۹ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۱۵
کد خبر: 82847398
T T
۰ نفر
رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس: وضعیت اشتغال معلولان رضایت بخش نیست

مشهد- ایرنا- رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت اشتغال و به كارگیری معلولان در فرصت های شغلی مختلف به هیچ وجه قابل قبول و رضایت بخش نیست.

عبدالرضا عزیزی عصر چهارشنبه در مراسم رونمایی از طرح جامع مانا (مشاركت اجتماعی، نهضت اشتغال) در مشهد افزود: براساس قانون، سه درصد استخدام افراد در ادارات باید به معلولان اختصاص یابد اما از آن هم دریغ می شود.
وی اظهار كرد: یا استخدام وجود ندارد یا بی توجهی در این زمینه فراوان است.
وی با بیان اینكه با نبود شغل و شیوع بیكاری در جامعه مواجه هستیم گفت: نه تنها برای معلولان بلكه برای دیگر افراد هم باید اشتغال ایجاد شود.
عزیزی افزود: باید هزینه های تولید كاهش یابد زیرا هزینه های زیاد تولید اشتغال در جامعه را با مشكل مواجه می كند.
وی با بیان اینكه سود بانكی 2 رقمی تولید را مقرون به صرفه نمی كند، اظهار كرد: با این اقدام هنگامی كه تولید كننده 10 تا 15 درصد سود می كند باید بیش از 20 درصد به بانكها سود بدهد.
وی گفت: باید هزینه تولید و سود بانكی كاهش یابد و دولت برای وام های بانكی یارانه پرداخت كند تا شاهد افزایش اشتغال باشیم.
عزیزی با بیان اینكه جز مردم هیچ بخشی نمی تواند در حل مشكل اشتغال كمك كند، افزود: سالانه 100 هزار معلول به جمعیت معلولان جامعه اضافه می شود و به همین ترتیب شمار معلولان نیازمند شغل نیز افزایش می یابد.
وی اظهار كرد: تشكیل صندوق فرصت های شغلی ویژه معلولان و مددجویان اقدام خوبی از سوی بهزیستی است اما هنوز معطل مانده كه وزارت كار باید این طرح را در دولت مطرح و در این زمینه اقدام كند.

* اشتغال معلولان باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اشتغال معلولان باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود تا شاهد اجتماعی شدن اشتغال آنان باشیم.
سید جواد حسینی افزود: برای این كار باید نمادینه سازی، ستاد سازی و نهاد سازی انجام شود.
وی با بیان اینكه همه باید برای اشتغال مددجویان آستین ها را بالا بزنیم، اظهار كرد: در اجرای طرح مانا در این استان 9 كمیته كاری به عنوان ستاد اجرایی طرح طراحی شده و قرار است در طول سال امور مربوط به اشتغال مددجویان و معلولان زیر پوشش نهادهای حمایتی را پیگیری كند.
وی گفت: طرح مانا در چهار محور شامل گفتمان سازی، به كارگیری همه ظرفیت های جامعه برای اشتغال مددجویان، گسترش قلمرو كمك و یاوری به مددجویان بهزیستی با رویكرد اشتغال، تغییر رویكرد به مددجویان بهزیستی از نیاز محور به دانایی محور، اجرا می شود.
حسینی با بیان اینكه از ابتدای امسال تاكنون 22 هزار و 607 شغل برای مددجویان بهزیستی در این استان ایجاد شده است، افزود: طی 10 ماه امسال 17 درصد كمك های مردمی و 12 درصد كمك های دولتی به بخش اشتغال مددجویان و معلولان افزوده شده است.
وی اظهار كرد: در استان خراسان رضوی بیش از 400 شركت فناور و دانش بنیان وجود دارد كه 350 محصول صادراتی تولید می كند و 2200 مددجوی نخبه در این استان شناسایی شده كه برای ایجاد شركت دانش بنیان مورد حمایت قرار می گیرند.
وی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است 110 اتحادیه صنفی، هزار و 162 تشكل مردم نهاد، 286 تشكل خیریه و بیش از 30 انجمن صنفی و تخصصی صنعتی و تولیدی استان در زمینه اشتغال مددجویان و معلولان كمك كنند.
7496 / 6053
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه