هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

روزنامه صدای زنجان: حرکت در مدار مشتری!

زنجان - ایرنا - روزنامه صدای زنجان نوشت: عامل اصلی کیفیت نان‌های پخته شده حاصل مهارت نانوایان است و بررسی دلایل موفقیت آنان می‌تواند به پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت در سطح استان و کشور منجر شود.

در این گزارش که درشماره 1133 روزنامه صدای زنجان به چاپ رسیده، آمده است: خرداد ماه امسال بود که مدیر عامل سابق شرکت غله استان خبر از کاهش قابل توجه میزان دور ریز انواع نان استان طی پنج سال گذشته داد. وی در گفت و گویی که با ایرنا داشت گفته بود کیفیت انواع نان طی سال‌های گذشته در استان وضعیت مطلوبی نداشت و این موضوع باعث نارضایتی مردم شده بود. وی به تمهیداتی اتخاذ شده اشاره کرد که درآن آموزش‌های لازم به متصدیان واحدهای نانوایی، با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای در بازه زمانی پنج ساله داده شد که این امر منجر به رعایت شاخص پخت مناسب انواع نان منجر شد.
در دی ماه امسال هم مدیر عامل جدید این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، گفته بود بر اساس ارزیابی‌ها زنجان در زمینه کیفیت نان رتبه برتر در سطح کشور را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به فعالیت بیش از 1550 نانوایی در استان، عامل اصلی کیفیت نان‌های پخته شده در زنجان را حاصل مهارت نانوایان زنجانی دانسته بود.
وی همچنین با اشاره به این نکته که در شهرستان زنجان بیشتر نانوایی‌ها به صورت آزادپز فعالیت می‌کنند، مهارت نانوا را عامل کاهش ضایعات نان و پخت دانسته بود.
بررسی دلایل موفقیت نانواهای زنجانی می‌تواند به پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت در سطح استان و کشور منجر شود، به همین بهانه سراغ یکی از این نانوایی‌ها رفتیم، کیفیت نان تولیدی این نانوا طرفداران پروپاقرصی پیدا کرده، طوری که افزایش قیمت هم مانعی برای خرید نیست، نان سبوس‌دار این نانوا، افراد زیادی را از نقاط مختلف شهر برای خرید نان به مغازه‌اش می‌کشاند، مشتری‌ها نان این نانوایی را بسیار به‌صرفه‌تر از نان دیگر نانوایی‌ها می‌دانند و معتقدند که این نان اصلاً دور ریز ندارد، از مشتری‌مداری این نانوا همین بس که 3 نوع نان در نانوایی‌اش می‌پزد ، نوع اول که نان سفید معمولی است و زمان پخت آن از لحظه شروع کار تا ساعت 9 صبح، نوع دوم نان سبوس‌دار که بیشترین مشتری را داشته از ساعت 10 شروع و نزدیک 14 تمام می‌شود و بعد از آن نوع سوم که نان شیری است و مشتری های خاص خودش را دارد. دو نوع اول نان را به قیمت دولتی یعنی 160 تومان عرضه می‌کند و نوع سوم را 250 تومان که همین عرضه نوع سوم نان با قیمت 250 تومان باعث شده است که سازمان مربوطه سهمیه این نانوا را قطع کند. با این کار نانوا مجبور شده است آرد را به قیمت آزاد بخرد و قیمت 2 نوع نان را هم بالا برده و 200 تومان بکند. کسانی که یک بار به نانوایی آقای احمدی رفته‌اند اذعان به میزان بالای اخلاق و انصاف او می‌کنند، نان سبوس‌دار این نانوا کیفیت بالایی داشته و نسبت به نان‌های موجود در بازار ماندگاری زیادی دارد، این نانوا به تمام واقعی کلمه مشتری‌مدار است چون شروع پخت این نان را با توصیه مشتری‌ها شروع کرده و الان با تمام فشاری که از سوی برخی سازمان‌های دولتی برای نپختن این نان به او وارد می‌شود، زیر بار نمی‌رود، حاضر است سهمیه‌اش را قطع کنند ولی نانی که مردم دوست دارند را بپزد، به گفته اکثر مشتری‌ها افرادی مثلا این نانوا الگو هستند و کیفیت نان آنها باید به عنوان الگویی برای جامعه معرفی شود نه اینکه سهمیه آنها هم قطع شود! این نانوا با تمام سختی‌های موجود در مدار مشتری حرکت می‌کند در گفتگویی که با این نانوا انجام دادیم خودش را اینطور معرفی می‌کند: امامعلی احمدی متولد حومه قیدار هستم و از سال 1357 در شغل نانوایی مشغول به کار بوده‌ام، وی با اشاره به این موضوع که امروزه آموزش نانوایی سهل و آسان شده و اگر فردی بخواهد از صبح تا شب می‌تواند این حرفه را یاد بگیرید.
وی بخشی از مشکلات بوجود آمده در کیفیت را در نحوه یادگیری می‌داند و با تخصصی خواندن شغل نانوایی به این اشاره می‌کند که ایشان 3 سال وقت گذاشته است و شاطری را فراگرفته و این مهارت را در طی زمان و کنار استاد کار فراگرفته است .
یکی از خاطراتی که هر گز از خاطرش نمی‌رود این است: 'در زمانی شاگردی‌ام استادم بارها برای جلوگیری از اشتباه من با چوب بر دستم می‌زد و می‌گفت‌: پسرجان طوری کار را یاد بگیر که وقتی رفتی در جایی کار کردی پدر من را فحش ندهند! '
وی در پاسخ به این سوال که از کجا و کی شروع به پخت نان شیری و سبوس‌دار کرده، می‌گوید: رمضان سال 1394 بود که به پیشنهاد بعضی از مشتریان نان شیری پختم بعد اظهار رضایت کرده و گفتند به این نان کمی سبوس هم اضافه کن، برخی از آنها که اهل دانش و فرهنگی بازنشسته بودند، شروع کردند به شمردن خاصیت‌های سبوس، این بود که به مرور زمان مشتری‌های این نان زیاد شد و الان به جرات به شما میتوانیم بگویم حدود 90 درصد مشتری‌های ما تمایل به استفاده از نان تیره (سبوس‌دار) دارند و مردم هم گرایش پیداکرده‌ اند به نان سبوس‌دار.
وی ادامه می‌دهد سبوس و اهمیت آن از زمانی در بین مردم و رسانه‌ها مهم شد که اهمیت این ماده مهم در رسانه و خود مردم تبلیغ شد و خود سازمان غله هم اقدام به تبلیغ سبوس نمود و از محسنات سبوس گفت و همین الان هم شما به این اداره‌ها تشریف ببرید پوسترها و بنرهایی در سازمان دیده می‌شود.
احمدی ادامه می‌دهد: جالب اینجاست که بعضی از نانواها سهمیه خودشان را می‌فروشند به کارخانه، کارخانه هم همان را دوباره به خود نانواها می‌فروشد!
وی دلیل قطع شدن سهمیه آردش را پخت (نان شیری 250 تومانی) به اصرار مشتری‌هاش می‌داند و اینکه عده زیادی از آنها معتقدند این نان پخت خوبی دارد و ضایعات هم ندارد آنها راضی هستند از قیمت و کیفیت نان .
وی گفت فردی که برای بازرسی آمده بود، چونه نان را کشید و گفت وزنش درست است اما موقع رفتن به همکارم گفتند که سهمیه ایشان باید حذف شود.
وی افزود بعدا که به اداره مراجعه کردم و گفتم که دیروز چه مشکلی بود: گفتند که شما با آرد یارانه‌ای نان 250 تومانی می‌فروشید؟
در جوابشان گفتم خدا شاهد است که این طور نیست و من این نان‌ها را با آرد آزاد می‌پزم، در نهایت گفتند ما سهیمه شما را قطع می‌کنیم و حالا بروید هر طور که دوست دارید بپزید! شیری بپزید، فتیر بپزید خودتان می‌دانید!
این کار باعث شد من آن نان دولتی را که تا ساعت 14 می‌پختم و سبوس هم اضافه می‌کردم نتوانم ادامه بدهم و الان نان را هم به مبلغ 200 تومان می‌فروشم.
تا سهمیه بنده را قطع نکرده بودند مغازه بسیار شلوغ می‌شد، حتی چند نانوای دیگر پیشنهاد دادند که ما نان بیاوریم شما اینجان بفروشید! که با مخالفت من روبروشدند و رفتند، چون بنده معتقدم این کار خیانت در حق کسی است که از راه دور می‌آید و به خاطر کیفیت نان این همه مسیر را سپری می‌کند . ولی خوب الان به خاطر بالا رفتن قیمت نسبت به گذشته، مغازه کمی خلوت شده است.
جالب اینجاست که مردم با امضاء طوماری از مسئولان مربوطه خواسته‌اند که مجوز پخت نان شیری سبوس‌دار را خارج از وقت نان سهمیه‌ای از ساعت 13 تا 15 را صادر کند.
اما همه این اقدامات و اقداماتی که آقای احمدی انجام داده هیچ‌کدام نتیجه نداده و در پایان سخن‌ مسئولان این بوده که ما زمانی به شما سهمیه نان می‌دهیم که تعهد محضری به ما بدهید که نان شیرمال نمی‌پزید، بنده هم گفتم این تعهد را از من نمی‌توانید بگیرید.
یکی از راه‌های موفقیت این نانوا تعهد او به مشتری است، نانوایی که در طی سالیان دور همگام با مشتری پیش آمده و خواسته‌های مشتری را اجابت کرده و الان هم که سهمیه دولتی‌اش قطع شده و سودش کم شده حاضر نیست دست از تعهداتش بردارد، موفقیت او تعجبی ندارد او در مدار مشتری حرکت می‌کند.
7312/8068
دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال