۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۰:۵۷
کد خبر: 82861859
T T
۰ نفر
ایلام گنجینه دفاع مقدس  است

ایلام - ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام گفت: این استان مرزی گنجینه و موزه از حماسه های پیدا و پنهان رزمندگان در دوران دفاع مقدس محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد نقی لطفی عصر سه شنبه در آیین یادواره شهدای ایل عالی بیگی تصریح كرد: در هر نقطه از این استان حماسه ای بی بدیل از ایثار و پایمردی مردان و زنان این دیار در دوران هشت سال دفاع مقدس ثبت است كه از جمله شاخص ترین انها شهادت 55 نفر از اهالی روستای مار بره در 19 اسفندماه سال 63 توسط بمب افكن های رژیم بعثی بود.
وی از ایلام به عنوان موزه جنگ نام برد و گفت: عموم مردم به خصوص اهالی ایلات این استان در زمان جنگ تحمیلی در با حضور در میدان های نبرد 430از كیان اسلامی دفاع كردند.
وی تصریح كرد: شهادت مردم مظلوم و درعین حال قهرمان ماربره كه در كمترین فاصله از خط مقدم دفاع مقدس سكونت داشته و با خالی نكردن پشت جبهه ،روحیه بخش و حامی رزمندگان بودند اوج ایستادگی و مقاومت یك ملت را در برابر همه سختی ها از جمله بمباران مردم غیر نظامی نشان داد.
امام‌ جمعه ایلام اظهار كرد: انقلاب اسلامی به عنوان شجره طیبه‌ای كه به دست فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) امام عظیم آلشان در ایران اسلامی بنا شد اكنون بعد از گذر چهل سال به درختی تنومند تبدیل شده كه ایران اسلامی را از یوغ استثمار نجات داده و همه جهان را تحت تأثیر قرار داده است .
حجت الاسلام لطفی بابیان اینكه این پیروزی‌های ملت ایران و ناكامی‌های دشمنان به بركت خون شهیدان حاصل شده است گفت: فلسفه برگزاری این یادواره‌ها زنده نگاه‌داشتن یاد و شهدا و ایثارگران است.
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه ایلام با گرامی داشت خاطره شهدای ایل عالی بیگی خاطرنشان كرد: امروز ملت ایران اسلامی در اوج عزت و سربلندی هستند و این اقتدار و عظمت مرهون خون پاك شهیدان است.

*ایلام سرزمین حماسه های كم بدیل دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار ایرنا،معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام نیز در آیین گرامی داشت گرامی داشت خاطره 86 شهید ایل بزرگ عالی بیگی و 55 شهید روستای ماربره گفت: در استان ایلام، رویدادهای منحصربه‌فردی ازجمله بمباران زمین فوتبال چهار و بمباران یك روستا و شهادت 55 نفر به وقوع پیوسته كه لازم است بیشتر شناسانده و بازگو شود.
محمد نوذری اظهار كرد: مردم ایلام به خصوص ایلات و عشایر مرزبان و غیور این استان در هشت سال جنگ تحمیلی با بذل جان از كیان اسلامی دفاع كرده اند.
وی ابراز كرد: نقش بارز ایلات و عشایر استان ایلام و همچنین دیگر عشایر كشور در دفاع از ایران اسلامی بر هیچ‌كسی پوشیده نیست آنان همواره مدافع آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده و هستند.

* ادای احترام به نام ویاد شهدای ایل عالی بیگی
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام، نیز هدف از برگزاری این یادواره را ادای احترام و گرامی داشت خاطره 86 شهید ایل بزرگ عالی بیگی و 55 شهید مظلوم روستای ماروره در بمباران 19 اسفندماه سال 63 عنوان كرد.
سلمان رستمیان همچنین یاداوری كرد: 22 اسفند سالروز تأسیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌فرمان امام راحل است كه این بنیاد خدمات ارزنده و شایسته‌ای به جامعه ایثارگران و خانواده‌های معزز شهدا ارائه كرده است.
به گزارش ایرنا ، ایل عالی بیگی یكی از ایلات بزرگ استان مرزی ایلام در حد فاصل شهر ایلام و نوار مرز ایران و عراق در دامنه های كوهستان شانخجیر سكونت دارند.
فاصله مناطق استقرار اهالی روستایی و عشایر این ایل با خط مقدم جبهه در دوران دفاع مقدس كمتر از 50 كیلومتر بود.
این یادواره در روستای ماربره از توابع بخش صالح آباد برگزار شد روستایی كه سال ۶۳ توسط بمب افكن های رژیم بعثی عراق هدف بمباران هوایی قرار گرفت كه در جریان آن مجموع ۵5 نفر از اهالی ان به شهادت رسیدند.
6034

سرخط اخبار استان‌ها