آخوندی: پوزش خواستن از مردم افتخار است

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود گفت: پوزش خواستن از مردم برای مسئولان کشور افتخار است و نقطه ضعف نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس آخوندی» امروز (سه شنبه) گفت: بابت همه کاستی ها و کمبودها از ملت عزیز پوزش می خواهم.
وی ضمن پوزش از مردم ایران و خانواده جانباختگان سقوط بیست و نهم بهمن ماه هواپیمای شرکت آسمان در خط پروازی تهران- یاسوج، افزود: برای فرودگاه یاسوج بیش از 300 میلیارد ریال هزینه کرده بودیم و می خواستم در ایام دهه مبارک فجر برای افتتاح آن برویم که این اتفاق ها رخ داد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بی شک حوادث اخیر نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرده که حق است؛ زیرا عزیزتر از حفظ جان و رفاه مردم چیز دیگری نیست.
وی افزود: بنده نمی خواهم توجیه یا فرافکنی کنم، زیرا مسئول صادق باید اشتباه خود را بپذیرد و در برابر مردم پاسخگو باشد.
آخوندی ادامه داد: بی گمان کار هیچ دستگاه اجرایی بی کاستی نیست و همواره قابل نقد و ارتقا و بهبود است.
به گفته وی، در سانحه بارش برف بهمن ماه در تهران 32 سانتیمتر، در فرودگاه امام (ره) 70 سانتیمتر و در کرج 33 سانتیمتر برف بارید و دمای هوا نیز منهای 12 و 13 شد. آیا در این شرایط می توان جاده ها را عملیاتی نگه داشت؟
وزیر راه و شهرسازی افزود: در 2 ماه گذشته 25 حادثه در کشورهای اروپایی، آمریکایی، چین و ژاپن اتفاق افتاده و 470 پرواز در فرودگاه جان اف.کندی، 550 پرواز در نیویورک، 485 پرواز در برخی فرودگاه های امریکا، 331 در دوبلین و 67 پرواز در انگلیس لغو شده است.

** تاب آوری در بخش های ریلی، هوایی و زمینی نیازمند افزایش سرمایه گذاری
آخوندی گفت: بدون شک تاب آوری بیشتر کشور در برابر حوادث نیازمند سرمایه گذاری بیشتری است و با اختصاص منابع مالی بیشتر می توان تاب آوری در بخش های مختلف ریلی، هوایی و زمینی را ارتقا داد و مشکلات را کمتر کرد.
آخوندی یادآوری کرد: در تهران 900 کیلومتر راه داریم و دستکم به 500 راهدار و 200 دستگاه برف روب برای نگهداری آنها نیاز داریم اما کل دستگاه های برف روب ما 200 دستگاه با عمر 25 سال است. آیا با این امکانات می توان بر بارش برف غلبه کرد؟
«ایران 217 هزار کیلومتر راه دارد و طبق استاداردهای موجود باید سالیانه 100 هزار میلیارد ریال برای نگهداری آن اختصاص داد اما اعتبارات ما در این بخش در بهترین شرایط 20 هزار میلیارد ریال است».
وی افزود: مجلس در سال 1394 تصویب کرد سالیانه پنج میلیارد ریال اعتبار برای سازمان راهداری اختصاص یابد اما در سال 94، 95 و 96 اعتبار آن صفر بود و با این شرایط من شرمنده روی همکاران خود شده ام و در این شرایط برفی هشت هزار کارگر راه سه ماه حقوق نگرفته بودند و کارگران نگهداری ریل نیز به همین شکل.
آخوندی افزود: در این شرایط سخت آیا مسدود کردن تهران– کرج عملی بود؟ پلیس راه اعلام کرده بود این مسیر 16 ورودی و خروجی دارد و بستن آن عملی نیست. هنگامی که مسیر تهران– ساوه و تهران– قم بسته شد صف خودرو به بیش از 5.5 تا 6 کیلومتر رسید.

** استعفا را عین بی صداقتی و کتمان حقیقت می دانستم
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایمنی در بخش هوایی مساله اصلی ماست؛ زمان بارش برف در تهران افق دید به حدود یکصد متر رسید؛ در حالی که برای نشست هواپیما دستکم باید افق دید ما 500 متر و برخاست 800 متر باشد.
آخوندی افزود: در این شرایط عملیاتی نگهداشتن فرودگاه ها امکان نداشت و با زحمت زیادی شرکت فرودگاه های و ناوبری هوایی ایران موفق شد در کوتاه ترین زمان وضع فرودگاه ها را به حالت عادی برگرداند.
«کشور در شرایط بحرانی به فداکاری نیاز دارد و همه دست اندرکاران حوزه حمل ونقل در شرایط سخت در تلاشند که به کشور خدمت کنند».
به گفته وی، طبق قانون در حادثه هوایی همه منتظر می مانند تا ستاد رسیدگی به سانحه تشکیل جلسه دهد و جزییات آن به مردم اعلام شود؛ بنابراین دلیل ندارد که برای محکوم کردن دیگری اقدام کنیم و اگر قصوری است همه باید پاسخگو باشند.
آخوندی گفت: رابطه شرکت های هوایی با سازمان هواپیمایی کشوری مانند راننده با پلیس است و این سازمان به عنوان پلیس صنعت هوانوردی باید به وظیفه خود عمل کند و این سازمان همانند پلیس در انحراف اطلاعات هیچ نقشی ندارد.
وی با عرض تسلیت دوباره به خانواده جانباختگان سانحه هوایی تهران- یاسوج گفت: با وقوع این سانحه هوایی صبح روز دوشنبه عازم منطقه شدم و در این منطقه در شرایط سخت پرواز کردیم و از خانواده های آنها نیز دلجویی کردم و همچنان نیز در خدمت خانواده ها این حادثه هستم و به سبب همه کاستی ها پوزش می خواهم.
وی گفت: عده ای به من گفتند چرا استعفا نکردی؟ در حالی که در این شرایط به 2 دلیل استعفا می کنند؛ اولی به سبب همبستگی اجتماعی و دومی به علت مانع شدن برای رسیدگی است. من در حادثه قطار استعفا کردم اما در این سانحه به دنبال استعفا نبودم؛ زیرا آن را غلط و عین بی صداقتی و کتمان حقیقت می دانستم؛ زیرا استعفا؛ دادن نشانی غلط به جامعه بود.

** تردد جاده ای
وزیر راه و شهرسازی گفت: روزانه 550 هزار خودرو وارد تهران یا از آن خارج می شود و برای برون رفت از این مشکل تنها راه، توسعه قطارهای حومه ای در اطراف تهران و کلانشهرهای بزرگ است که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، اساسنامه آن به دست وزارت راه و شهرسازی تهیه و به هیات دولت ارسال شده است.
آخوندی افزود: با همین امکانات کم در مسیر تهران- گرمسار 10 زوج قطار روزانه رفت و آمد دارد، در مسیر تهران- کرج- هشتگرد- قزوین 9 زوج، تهران- قم چهار زوج و تهران- پرند 11 زوج تردد می کند.
به گفته وی، روزانه در این مسیرها 80 ریل باس تردد می کند و قطارهای حومه ای در 28 محور مختلف اطراف کلانشهرها فعال است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تامین نیازهای آینده 700 میلیون یورو برای تامین 450 ریل باس برای قطارهای حومه ای با کره جنوبی قرارداد بسته ایم تا بتوانیم ظرفیت قطارهای حومه ای کشور را سالیانه به 100 میلیون مسافر افزایش دهیم.
به گفته وی، اکنون 33 ایستگاه قطار در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران، مشهد، قم، قزوین و اهواز در حال توسعه است؛ به طوری که ایستگاه اهواز با 320 هزار متر مربع کمک بزرگی برای توسعه شهر اهواز خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: میزان بدهی دولت به 650 هزار میلیارد تومان رسیده است که 52 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می دهد و میزان بدهی معوقات بانکی به بیش از 120 هزار میلیارد تومان رسیده است.
آخوندی تصریح کرد: در سال 86، براساس میزان تولید ناخالص داخلی ایران 38 درصد قدرت وام دهی داشتیم؛ در حالی که اکنون قدرت وام دهی بانک های ما به 12 درصد رسیده است و در 10 سال گذشته رشد سرمایه گذاری ما روند نزولی داشت و در حدود صفر بود و شرایط سختی را برای ما به وجود آورد.
وی خاطرنشان کرد: بودجه سال 96 وزارت راه و شهرسازی در مجموع 8 هزار میلیارد تومان بود اما در سال 97 میزان آن به 5 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است؛ در حالی که ساخت یک هزار و 120 کیلومتر آزادراه با پیشرفت فیزیکی 55 درصد و با 12 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را در دست داریم و در یک پروژه یک هزار و 260 کیلومتری آزادراه، قرارداد 9 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری منعقد شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای ساخت یک آزادراه 856 کیلومتری دیگر نیز با مصوبه هیات دولت 11 هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری شود و تفاهمنامه ساخت یک هزار و 600 کیلومتر دیگر با 16 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در دست اقدام است، در حالی که بودجه سال آینده ما فقط 5 هزار میلیارد تومان تعیین شد.
آخوندی افزود: مجموع این سرمایه گذاری ها بیش از 46 هزار میلیارد تومان است که وزارت راه و شهرسازی با بخش خصوصی منعقد کرد تا بتواند به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

** سرمایه گذاری های خارجی در بخش ریلی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه گذاری های خارجی در بخش ریلی بیان داشت: برای تکمیل پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان 2.5 میلیارد یورو جذب سرمایه گذاری شده است که این سرمایه گذاری در آینده به 9 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.
آخوندی افزود: در مسیر ریلی تهران- مشهد سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری در دست اقدام قرار گرفته است. هفته گذشته در مسیر شیراز- اصفهان 800 میلیون دلار تامین مالی شده و همه این سرمایه گذاری ها با استفاده از فاینانس مالی شرکت های چینی عملی شده است.
به گفته وی، برای برقی کردن مسیر گرمسار به اینچه برون با روسیه درباره 1.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری به توافق رسیدیم و برای پروژه راه آهن بافق 800 میلیون یورو و برای تامین ناوگان ریلی نیز سه میلیارد یورو با روسیه توافق کرده ایم که در یک بخش قرار است 20 هزار واگن باری برای کشور تامین شود؛ در حالی که اکنون شمار واحدهای باری ما 22 هزار دستگاه است.
آخوندی تصریح کرد: قرار است با استفاده از فاینانس کشور روسیه یک هزار واگن مسافری برای کشور تهیه شود و قرارداد ساخت 500 لوکوموتیو با فناوری آلمان با روس ها به توافق رسیده ایم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با هندی ها برای تامین 2.2 میلیارد به توافق رسیده ایم که 800 میلیون دلار آن برای ساخت راه آهن زاهدان- چابهار، 800 میلیون دلار برای تامین واگن و 400 میلیون دلار برای تامین سوزن های شبکه ریلی کشور توافق کرده ایم.
وی درخصوص توافق سرمایه گذاری با آلمانی ها نیز در شبکه ریلی کشور عنوان کرد: تامین 1.5 میلیارد یورو برای تامین لوکوموتیوهای برقی توافق شده است و با جمهوری آذربایجان نیز برای 570 میلیون دلار هزینه ساخت خط آهن رشت به آستارا توافق کرده ایم.
آخوندی اضافه کرد: با کره جنوبی برای سرمایه گذاری 700 میلیون یورو برای تامین ریل باس، 15 میلیون دلار برای سینگالینگ شبکه ریلی و با اتریشی ها برای تامین 62 میلیون دلار نیز به توافق رسیده ایم و همه اینها نشان می دهد موفق شدیم 46 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای توسعه آزادراه های کشور و دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه ریلی را عملی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اکنون سه هزار و 300 کیلومتر ریل در دست اجراست و امسال 516 کیلومتر شبکه ریلی افتتاح شده و برای اولین بار از بازار سرمایه 800 میلیارد تومان برای راه آهن ، 500 میلیارد تومان برای حمل و نقل هوایی و 500 میلیارد تومان برای راهداری تامین کرده ایم و این نشان می دهد که ما هیچ فرصتی را از دست نداده ایم.
آخوندی خاطرنشان کرد: در بخش دریایی نیز هفته گذشته سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی را در فاز 3 بند شهید رجایی آغاز کرده ایم و بخش خصوصی نیز 6 هزار میلیارد تومان در این بندر سرمایه گذاری خواهد کرد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، از طرفی 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری در ترمینال سلام فرودگاه امام (ره) در دست اقدام قرار گرفته و برای توسعه فرودگاه شیراز 250 میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی جذب شده است.

** اقدامات در سازمان نظام مهندسی
آخوندی درباره اقدامات خود در سازمان نظام مهندسی گفت: اقدامات ما در سازمان نظام مهندسی عین مبارزه با فساد است زیرا سال ها شاهد امضافروشی در این بخش بوده ایم.
وی تصریح کرد: مالک به سازمان نظام مهندسی پول می دهد که این سازمان یک مهندس ناظر را معرفی کند تا گزارش نظارت خود را به شهرداری ها ارائه کند و این در عمل به غیر از امضافروشی چیزی ندارد و هر چه ساختمان نیز بزرگ می شود این لیست مهندسان ناظر به 30 تا 60 نفر افزایش پیدا می کند، در حالی که طبق قانون شهرداری مسئول کنترل ساختمان هاست و باید طبق مقررات ملی ساختمان شهرسازی ها ادامه پیدا بکند.
آخوندی عنوان کرد: در این زمینه 200 هزار نفر شغل مضاعف دارند و یک مهندس نمی تواند در یک طرف میز بنشیند و تصمیم گیری کند و در یک طرف دیگر نیز بر آن نظارت داشته باشد و اگر این مساله اشکال داشت، بدون شک دیوان عدالت اداری آن را رد نمی کرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در همه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی اولین حرف ما این است که ما کاری را با واسطه انجام ندهیم تا به کسی حق واسطه گری پرداخت نشود.
آخوندی بیان کرد: زمانی برای خرید یک فروند هواپیمای 320 ایرباس که 47 میلیون دلار قیمت دارد، 55 میلیون دلار معامله شده و واسطه ها در این بین 7 میلیون دلار دلالی می کردند در حالی که اجازه نمی دهیم حتی یک سنت حق دلالی پرداخت شود و بارها برخی از این مسائل در کمیسیون اصل 90 مجلس مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه ای یافت نشده است.

** مبارزه با فساد
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: من اهل ریاکاری نیستم اما 2موضوع را می خواهم روشن کنم که ثروت من را 7 هزار میلیارد تومان اعلام کرده اند؛ در حالی که در دوره جدید وقتی که اموال خود را به رییس قوه قضاییه گزارش می کردم در حساب من 4.5 میلیون تومان موجودی داشت و موجودی دختر من نیز 638 هزار تومان بود و من از پدربزرگ خود یاد گرفته ام که لباس مرتب بپوشم و لباس پوشیدن مناسب دلیل شایع درست کردن نباید باشد.
آخوندی اضافه کرد: امیدوارم همچنان با رای نمایندگان به خدمت خود ادامه دهم و در راه مبارزه با فساد از هیچ تهدیدی نمی ترسم و از شرایط سخت نیز فرار نمی کنم تا جمهوری اسلامی ایران با رهبری معظم انقلاب اسلامی هر روز شاهد پیشرفت و توسعه باشد.
وی توضیح داد: تاکنون هیچ کسی نتوانسته است ثابت کند من یک ریال یا یک سنت به کسی پرداخت کرده ام؛ زیرا من حاضر نیستم مماشات کنم و تاکنون با کسی نیز معامله نکرده ام.
آخوندی اضافه کرد: 13 شرکت با بیش از 200 مدیرکل و دهها هیات مدیره زیرنظر من کار می کنند و هیچ کس نمی تواند ثابت کند حتی یک مورد سفارشی از طرف من بوده باشد و امیدوارم آنچه مصلحت ایران است از طرف نمایندگان تصمیم گیری شود.
به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی عصر امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی را که سه شنبه هفته گذشته در خانه ملت اعلام وصول شد، بررسی می کنند.
در این جلسه معاون اول رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و شماری از معاونان پارلمانی وزارتخانه ها شرکت دارند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام*9132*1961*

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال