۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۱۱
کد خبر: 82853853
T T
۰ نفر
ربیعی:صندوق‌های بازنشستگی از بنگاه‌داری خارج می شوند

تهران- ایرنا- وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اعلام كرد: اگر توفیق خدمت داشته باشم، صندوق های بازنشستگی را تا پایان سال 1398 از بنگاه داری خارج می كنم.

«علی ربیعی»این سخنان را امروز (سه شنبه) در جریان بازدید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و در پاسخ به پرسش خبرنگاران ایرنا در مورد راهكارهای دولت برای حل مشكل صندوق های بازنشستگی – به عنوان یكی از محورهای استیضاح – مطرح كرد و گفت: من در ایجاد این مشكل نقشی نداشتم اما در شرایطی كه هیچ وزیری حاضر نشده بود شركت های تحت مالكیت صندوق ها را واگذار كند، من می خواهم این مساله را اصلاح كنم.
وی جدا كردن شركت های واگذار شده را یك راهبرد اولویت دار ذكر كرد و گفت: این شركت ها به چند شكل به نظام رفاه كشور لطمه وارد كرده اند.
وزیرتعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینكه تاكنون هیچ وزیر كاری قبل و بعد از انقلاب استیضاح نشده اما در عوض عمر مسئولیت هیچ وزیر رفاهی بیش از 2 سال نبوده است، گفت: هیچگاه استیضاح وزارت تجمیع شده كار و رفاه، به خاطر بخش كار نبود بلكه به خاطر بخش رفاه این وزارتخانه بوده است.
ربیعی اظهار كرد: با نگاهی به سوابق طرح استیضاح در حوزه رفاه نیز می توان مشاهده كرد كه پرسشگری ها كمتر مربوط به فقر، نابرابری و بی عدالتی بوده و بیشتر مربوط به موضوع شركت ها بوده است.
وی با انتقاد از نحوه واگذاری ها كه اوج آن در نیمه دوم سال 1391 و نیمه اول سال 1392 انجام شده است، گفت: اگر خصوصی سازی در یك دوره زمانی 10 ساعته قرار بود انجام شود، عمده آن در یك ساعت آخر انجام شد.
وزیر تعاون در این خصوص اضافه كرد: 23 درصد واگذاری ها مربوط به رد دیون و 19 درصد مربوط به سهام عدالت بود؛ همچنین 40 درصد به نهادهای عمومی (شبه دولتی) و تنها 19 درصد به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.
ربیعی با بیان اینكه در خصوصی سازی ها، زنجیره ها را قطعه قطعه كردند، اظهار كرد: به عنوان نمونه، شركت های «فولاد اكسین» و «كارخانه لوله سازی» و «فولاد اهواز» كاملا به هم وابسته هستند اما در واگذاری ها نوعی به هم ریختگی رخ داده و مالكیت آنها متفاوت شده اند.
وی همچنین به چنین به هم ریختگی هایی در كارخانه چوكا اشاره كرد و گفت: در خصوصی سازی های این بخش، كارخانه به تامین اجتماعی و زمین آن به صندوق بازنشستگی وزارت دفاع واگذار كرده اند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اظهار كرد: چنین خصوصی سازی هایی، تمام زنجیره ها را به هم ریخته و باعث از هم گسیختگی تولید در كشور شده است.
ربیعی با تاكید بر اینكه حتی واگذاری شركت ها به مردم نیز به طور صحیح انجام نشده است، گفت: در برخی موارد، افراد برای اداره شركت ها نیامده اند، بلكه نوعی تجاری سازی صورت گرفته است.
وی در تشریح این روند گفت: در برخی موارد، یك فرد، شركت (الف) را خریداری كرده و در دل آن، شركت (ب) را تشكیل داده است؛ اموال شركت (الف) را به شركت (ب) می برد و تسهیلات بانكی را شركت (الف) می گیرد؛ خریدهایی كه شركت (الف) نیاز دارد را شركت (ب) انجام می دهد و با چند برابر قیمت به شركت (الف) عرضه می كند؛ بعد شروع به فشار می كنند و كارگران را زودهنگام بازنشسته می كنند.
عضو هیات وزیران در دولت دوازدهم، با تاكید بر اینكه در چالش به وجود آمده، صندوق ها بی گناه هستند، گفت: چه كسی این بنگاه ها را به صندوق ها داده است؟ چه كسی تصمیم گرفته این بنگاه ها به صندوق ها واگذار شود؟ دولت تصمیم گرفته و مجلس آن موقع باید نظارت می كرد؛ دولت و مجلس با هم تصمیم گرفتند؛ چرا آن زمان صدای كسی در نیامد كه این سیستم، سیستمی غلط است؟
وی در این خصوص ادامه داد: هم اكنون 80 درصد سود صندوق ها از 20 درصد سرمایه گذاری خودشان است و 20 درصد سود مربوط به 80 درصد واگذاری هاست.
ربیعی تصریح كرد: صندوق ها گناهی نداشتند؛ اگر دولت به جای بنگاه، پول به صندوق ها می داد، صندوق ها خودشان می دانستند كجا سهام بخرند و كجا بهترین نفع را ببرند.
وی با تاكید بر اینكه بنگاه ها با صندوق ها تحمیل شدند، گفت: به عنوان نمونه، شركت زغال كرمان با قیمت 2 هزار و 500 میلیارد تومان به صندوق فولاد واگذار شده اما اگر بخواهید این شركت را عرضه كنید، هیچ كس آنرا 500 میلیارد تومان هم خریداری نمی كند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با بیان اینكه صندوق ها مایل به این هستند كه مطالبات خود را به صورت نقدی دریافت كنند نه شركت های زیانده، گفت: راه نجات صندوق ها این است كه دولت بدهی های خود را به صورت نقد به صندوق ها پرداخت كند تا صندوق ها بدانند كجا و چگونه سرمایه گذاری كنند.
كبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خانه ملت اعلام كرد كه تقاضای استیضاح وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی طی نامه شماره د/72/10/9346 مورخ 13 اسفند 96 كمیسیون اجتماعی پس از بررسی های لازم مطابق ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس با تعداد 24 امضا تقدیم هیات رییسه شده است كه اعلام وصول می شود.
مطابق ماده 225 آیین نامه داخلی مجلس ،وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مدت 10 روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی است. همزمان با ربیعی، تقاضای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز با همین تعداد امضا تحویل هیات رییسه مجلس شده و وصول این طرح استیضاح نیز اعلام شده است.
اقتصام**9189**9123**1597

سرخط اخبار سیاست