۱ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 82868087
T T
۰ نفر

نگاهی به روابط ایران و اسپانیا در سال 1396

۱ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 82868087
نگاهی به روابط ایران و اسپانیا در سال 1396

مادرید - ایرنا - سال 1396 شمسی‌ را با توجه به رویدادهایی مانند سفر رئیس سنا و وزیر خارجه اسپانیا به ایران، برگزاری اولین كمیسیون مشترك اقتصادی، تصویب نقشه راه همكاری های پنجساله، مبادله ده ها هیأت تجاری، انعقاد چندین فقره یادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاری، برقراری پروازهای مستقیم شركت ماهان ایر به بارسلون، فعال شدن تعاملات بانكی، رسیدن حجم تبادلات اقتصادی به حدود 2 میلیارد یورو و برگزاری رخدادهای گوناگون فرهنگی و هنری، می توان نقطه عطفی در روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو كشور دانست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روابط دوستانه دو كشور جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی اسپانیا در سال 1396 تحولات مثبتی را پشت سر گذاشت كه بازگشت تدریجی روابط به دوره پیش از تحریم و فعال شدن شركت های بزرگ اسپانیایی در بازار ایران، از شاخصه های مهم روابط دو كشور در این سال است.
شركت های اسپانیایی در سالی كه گذشت همسو با شركای اروپایی خود، علاقمندی بیشتری به حضور در بازارهای ایران نشان دادند و از سوی اركان دولتی و موسسات تضمین اعتبارات صادراتی اسپانیا، مورد حمایت قرار گرفتند.
مادرید قبل از توافق برجام با اعزام هیأت بلندپایه ای با حضور وزیران امور خارجه، صنعت و عمران، به همراه یك هیأت بزرگ اقتصادی (سپتامبر 2015) به تهران كه در سنت سیاسی اسپانیا كم سابقه است، علامت راهبردی مهمی به ایران ارسال داشت و حمایت همه جانبه خود را از پیشرفت مذاكرات هسته ای و گشایش بازارهای كشورمان اعلام نمود.
پس از توافق برجام، مادرید مقصد اولین سفر اروپایی وزیر امور خارجه كشورمان بود. دكتر ظریف در این سفر (فروردین 1394) در دیدار با نخست وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس و با حضور در نشست ویژه با حضور برجسته ترین چهره های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای و مدیران شركت های اسپانیا، آمادگی كشورمان را برای گسترش همه جانبه روابط با مادرید اعلام داشت. از این زمان بود كه روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دوكشور با هدف بازگشت به دوره گذشته، حركت بالنده خود را آغاز كرد.
مقامات اسپانیایی در دو سال پس از برجام همسو با مواضع اتحادیه اروپا از اجرای دقیق برجام حمایت مجدانه ای نمودند و «آلفونسو داستیس» وزیر امور خارجه اسپانیا در سفر اوایل اسفند ماه 1396 به كشورمان و در جمع تجار، صاحبان شركت ها و سرمایه گذاران اسپانیایی، بر حمایت دولت از حضور فعالانه شركت های این كشور در بازار ایران و رفع مشكلات و نارسایی های آنها، تأكید نمود.
بر اساس آخرین آمارهای رسمی، اسپانیا در سال 2017 معادل 423 میلیون یورو كالا به ایران صادر كرده كه افزایشی‌ 21 درصدی نسبت به سال پیش از آن (2016) داشته است. اسپانیا در این سال متقابلا معادل یك میلیارد و 520 میلیون یورو واردات از ایران داشته كه نسبت به سال پیش از آن، افزایش‌ 74 درصدی نشان می‌ دهد. حجم معاملات اقتصادی دو كشوردر پایان سال گذشته (1396)، به حدود 2 میلیارد یورو رسید.
نفت، پتروشیمی، انرژی های تجدیدپذیر، قطعات خودرو، ماشین آلات سنگین، الكترونیك، محصولات كشاورزی و دامی، راه آهن، هتل سازی و صنایع فولاد و كاشی و سرامیك، مهم ترین بخش های تعاملات دو كشور در دوره پسابرجام می باشد.
روابط تجاری و اقتصادی دو كشور در سال 1396 با سفرهای دوجانبه مقامات و هیات های دوكشور ادامه یافت كه از آن میان می توان به سفر مسئولین تجارت خارجی‌ وابسته به وزارت اقتصاد اسپانیا به تهران، سفر مقام های بخش های مختلف تجاری اسپانیا به ایران و همچنین سفر «مجتبی خسروتاج» قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، «غلامحسین شافعی» رییس اتاق بازرگانی ایران و هیات های اقتصادی كشورمان شامل نمایندگان شركت های دانش بنیان، نفت، گاز و پتروشیمی و.. به اسپانیا اشاره نمود. امضای نقشه راه همكاری های اقتصادی ایران و اسپانیا، امضای چند یادداشت تفاهم همكاری در بخش های مختلف مانند بین صندوق ضمانت صادرات ایران و آژانس بیمه صادرات و سرمایه گذاری اسپانیا، برپایی همایش بزرگ فرصت های همكاری اقتصادی بین ایران و اسپانیا با حضور مدیران تجاری، اقتصادی، بانكی و سرمایه گذاران اسپانیایی و تشكیل كمیته های موضوعی و پانل های تخصصی میان فعالین اقتصادی دو كشور و برگزاری نخستین كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و‌اسپانیا، از جمله برنامه های مهم سفر این مقامات به اسپانیا بودند.
همچنین با سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان جهانگردی، میراث فرهنگی و گردشگری كشورمان به مادرید، راه های گسترش تعاملات در حوزه های مختلف صنعت گردشگری و بهره برداری از تجارب و ظرفیت های اسپانیا در این زمینه، مورد تبادل نظر قرار گرفت.
همایش ها و سمینارهای مختلف آشناسازی صنایع و سرمایه گذاران اسپانیایی با ظرفیت های اقتصادی كشورمان در این سال در چندین ایالت اسپانیا برگزار گردید و رسانه ها نقش مهمی در معرفی توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی كشورمان ایفا نمودند.
یكی دیگر از بخش های مهمی كه در سال 1396از پویایی خوبی برخوردار شد، برقراری روابط شركت های تجاری و اقتصادی مناطق و ایالت های مختلف اسپانیا با جمهوری اسلامی ایران بود كه شركت ها و اتاق های بازرگانی ایالت ها و مناطق مختلف اسپانیا در این راستا در برنامه های اقتصادی ایران مشاركت نمودند.
این موضوع كه با تلاش های سفیرجمهوری اسلامی ایران و در سفرهایش به استان های مختلف اسپانیا و شركت در مجامع اقتصادی و تجاری آنها ممكن گردید، اكنون به مرحله خوبی رسیده و اغلب ایالت های اسپانیا را در بازسازی روابط اقتصادی با كشورمان فعال نموده است.
برخی از مقامات سیاسی و پارلمانی اسپانیا نیز در این سال به كشورمان سفر داشتند كه از این میان می توان به سفر «آلفونسو داستیس» وزیر امور خارجه و «پیو گارسیا اسكودرو» رئیس سنای اسپانیا اشاره كرد. هدف سفر اسفند ماه 96 داستیس، تاكید بر موضع اروپا در حفظ توافق هسته ای به رغم تهدیدهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا برای لغو آن، افزون بر تقویت مبادلات تجاری و تأكید مجدد بر رویكرد تعاملی مادرید و اتحادیه اروپا در قبال ایران بود.
روابط پارلمانی دو كشور در سال گذشته از تحرك خوبی برخوردار بود. در این راستا رئیس سنای اسپانیا طی سفری به ایران، در مراسم تحلیف «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهوری ایران شركت كرد و با علی‌ لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز دیدار و گفتگو داشت كه در آن، راه های گسترش روابط و رفع مشكلات حقوقی و كنسولی دو كشور، مورد تبادل نظر قرار گرفت.
روابط فرهنگی دوكشور كه برگرفته از فرهنگ غنی مردم بزرگ ایران و اسپانیا می باشد، در سال 1396 از بالندگی و شایستگی فراوانی برخوردار بود. در طول سال 1396 برنامه های متنوع و مختلفی اجرا گردید كه شامل برگزاری سمینارها، همایش ها، نمایشگاه ها، كنسرت های موسیقی، جشنواره فیلم و.. می گردد كه از میان این برنامه ها می توان به برگزاری جشن نوروز 96، بازنمایی جنسیت در سینمای ایران ، بزرگداشت فردوسی، فیلمبرداری اثر جدید «اصغر فرهادی» فیلمساز و كارگردان نامدار كشورمان در اسپانیا، بزرگداشت استاد شهریار، نمایشگاه عكس ایران شگفت انگیز، همایش خاورمیانه بین مقاومت و تروریسم، هفته فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران، حضور قدرتمند كشورمان در نمایشگاه جهانگردی و گردشگری تحت عنوان فیتور، هفته های فیلم ایران در ایالت های مختلف، جشنواره موسیقی سنتی و محلی و نمایشگاه هنر ایرانی - اسلامی اشاره نمود كه بخشی از كارهای بزرگ فرهنگی در اسپانیا می باشد.
در این راستا توافقنامه های مختلفی با سازمان ها و نهادهای اسپانیا برای گسترش روابط فرهنگی به امضاء رسیده كه می تواند تسهیل كننده اقدامات و برنامه های آینده باشد.
یافتن مزیت های نسبی دوكشور و حضور سرمایه ای و فناورانه اسپانیایی ها در بازار ایران، از جمله مواردی است كه مورد استقبال و حمایت مسئولان اقتصادی كشورمان قرار گرفته است. یكی از این مزیت ها، بخش های مختلف صنعت گردشگری اسپانیا شامل هتل سازی، هتلداری، احداث مجتمع های توریستی و تفریحی، بازسازی اماكن و بناهای قدیمی و تبدیل آنها به اقامتگاه، مبادله گردشگر و همكاری موسسات تورگردانی و افزایش تورگردانان است كه طرفین نسبت به اهمیت آن واقفند. اكنون طرف اسپانیایی با علاقه و اشتیاق آماده ارائه تجربیات خود به طرف ایرانی است و كشور ما نیز با توجه به جذابیت های میراثی و تاریخی خود، مكانی مناسب برای جذب گردشگران و تعامل سازنده با صنعت گردشگری اسپانیا می باشد.
اسپانیا اكنون بعنوان یكی از بزرگ ترین مشتریان نفت ایران در اروپا محسوب می گردد و می تواند كشور پیشتاز اروپا در همكاری های اقتصادی دوره پسابرچام قلمداد گردد.
دیگر رویداد مهم سال 96 ، برقراری پروازهای مستقیم شركت هواپیمایی ماهان ایر به بارسلون از اول تیرماه این سال است كه با حضور سفیران جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا، مدیران ماهان ایر، نماینده دولت اسپانیا در بارسلون و مقامات محلی آغاز شد. در این رابطه، تمامی مقامات، بر این امر كه برقراری این خط مستقیم پروازی، موجب رشد چشمگیر روابط در عرصه گردشگری و توسعه بیش از پیش مناسبات تجاری می شود، تاكید نمودند.
روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و اسپانیا در حالی وارد سال 1397 می شود كه وضعیتی فعال و پویا دارد و مبادلات تجاری به سرعت در حال بازگشت به دوره پیش از اعمال تحریم هاست.
طرفین نگاهی راهبردی و بلندمدت به این روابط دارند، تصمیم گیرندگان، اراده سیاسی خود را برای تحكیم و ارتقاء همه جانبه روابط نشان داده اند و تجار و سرمایه گذاران با بهره مندی از حمایت های قانونی و تشویقی، به ایران به عنوان بازاری نوظهور و سودآور می نگرند و نگاه مثبت و عمیق افكار عمومی دو كشور، نوید بخش شكوفایی فزاینده روابط در سال های پیش رو است.
اروپام**491**1486**

سرخط اخبار جهان