراتر از یك وزارتخانه باشد و نیازمند حضور و همكاری جمعی است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025 *1569
۰ نفر