۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 82820309
T T
۰ نفر
عسگراولادی: منفك شدن از دلار توفیق بیشتری در مبادلات تجاری خواهد داشت

تهران - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی مشترك ایران و روسیه ، منفك شدن از دلار و جایگزینی پول ملی را موجب توفیق بیشتری در مبادلات تجاری ایران دانست و گفت: اگر با كشورهایی كه تجارت بیشتری با آنها داریم پولی ملی را جایگزین كنیم، كارها آسان تر خواهد بود.

اسدالله عسگراولادی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به سوالی اظهار داشت: اگر بتوانیم با كشورهایی كه تجارت زیادی با آنها داریم پول دو جانبه را برقرار كنیم به فرض مثال با چین بتوانیم ریال خودمان را با یوان چین و با روسیه روبل را با ریال برابری كنیم و از دلار منفك شویم اثرات زیاد و توفیق بیشتری خواهد داشت.
وی همچنین در پاسخ به این سوال كه بانك دولتی ب.پ.ای فرانسه برای كمك به صادركنندگان فرانسوی یك و نیم میلیارد یورو اعتبارات مالی اختصاص داده است این اقدام چه تاثیری در مبادلات ایران با اروپایی ها از جمله فرانسه خواهد داشت؟ گفت: این اعتبار صادراتی است كه كشورهای مختلف برای فروش كالاهای خودشان می دهند.
رییس اتاق بازرگانی مشترك ایران و روسیه تاكید كرد: متقابلا بانك مركزی ما هم باید برای فروش كالاهای خودمان اعتبار صادراتی دهد.
وی افزود: اگر متقابلا، بانك مركزی ما هم برای صادرات به فرانسه یك میلیارد دلار یا بیشتر یا كمتر اعتبار خاص دهد آن زمان می توانیم میزان صادرات به فرانسه را گسترش دهیم.
عسگراولادی در عین حال در خصوص بهانه جویی های آمریكا برای بر هم زدن برجام با اتكا به قطعنامه 2231 شورای امنیت در پاسخ به این سوال كه آیا احتمال برجامی به عنوان برجام 2 وجود دارد گفت: نه. این احتمال وجود ندارد.
وی در این ارتباط توضیح داد: برای این كه اروپایی ها قبول نكردند. این حرفی كه آمریكایی ها می زنند با اصول سازمان ملل وفق نمی دهد.
عسگراولادی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شیطنت طرف های اروپایی در زمینه برجام از جمله فرانسه با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه این كشور گفت: شیطنت در فرانسه به خاطر همین حرف است كه فروش بیشتری به ما داشته باشد و این اقدام ها برای این هدف است وگرنه اروپایی ها به دنبال منافع خود هستند.
به گزارش ایرنا، بانك دولتی ب.پ.ای فرانسه برای كمك به صادركنندگان فرانسوی یك و نیم میلیارد یورو اعتبارات مالی اختصاص داده است.
این طرح برای خریداران ایرانی خدمات و كالاهای فرانسوی است.
گفته می شود كه اروپا برای تجارت با ایران راه میانبر را برگزیده و تحریم های آمریكا را با این خطوط اعتبار یورویی دور می زند.
در این میان بحث جایگزینی یورو با دلار در مبادلات تجاری از چندی پیش كلید خورده و به عنوان نمونه ماه گذشته بود كه بانك مركزی پاكستان با انتشار بیانیه‌ای اجازه استفاده از یوان چین به جای دلار برای تجارت با سایر كشورها را صادر كرد.
معاون بانك مركزی پاكستان مذاكره با مقامات بانك مركزی چین درباره حذف دلار از معاملات 2 كشور را مثبت ارزیابی كرد و گفت این موضوع نقطه عطفی در روابط تجاری بین چین و پاكستان است.
همچنین اواخر ماه گذشته پایگاه تحلیل اقتصادی لومباردی لِتِر آمریكا در تحلیلی نوشت كه ادامه تحریم های هسته ای ایران موجب می شود كه یوان چین جایگزین دلار آمریكا در معاملات نفتی جهان شود.
سیام**6984** **گفت و گو: امیر خانزاده**انتشار:كتایون لامع زاده
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست