۷ فروردین ۱۳۹۷، ۲:۰۲
کد خبر: 82872065
T T
۰ نفر

نشست اتحادیه اروپا و تركیه بدون نتیجه پایان یافت

۷ فروردین ۱۳۹۷، ۲:۰۲
کد خبر: 82872065
نشست اتحادیه اروپا و تركیه بدون نتیجه پایان یافت

وین - ایرنا - نشست روسای اتحادیه اروپا با رئیس جمهوری تركیه در وارنا بلغارستان دوشنبه شب بدون راه حل یا سازشی در مورد مسائل مورد اختلاف اما با امید به همكاری ها و گفت وگوهای آینده و قدردانی از نقش تركیه در میزبانی از آوارگان سوری به پایان رسید.

به گزارش ایرنا ، دونالد توسك رئیس شورای اروپا در كنفرانس خبری پایان دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری تركیه در خصوص نتایج مشخص این دیدار گفت: اگر منظور این است كه به راه حل یا سازش مشخصی رسیده باشیم ، جواب من 'نه' است.
وی افزود: اما می توانم بگویم كه من تمام نگرانی ها را مطرح كردم كه چنانكه می دانید فهرست بلند بالایی هم است و شامل مسائلی مانند وضعیت حكومت قانون و آزادی مطبوعات در تركیه ، روابط دوجانبه تركیه با كشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین اوضاع در سوریه بود.
توسك گفت: توافق كردیم كه باید به گفت وگوها در شرایط دشوار ادامه دهیم. ما از لحاظ استراتژیك منافع مشتركی بخصوص در خصوص ایجاد ثبات در منطقه داریم اما در زمینه راه حلهای مشخص در دیدار امروز به هیچ نتیجه مشخصی نرسیدیم اما امیدواریم كه این مساله در آینده ممكن شود.
توسك گفت: موضع ما روشن است ؛ پیشرفت در زمینه این مسائل به ما اجازه خواهد داد كه روابط اتحادیه اروپا - تركیه از جمله درباره فرایند عضویت تركیه در اتحادیه اروپا را به پیش ببریم.
ژان كلود یونكر رئیس كمیسیون اروپا نیز گفت: نشست امروز همراه با احساسات متفاوت بود اما پیام های متفاوتی نداشت. نشست خوبی بود چنانكه یك اصل طبیعی بین دمكراسی های بزرگ است ، ما قادریم بطور باز و با صراحت گفت وگو كنیم. وی همچنین در بخشی از اظهاراتش گفت مبارزه تركیه با تروریسم باید نظام مند و در چهارچوب قوانین بین المللی باشد .
توسك رئیس شورای اروپا نیز در سخنان ابتدایی خود در كنفرانس خبری گفت: تركیه به عنوان یك كشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپا متعهد به حفظ بالاترین استانداردهای دموكراسی است. ما نیاز تركیه به برخورد موثر با مسائل امنیتی در پی كودتای نافرجام و حملات تروریستی را درك می كنیم اما در این زمینه نگرانی داریم كه برخی از شیوه های مورد استفاده ، آزادی های اساسی و حكومت قانون در تركیه را مخدوش می كنند.
رئیس شورای اتحادیه اروپا (EU Council) در این زمینه گفت: تركیه را تشویق می كنیم كه با 'شورای اروپا' (Council of Europe) همكاری كند چرا كه تركیه حتی پیش از بسیاری از كشورهای عضو اتحادیه اروپا در این شورا عضو بوده است.
شورای اروپا (COE) نهاد مستقر در استراسبورگ فرانسه است كه 47 كشور اروپایی را پوشش می دهد. این سازمان در سال 1949 توسط 10 كشور تاسیس شد و هدف آن توسعه اصول مشترك و دمكراتیك در سرتاسر اروپا بر اساس كنوانسیون حقوق بشر اروپا است.
توسك تاكید كرد: روابط خوب دوجانبه با كشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز یكی از تعهدات مهم در فرایند عضویت است. ما از پیشرفت های مثبت در ماه های اخیر با برخی از كشورهای عضو استقبال می كنیم اما همچنان درباره اقدامات اخیر تركیه در شرق مدیترانه و دریای اژه و همچنین بازداشت شهروندان اتحادیه اروپا نگرانی داریم. اتحادیه اروپا در ارتباط با حق قبرس در زمینه اكتشاف و استخراج منابع طبیعی در منطقه اقتصادی ویژه این كشور ، بطور متحد از جمهوری قبرس حمایت می كند.
توسك افزود: در جلسه امروز همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم بحث كردیم . ما در این زمینه نیز منافع مشتركی داریم و خواستار گسترش همكاری ها در مبارزه با ترویست ها هستیم.
وی خاطرنشان كرد: همچنین نسبت به اقدامات تركیه در سوریه و بخصوص در عفرین ابراز نگرانی كردیم . لازم است كه از تشدید خشونتها و آوارگی بیشتر مردم در اوضاع تراژیك و ناآرام كنونی خودداری شود. ما همچنین مسئولیت تركیه برای تضمین محافظت از غیرنظامیان و انتقال كمك برای افراد نیازمند در منطقه را مورد تاكید قرار دادیم.
توسك افزود: اتحادیه اروپا و تركیه در موضوع مهاجرت و حمایت از آوارگان ، همچنان شریكان بسیار نزدیكی هستند. من مایلم كه قدردانی خود را از كار خارق العاده تركیه ابراز كنم و از تركیه و مردم این كشور برای میزبانی بیش از 3 میلیون آواره سوری در سالهای گذشته تشكر كنم. رئیس شورای اتحادیه اروپا در پایان اظهارات خود گفت: ما بر آمادگی خود برای ادامه گفت وگوها و رایزنی ها برای غلبه كردن بر دشواری های موجود تاكید می كنیم.
** اردوغان: كنار گذاشتن تركیه از سیاست گسترش اتحادیه اروپا اشتباهی بزرگ است
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه نیز كه با درخواست ازسر گیری مذاكرات عضویت تركیه در اتحادیه اروپا به وارنا آمده بود ، در كنفرانس خبری گفت: برای اروپا كه مدعی قدرت جهانی است یك اشتباه بزرگ خواهد بود كه تركیه را از سیاست گسترش خود كنار بگذارد.
وی افزود: ما انتظار حمایت قوی (از اتحادیه اروپا) در زمینه مسائل حساس مانند مبارزه با تروریسم بجای انتقادهای غیرمنصفانه را داریم.
اروپام**1078*شبس*1613*

سرخط اخبار جهان