۱۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۲۴
کد خبر: 82815999
T T
۰ نفر
كشف يك دستگاه فلزياب در منطقه مرزي حصارچه خراسان شمالي

بجنورد- ايرنا- كاركنان گروهان مرزي حصارچه در خراسان شمالي موفق به كشف يك دستگاه فلزياب پيشرفته در حوزه استحفاظي اين گروهان شدند.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني فرماندهي مرزباني خراسان شمالي، كاركنان گروهان حصارچه پس از كسب اطلاعات در خصوص حمل دستگاه فلزياب توسط پنج نفر از مرزنشينان در مناطق مرزي جهت جست وجوي اشياي عتيقه، كاركنان اطلاعات گروهان با همكاري پاسگاه مرزي آيرقايه وارد عمل شدند و چتر اطلاعاتي خود را به منظور شناسايي افراد مظنون گسترش دادند.
در ادامه اين مأموريت، مرزبانان خراسان شمالي موفق به ردگيري دقيق افراد مظنون شدند و با ايجاد ايست و بازرسي در مسير تردد آنان، خودرو مظنون متوقف و در بازرسي از آن تعداد يك دستگاه فلزياب پيشرفته همراه با وسايل حفاري كشف كه همراه با متهمان به مراجع قضايي تحويل داده شدند.
حصارچه، روستايي از توابع بخش راز و جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالي است.
شهرستان مرزي راز و جرگلان با 70 هزار نفر در 120 كيلومتري شمال غرب بجنورد واقع شده كه بيشتر ساكنان آن را تركمنان تشكيل مي دهند.
بر اساس پژوهش‌هاي مقدماتي باستان‌شناسي، شهرستان رازو جرگلان از دورۀ پيش از تاريخ، هزاره سوم پيش از ميلاد مسكوني‌بوده و به دليل موقعيت راهبردي و منابع سرشار طبيعي اهميت ويژه‌اي داشته‌ است. وجود محوطه‌هاي استقراري پيش از تاريخ در حوضه رود غلامان و تپه‌هاي مربوط به دوره تاريخي در دره راز و دره جرگلان گواه سكونت مداوم بشر در پهنۀ اين شهرستان در دوران مختلف تاريخ بشري است.
قديمي‌ترين شواهد توالي استقراري شهر راز، امروزه در مناطق شمالي آن در تپه تاريخي بايرقلعه و تپه‌مجاورسفيد‌ باقي‌مانده‌است. با توجه به شواهد باستان‌شناسي تپه‌بايرقلعه بخش كوچكي از يك استقرار بزرگ روستايي از قرون ميانه‌اسلامي يعني قرن پنجم هجري قمري تا به امروز بوده‌ است.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
ع/ 6042 انتشار: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها