روزنامه هندی: دهلی نو و تهران درخصوص خط لوله گاز در آب های عمیق گفت و گو می کنند

دهلی نو -ایرنا - یک روزنامه هندی با اشاره به سفر رئیس جمهوری ایران به دهلی نو نوشت: حسن روحانی در دیدار با نارندرا مودی نخست وزیر هند، درباره خط لوله گاز در آب های عمیق از خاورمیانه به هند گفت و گو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه فیننشال اکسپرس در روز چهارشنبه، مقامات هندی اعلام کردند: در مذاکرات رهبران ایران و هند، دو طرف علاوه بر توافقنامه توسعه چابهار به ارزش 500 میلیون دلار، درباره پروژه های ارتباطی منطقه ای از جمله کریدور بین المللی شمال و جنوب که می تواند هند را به آسیای مرکزی و سایر کشور ها متصل کند، گفت و گو خواهند کرد.
به نوشته این روزنامه، انتظار می رود روحانی که برای نخستین بار در عمر ریاست جمهوری خود با یک هیات بزرگ تجاری و دولتی به هند سفر می کند، در مذاکرات خود با مقامات این کشور درباره تحولات منطقه ای و بین المللی و همچنین تجارت بین هند و ایران گفت و گو کند.
منابع دیپلماتیک تایید کردند که خط لوله گاز در آب های عمیق از خاورمیانه به هند یکی از موضوعات اصلی در مذاکرات میان مودی و روحانی خواهد بود زیرا این پروژه برای امنیت انرژی هند بسیار مهم است.
هند قصد دارد با استفاده از کریدور شمال و جنوب، (از طریق بنادر مومبای به بندر عباس، تهران، بندر انزلی و آستراخان در روسیه) به مناطق آسیای مرکزی کالا صادر کند.
طرح احداث خط لوله گاز میان ایران و هند، به عمان نیز به عنوان یک مسیر انتقال و منبع انرژی اهمیت زیادی می دهد.
بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط سازمان اتاق های بازرگانی هند (آسوچم)، اجرایی شدن این پروژه چند تریلیون دلاری می تواند امنیت انرژی هند را برای مدت طولانی تامین کند. بر اساس این تحقیق خط لوله گاز ایران و هند نه تنها از نظر تکنیکی و اقتصادی قابلیت اجرایی شدن دارد بلکه می تواند گاز طبیعی را با قیمتی قابل رقابت به بازار هند ارائه دهد.
دکتر روحانی از فردا (پنجشنبه) سفر سه روزه خود را به هند آغاز خواهد کرد. وی به طور مستقیم وارد شهر حیدرآباد خواهد شد و در روز شنبه از دهلی نو دیدار خواهد داشت.
موافقتنامه کریدور حمل ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.
کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان تر است. این کریدور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر آن هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.
بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را بر عهده دارد.
چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.
جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله 100 هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
هم اکنون هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از 1.1 میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می کند. اولین محموله 15 هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.
شبد**267*9122*وحیده دینداری*انتشار دهنده: مهدی نعمتی

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال