درون زایی اقتصاد ملی با ترویج کالای ایرانی

تهران- ایرنا- تغییر نگرش مردم نسبت به استفاده از کالای ایرانی می تواند سبب ارتقای کیفیت تولید، توسعه و اشتغال پایدار شود. بنابراین با برنامه ریزی کارآمد و مشارکت آگاهانه می توان در جهت درون زایی و پویایی تولید ملی حرکت کرد تا اینگونه اقتصاد مقاومتی را در تمامی بخش های داخلی تحقق بخشید.

روزهای آخر سال که به طور سنتی به مناسبت آغاز سال نو تقاضا در بازارهای مختلف به ویژه پوشاک و تهیه لوازم منزل افزایش می‌یابد، می ‌تواند فرصتی باشد تا با یک حرکت جمعی خریدار برندها و نشان‌های تجاری ایرانی باشیم تا با وجود حمایت از تولیدات داخلی بدون اتکا به سیاست‌ های حمایتی دولت به افزایش اشتغالزایی در کشورمان کمک کنیم.

حمایت از تولید ملی باید دغدغه اصلی همه مردم و مسوولان باشد تا مصرف کننده ایرانی هم با اختیار خود کالای ایرانی را بر موارد مشابه خارجی ترجیح دهد. هرچه به طرف تقویت تولید حرکت کنیم، حضور و ظهور بیشتری در عرصه بین المللی پیدا می کنیم و در آن صورت تولید ملی نشان اقتصاد ایرانی در جهان خواهد شد.

مروری بر سند چشم انداز 1404 کشور حاکی از این است که دستیابی به قدرت اول اقتصادی همراه با علم و فن آوری در سطح کشورهای منطقه‌ باید به عنوان آرمان ملی ملاک اقدام‌ها، برنامه‌ها، تدابیر و سیاستگذاری ‌ها باشد و این مهم با حمایت از تولیدات ملی و با اتکا به سرمایه‌های ایرانی میسر می شود.

بدون شک اگر خرید کالای ایرانی به شعار همه ‌گیر میان شهروندان تبدیل شود؛ می‌توان گامی محکم و اساسی در راستای حمایت از تولید داخلی و اقتصاد کشور برداشت که البته ارتقای کیفیت کالای ایرانی در رقابت با همتای خارجی و عرضه با قیمت متناسب بسیار مهم است.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه فرارسیدن عید نوروز و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تشویق به خرید و استفاده از محصول داخلی و حمایت از تولید ملی در گزارشی میدانی با مراجعه به مراکز عمده فروش برخی اجناس پای صحبت مردم و اصناف مختلف نشست تا نظرات آنها را درباره خرید کالای ایرانی جویا شود.

** چرم ایرانی پرطرفدار در بازارهای جهانی
کیف و کفش از جمله پوشاک و وسایلی است که هر فردی به آن نیاز دارد و میزان دوام و عمر این محصول، مرغوب بودن آن را مشخص می کند.

«رضایی» فروشنده یکی از برندهای چرم ایرانی با اشاره به سطح تقاضای مردم از چرم ایرانی، اظهار داشت:‌ بازار فروش کیف و کفش چرم کشور در چند سال اخیر با توجه به واردات این محصول از دیگر کشورها در رکود به سر می برد. با حمایت از تولید کنندگان داخلی چرخ بخش تولید و اقتصاد کشور به حرکت درخواهد آمد و افزایش ضریب علاقه مندی مردم به مصرف اجناس تولید داخلی در بستر فرهنگ سازی نمود عملی پیدا می کند.

«سعید حیاتی» رییس اتحادیه چرم طبیعی، مصنوعی و لوازم کفش افزایش اشتغالزایی را در گروه حمایت از تولیدات ساخت داخل دانست و بیان داشت: موفقیت با کالاهایی است که بتواند کیفیت بهتری را به مشتریان ارایه دهد و این عمل گزینه ای جز افزایش کیفیت برای جلب تقاضای بازار ندارد. ایران در ساخت کفش چرم صاحب برند است و باید پذیرفت چرم تولیدی کشور در واحدهایی انجام می شود که ماشین آلات قدیمی و ناکارآمدی دارند که در این زمینه می توان با حضور سرمایه گذارن خارجی و واردات تکنولوژی روز به گونه ای عمل کرد که تولید بومی چرم قدرت به دست گرفتن بازارهای منطقه ای و جهانی را داشته باشد و به همین منظور بهبود تولید چرم در کشور و برگشتن به جایگاه سابق با حمایت دولت در ارایه بسته های تشویقی مسیر می شود.

** تولید لوازم خانگی نیازمند حمایت ملی
تمام کشورهای دنیا تاکید بسیاری بر خرید کالای داخلی دارند زیرا پیشرفت هر کشور مستلزم توجه به تولیدات داخلی است. تولیدکنندگان لوازم خانگی همواره باید به دنبال بهره گیری از فناوری های جدید دنیا و گسترش خدمات پس از فروش مطلوب باشند.

در همین زمینه «محمد طحان پور» رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گفته بود: «با افزایش مبارزه با قاچاق کالا تولیدات داخلی نیز افزایش یافت. دولت با ارایه تسهیلات و مردم با خرید کالای ایرانی از این صنعت حمایت می ‌کنند. پسابرجام تاثیرات چشمگیری بر صنعت لوازم خانگی دارد که کاهش قیمت تمام شده محصولات و تولیدات داخلی یکی از این آثار است.»

** تبلیغ کالای ایرانی در رسانه ملی و سطح شهر
«حیدریان» کارمند بازنشسته در پاسخ به اینکه آیا برندهای داخلی اجناس را می شناسد یا نه؟ می گوید: متاسفانه در سطح شهر و یا حتی رسانه ملی تبلیغاتی که پخش می شود مربوط به کالاهای خارجی است. با توجه به حجم بالای این تبلیغ ها شاید همه اسم و یا اینکه آن کالا مربوط به کدام کشور است، بهتر از نام یک کالای تولید داخلی بدانند. اگر به همان اندازه که به معرفی اجناس خارجی اهمیت داده می شود، کالاهای ایرانی نیز تبلیغ شود، همگان از خرید این کالاها استقبال می کنند. بنابراین استفاده از اجناس ایرانی باید فرهنگ سازی شود و این امر ابتدا باید از مسوولان آغاز شود. اگر قرار است همه تشویق به خرید کالای ایرانی شوند تولید کنندگان باید کیفیت کالاها را بالا ببرند و استانداردهای لازم برای ساخت آنها را رعایت کنند.

«فریدون نصیری» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه، صادرات را رویکرد اصلی تولید کنندگان ظروف نچسب در کشور دانست و اظهار داشت: تولید ظروف نچسب در ایران از سابقه طولانی برخوردار است و نخستین مساله برای صادرات بیشتر این محصول انجام دادن تبلیغات در این زمینه به شمار می رود. در سال های اخیر در عرصه بسته بندی ظروف تفلون فعالیت های مختلفی صورت گرفته به طوری که اکنون این محصول کاربردی با بسته بندی های زیباتری به بازار مصرف ارایه می شود.

نصیری در ادامه افزود: هم اکنون فرصتی همگانی ایجاد شده و رسانه‌های ارتباط جمعی از جمله رادیو و تلویزیون نسبت به مصرف کالای ایرانی از سوی جامعه پیام هایی ارایه می‌دهند که می‌تواند گامی ارزنده در حمایت از کالای ایرانی به شمار آید. مصرف کنندگان باید به درک صحیحی از کالای ایرانی و مصرف آن برسند و تولیدکنندگان می توانند این مهم را با نهادینه ساختن مصرف کالای ایرانی، قیمت مناسب و کیفیت مطلوب برای خانواده ها محقق سازند.

** بلور، چینی و لوستر داخلی همرده با محصولات خارجی
نور یکی از لازمه های زندگی امروزی انسان محسوب می شود که در انجام بسیاری از کار ها به آن احتیاج است. یکی از این جنبه های زیبایی استفاده از لامپ ها با اندازه ها و طرح های مختلف در رنگ بندی های متفاوت به شمار می رود که وقتی بر روی لوستر نصب می شوند می توانند جلوه بسیار زیبا تری به آن اعطا کند.

در همین زمینه «احمد رحمانی» رییس اتحادیه تهیه کنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر حمایت دولت در زمینه تولید را بسیار موثر دانست و بیان داشت: حمایت در این صنعت می‌تواند جایگاه ویژه‌ ای در بازارهای جهانی ایجاد کند و همین امر به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب کارخانه های تولید کننده بلور، چینی و لوستر اظهار داشت: کارخانه های تولید کننده بلور، چینی و لوستر عملکرد بسیار مطلوبی دارند و در رقابت با کشورهایی مانند ژاپن که در صنف بلور و چینی صادرکننده اصلی در دنیا هستند، جایگاه مناسبی را برای خود بدست آورده‌اند. دولتمردان با نگاه تخصصی ‌تر به این صنعت و صنعتگران هم با علاقه و نوآوری محصولات خود را تولید می کنند و می توان گفت که روزهای بهتری در انتظار این صنعت زیبای ملی و ایرانی خواهد بود.

** پوشاک؛ نیاز اولیه انسان
پارچه و پوشاک جزو نیازهای اولیه انسان است و آنها از همان روزگار نخستین برای محافظت یا به ‌دلایل اخلاقی جسم خود را در پوشش لباس قرار می‌دادند. از این رو می ‌توان گفت که تاریخچه تولید و تجارت این کالا قدمتی به اندازه تاریخ و زندگی انسان‌ها دارد. البته این روزه ها مشاهده می شود که عمده پارچه ‌های موجود در بازار به صورت مساوی از نوع وارداتی و تولید داخل است.

«امیر قدیمی ‌نژاد» رییس اتحادیه بنکداران و طاقه ‌فروشان پارچه با اشاره به اینکه عمده پارچه های موجود در بازار به صورت مساوی از نوع وارداتی و تولید داخل هستند، بیان داشت: واردات پارچه به کشور ارزان‌ تر از تولیدات داخل آن تمام می‌شود و این خود عاملی است برای اینکه تولیدکنندگان تمایلی به تولید پارچه و خریداران تمایل به خرید آن نداشته باشند. طبق آمار بانک مرکزی صنعت نساجی و به ویژه پوشاک در کشور ما روبه نزول است تا حدی که باعث شده پوشاک و پارچه قاچاق به راحتی در بازار عرضه شود.

** فرجام سخن
برای ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی باید از کار فرهنگی، تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره جست و از تاثیر رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد. در این میان آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، دستگاه های آموزش عالی، مطبوعات و.... می توانند نقش مهم و ارزنده خود را در این راه ایفا کنند تا ایرانیان با افتخار از کالای ایرانی استفاده کند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9117**2002**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها- دانشکده ها- مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال