۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82859745
T T
۰ نفر

لذت خريد نوروزي در زير طاق هاي آجري بازار اروميه

۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82859745
لذت خريد نوروزي در زير طاق هاي آجري بازار اروميه

اروميه- ايرنا- اين روزها بازار تاريخي و مسقف اروميه با طاق هاي آجري چشم نوازش، لذت بازديد از يك اثر معماري اصيل ايراني و خريد مناسب نوروزي را به مردم محلي و گردشگران آذربايجان غربي عيدي داده است.

به گزارش ايرنا اگرچه مراكز لوكس خريد و فروش و برج هاي تجاري متعددي در اروميه وجود دارد اما اين بازار تاريخي با راسته هاي تودرتو و مغازه هاي متنوع همچنان مهمترين مركز خريد بيشتر مردم به شمار مي رود.
سردرب ورودي اصلي بازار اروميه از سمت مسجد اعظم يكي از زيباترين و خوش نقش ترين جلوه هاي معماري است كه ذوق و علاقه هر فرد ايراني را به خود جلب مي كند.
تنوع اقلام و كالاها از منحصربفرد ترين ويژگي هاي بازار تاريخي اروميه است و مغازه هاي عرضه لبنيات، طلافروشان، بزازان، فرش فروشان و ... به ترتيب در اين بازار خوش نقش و نگار به صف شده است.
يكي از اصناف راسته طلافروشان كه طي 30 سال گذشته در بازار تاريخي اروميه فعاليت كرده است، به خبرنگار ايرنا گفت: گردشگران بيشتر از اهالي منطقه از خريد در بازار تاريخي اروميه لذت مي برند اما مردم بومي نيز به خاطر قيمت مناسب اقلام به اين بازار مراجعه مي كنند.
محمدرضا خداوندگار، وجود راهنمايان گردشگري و كارشناسان آگاه به تاريخچه اين بازار را در جذب گردشگران داخلي و خارجي تاثيرگذار خواند و نوروز فرصت مناسبي براي هدايت مسافران به بازار تاريخي اروميه است.
رضا نصيري، يكي ديگر از اصناف اين بازار تاريخي كه در راسته فرش فروشان فعاليت مي كند، گفت: اين بازار مي تواند مسافران داخلي و خارجي بسياري را جلب كند و موجب رونق اقتصادي منطقه شود اما اين امر نيازمند توجه مسئولان و تبليغات موثر است.
وي ساماندهي كف راهروهاي بازار را خواستار شد و افزود: ادراه كل ميراث فرهنگي استان به تازگي مرمت برخي از راهروها را آغاز كرده و اين مقدمه اي براي رونق اين بازار تاريخي است.
موسي قلي فتح جو، يكي از مس فروشان بازار اروميه كه 26 سال در اين بازار فعاليت كرده است نيز افزود: جذب گردشگران به رونق اقتصادي در بازار تاريخي اروميه منجر مي شود.
افشار فتحي، يكي از بزازان اين بازار با 26 سال سابقه كار نيز با اشاره به اينكه راسته بزازان به تازگي مرمت و چهره آن زيباتر شده است، افزود: چهره زيبا و چشم نواز اين بازار مردم را به گشت و گذار طولاني در راسته هاي متعدد و متنوع آن ترغيب مي كند.
كارشناسي اداره كل ميراث فرهنگي آذربايجان غربي نيز گفت: بازار تاريخي اروميه در حال حاضر در مركز شهر قرار گرفته و پلان كلي آن به شكل مستطيل ناقص در بين خيابان هاي امام، عسگر آبادي، اقبال و مهاباد محصور است.
'برزويه جواني' با اشاره به اينكه اين بازار در گذشته حدود 80 هزار مترمربع مساحت داشته است، افزود: در حال حاضر 13 هزار مترمربع از اين بازار مسقف در شمال خيابان امام خميني (ره) و 37 هزار مترمربع در قسمت جنوبي اين خيابان تحت حفاظت و بهسازي قرار دارد.
وي ادامه داد: اين بازار يكهزار و 576 باب مغازه دارد و حدود 6 هزار نفر به طور مستقيم و نزديك به 40 هزار نفر به طور غيرمستقيم در آن كسب درآمد مي كنند.
وي ادامه داد: در مجموعه بازار تاريخي اروميه تعداد هفت تيمچه و سراي به نسبت بزرگ، پنج حمام قديمي و يك باب مسجد جامع با پنج هزار مترمربع مساحت وجود دارد كه قدمت آنها به دوره هاي سلجوقي، صفويه، افشاريه، زنديه و قاجاريه مي رسد.
به گفته وي مسگران، زرگران، چاقوسازان، فرش فروشان، بذر فروشان، بلورفروشان، كفاشان، عطاران و بزازان از راسته هاي پررونق اين مجموعه تاريخي است.
جواني اظهار كرد: از اوايل قرن 14 هجري شمسي و آغاز دخل و تصرف هاي شهري، بخش هاي قابل توجهي از بافت تاريخي بازار اروميه تخريب يا اتصال آنها از هسته مركزي از هم گسيخته است.
وي افزود: حمام اتحاديه، دوشابچي بازار، گرمابه علي مصطفي، راسته غلام خان، بازار نجاران و ديگر آثار تاريخي به علت پراكندگي و دخل و تصرف، نيازمند رسيدگي دائم و اعمال ضوابط و مقررات ويژه است.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي نيز بازار تاريخي اروميه را از جمله اماكن مهم گردشگرپذير اين استان بر شمرد و گفت: براي معرفي بيشتر اين بازار تاريخي به گردشگران نوروزي روزانه بيش از 300 نفر فقط از طريق اتوبوس گردشگري به اين بازار راهنمايي مي شوند و از اين بازار تاريخي بازديد مي كنند.
حسين امامي ادامه داد: با هدف معرفي اين بازار به گردشگران داخلي و خارجي، هتل هاي اروميه نيز تورگردي هاي خود را به مقصد اين بازار تاريخي هدايت مي كنند.
وي افزود: استفاده از ظرفيت فضاي مجازي يكي از مهمترين راهكارها براي جذب گردشگر به ويژه در ايام نوروز و تابستان است و بايد از اين فضا براي شناساندن هرچه بيشتر و بهتر جاذبه هاي گردشگري استان بهره برداري شود.
وي اضافه كرد: در سال هاي اخير اقدامات مناسبي در جهت افزايش مسافران ورودي به استان به ويژه در ايام نوروز و تابستان انجام شده كه نتيجه آن رشد 100 هزار نفري بازديد از اماكن گردشگري آذربايجان غربي بوده است.
نائب رئيس اتاق اصناف اروميه نيز گفت: بازار تاريخي اروميه در تعطيلات نوروزي فعال بوده و پذيراي گردشگران و مردم محلي است.
اصغر طاهري پور در مورد صنف هاي سنتي و قديمي اين بازار كه براي گردشگران داراي جذابيت است، ادامه داد: صنف چاقوسازي يكي از قديمي ترين صنف هاي اين بازار بوده و در حال حاضر نيز راسته چاقوسازان اين بازار فعال است.
به گزارش ايرنا پس از انجام مطالعات لازم در سال‌هاي 1358 و 1359 هجري شمسي اقداماتي براي ثبت بازار تاريخي اروميه در رديف آثار ملي كشور معمول شد و اين اثر در سال 1362 شمسي به شماره 1639 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.
بعد از ثبت بازار قديم در فهرست آثار ملي و اعمال ضوابط و مقررات ثبتي آن، با حمايت هاي قانون و مشاركت و همكاري كسبه نسبت به احياء و اصلاح بخش هاي قديم به فرم اوليه و هماهنگ با معماري اصيل آن اقدامات فراواني شده است.
3072/8135

سرخط اخبار استان‌ها