۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۳۱
کد خبر: 82861560
T T
۰ نفر

اردوغان: به زودی وارد عفرین می شویم

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۳۱
کد خبر: 82861560
اردوغان: به زودی وارد عفرین می شویم

آنكارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه گفت: 'به زودی وارد عفرین می شویم و برای ورود به این شهر زمان زیادی نمانده است.'

به گزارش ایرنا، اردوغان روز سه شنبه در جریان سخنرانی در یك مراسم در كاخ ریاست جمهوری آنكارا افزود: 'ما برای اشغال وارد عفرین نمی شویم و برای این كه عفرین را به صاحبان واقعی آن تحویل دهیم، وارد آنجا می شویم.'
وی با ادعای این كه 'ما هیچگاه غیرنظامیان را هدف قرار ندادیم'، بیان كرد: اگر به غیرنظامیان حمله كرده بودیم، عفرین بسیار پیش تر از این سقوط می كرد.
وی تاكید كرد: 'بدون چشم بستن بر روی انسانیت و عدالت و بدون توجه به سیاه نمایی علیه تركیه، عفرین، منبج و شمال سوریه را از وجود قاتلان پاكسازی خواهیم كرد.'
اردوغان همچنین اعلام كرد كه از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون ارتش تركیه در عفرین تاكنون سه هزار و 400 نفر از جنگجویان در جریان درگیری با نیروهای مسلح تركیه و ارتش آزاد سوریه كشته شده اند.
وی مدعی استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و كشتار كودكان توسط عوامل یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و پ.ك.ك شد و گفت: نقاب فریبنده این گروه های تروریستی یك به یك افتاد.
به گزارش ایرنا، اردوغان رییس جمهوری تركیه 2 روز پیش نیز با اشاره به تصرف یكهزار و 100 كیلومتر مربع از مناطق اطراف عفرین توسط ارتش تركیه، اعلام كرده بود كه پس از تصرف 2 هزار كیلومتر مربع از اطراف شهر عفرین، پناهجویان سوری حاضر در تركیه در مناطق آزاد سازی شده اسكان می یابند.
خبرگزاری آناتولی تركیه امروز اعلام كرد كه در پنجاه و سومین روز از عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه، مركز شهرستان عفرین به محاصره كامل نیروهای ارتش تركیه و عناصر شبه نظامی ارتش آزاد سوریه در آمده است.
این رسانه همچنین اعلام كرد كه به رغم كامل شدن محاصره عفرین، كریدوری امن برای خارج شدن غیرنظامیان از عفرین ایجاد شده است.
ارتش تركیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با تجاوز آشكار به خاك سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز كرده است.
علاوه بر مخالفت در داخل تركیه با عملیات عفرین كه به بازداشت بیش از یكهزار نفر از شهروندان تركیه منجر شده، دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت تركیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این كشور از خاك خود شده است.
نقض حاكمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی در خاك سوریه بارها توسط مجامع جهانی و دولت های بی طرف محكوم شده است.
تركیه هدف از این عملیات را بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) كه شاخه نظامی حزب اتحاد دموكراتیك(پ.ی.د) محسوب می شوند، از منطقه عفرین اعلام كرده است.
آنكارا این نیروها را تروریستی و شاخه سوری حزب كارگران كردستان تركیه(پ.ك.ك) و حضور آنها را در جنوب مرزهای تركیه، تهدیدی بر امنیت ملی خود خوانده و هدف آنها را تلاش برای تشكیل دولت كُردی در شمال سوریه عنوان می كند.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان