رییس موزه علوم و فناوری ایران:

فعالیت موزه های آموزشی علوم و فناوری در کشور ضرورت است

ایرنا- تهران- رییس موزه علوم و فناوری ایران گفت: ایران با تاریخ کهن و پیشینه علمی هنوز از داشتن یک موزه علم و فناوری موثر محروم است، در صورتی که کشورهای منطقه تلاش می کنند با واردات از کشورهای دیگر برای خود تاریخ و موزه بسازند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سیف الله جلیلی روز چهارشنبه در چهارمین نشست تخصصی موزه های دانشگاهی گفت: مسوولین در کشور ما هنوز به اهمیت موزه پی نبرده اند، اما امروزه کمتر دانشگاهی در جهان است که موزه علوم و فناوری نداشته باشد؛ باید توجه کرد که منظور موزه های سنتی رایج نیست بلکه موزه هایی هستند که نقش آموزشی ایفا می کنند.
رییس موزه علوم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در موزه های علم و فناوری دانشگاه های سراسر کشور اشیای بسیار خاصی وجود دارد و می تواند مورد استقبال قرار گیرد در حالی که در ارائه این پتانسیل ها ناتوان هستند؛ می توان با صدور دفترچه های سراسری، اطلاعات کامل موزه های دانشگاه ها را سامان دهی کرد و مخاطبان با آگاهی کامل موزه مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
وی از آمادگی برای ایجاد موزه علوم و فناوری در سراسر کشور خبر دارد و افزود: موزه علوم و فناوری رایزنی هایی برای دادن مجوز به بخش های خصوصی برای تاسیس موزه علوم و فناوری انجام داده است و بخش خصوصی و همچنین خیرین مدرسه ساز هم می توانند با ساخت موزه های علم و فناوری در گسترش علم در کشور موثر باشند.
جلیلی، ایجاد یک بند تشویقی برای آیین نامه رتبه بندی اساتید دانشگاه فعال در موزه را پیشنهاد داد و افزود: یکی از مشکلات موجود نبود نیروی متخصص در موزه های علم و فناوری است و باید اساتید دانشگاه ها در این حوزه فعال شوند تا بتوانند زبان علم را برای افراد ساده کنند و در راستای پیشرفت موزه ها، دانشجویان را در دانشگاه درگیر کنند.

*** نهادهای مروج علم در کشور جزیره ای عمل می کنند
اکرم قدیمی، رئیس انجمن ترویج علم ایران نیز در این نشست گفت: آموزش یکی از مباحث مهم است که در کشور مورد توجه قرار نگرفته است؛ متاسفانه نهادهای سازمانی که در ترویج علم فعال هستند به صورت جزیره ای عمل می کنند و انجمن ترویج علم تلاش کرده است این انرژی های متکثر را در یک کانال هدایت کند.
قدیمی افزود:انجمن تلاش کرده است که افراد علم را در زندگی روزمره خود تجربه کنند و بدون شک زمان و محدودیت ها اجازه نمی دهد افراد در همه علوم آگاهی داشته باشند، بنا بر این موزه ها می توانند بستری فراهم کنند که با عمومی سازی علوم ، افراد در سایر مباحث علمی به شناخت نسبی برسند.
رئیس انجمن ترویج علم ایران افزود: دانشگاه ها می توانند پایگاه مناسبی برای ترویج علم باشند در حالی که امروزه متاسفانه دانشگاه ها به محلی برای آموزش مباحث تئوریک تبدیل شده اند، مهارت ها آموزش داده نمی شود و افراد فارغ التحصیل نیز قادر به انجام کارهای تخصصی و کاربردی نیستند، در حالی که موزه ها می توانند این جای خالی در دانشگاه را پر کنند.
وی از طرح الگوی ترویج علم در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: دانشگاه باید انتقال مهارت به دانشجویان را در موزه های علم و فناوری فعال کنند و می توان با ساده سازی پایان نامه های دانشجویی در موزه ها و امتیازهای دانشگاهی به دانشجویان در این مسیر شتاب گرفت.

**** موزه پنجره ای رو به آینده است
سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه‌ها) با انتقاد از رویکرد منفعلانه در موزه های کشور گفت: 'موزه پنجره های رو به آینده است نه رو به گذشته' و افراد در موزه ها در توسعه آینده گام بر می دارند؛ امروز شاهد هستیم یک تیم فوتبال برای خود موزه ایجاد می کند درحالی که ما در کشور، تاریخ را به همراه موزه ها در گذشته فراموش کردیم.
رئیس ایکوم افزود: همه در تلاش هستند که در کشور مباحث علمی در مسیر صحیح حرکت کند ولی تعدد سلیقه ها و روش های گاه غیرکارشناسی سبب شده است که ما در این مسیر موفق نباشیم.
وی افزود: آموزش بدون موزه امکان پذیر نیست و تا زمانی که آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی در دروس و برنامه های دانش آموزان و دانشجویان حضور در موزه ها را قرار ندهند، موفق نخواهیم بود؛ افراد باید مکلف به رفتن موزه و کسب مهارت های علمی باشند.
محیط طباطبایی اظهار کرد: در کشور ما مکان های غیرقابل استفاده به موزه تبدیل می شوند؛ در خوشبینانه ترین حالت، مکان های تاریخی از کارکرد واقعی خود جدا و به موزه تبدیل می شوند. برای مثال دارالفنون را از کارکرد آموزشی آن جدا کردیم و در آن موزه ایجاد شد؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته دانشگاه هایی با قدمت های بسیار زیاد هم اکنون در حال فعالیت هستند و موزه در دل خود آن مجموعه است و چیزی جدا از آن نیست.
چهارمین نشست سراسری موزه ملی علوم و فناوری با حضور نمایندگان موزه های علوم و فناوری دانشگاه های کشور با محوریت بررسی اهم فعالیت های موزه های دانشگاهی در سال 96 و شیوه های همکاری و مشارکت موزه های دانشگاهی و موزه علوم و فناوری در زمینه فعالیت های نمایشگاهی و اجرای رویدادهای ملی و محلی در محل موزه علوم و فناوری برگزار شد.
علمی**9031**
خبرنگار: عادل پازیار** انتشاردهنده:محتشمی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال