دبیركل مجمع ایثارگران: به بحث گفت‌وگوی ملی برچسب منفعت‌گرایی شخصی نزنیم

تهران - ایرنا - دبیر كل مجمع جانبازان و ایثارگران با بیان این كه نباید به بحث گفت و گوی ملی برچسب منفعت گرایی شخصی را زد، گفت: باید از سوء استفاده و بهره وری از این واژه و نگاه كه مقام معظم رهبری آن را به عنوان گفتمان ملی به رسمیت شناختند اكیدا خودداری كرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اكبر مرتضوی روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا درباره مبحث گفت و گوی ملی كه بارها از سوی رهبر معظم انقلاب و مسوولان نظام مورد تاكید قرار گرفته است اظهار داشت: منفعت گرایی شخصی گاهی در جدول قوای سه گانه، گاهی در جدول مطالبات اشخاص حقیقی، گاهی در قالب مطالبات حقوقی افراد با یكدیگر و گاهی هم در قالب تسویه حساب های حزبی تشكل ها شكل می گیرد.
وی فزود: مقام معظم رهبری به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری، رهنمود دهنده، راهنما و پیشوا مشكلات و مطالبات را به رسمیت شناختند و كسری پرداخت این مطالبات را هم به هیچ كس، هیچ جناحی، حزبی و سلیقه ای و نه به بخشی از نظام قانونگذاری، اجرایی و قضائی كشور نسبت ندادند.
مرتضوی اضافه كرد: مقام معظم رهبری جمله زیبایی فرمودند كه 'ما ببینیم چه كار كرده ایم و ما در خدمات و توجهات خودمان به مردم دقت داشته باشیم'. كه وقتی معظم له 'ما' می گویند از سطح تا ذیل را در برمی گیرد؛ این به معنای سه قوا، شخص خود رهبری، احزاب و همه آئین نامه ها، بخش نامه ها و دستورات اجرایی سیستم اجرایی كشور و یعنی همه بدون همهمه و بدون نسبت كاستی از سوی یك گروه به گروه دیگر است.
وی تصریح كرد: مقام معظم رهبری می خواهند بفرمایند انصاف را رعایت كنید و هر كسی حق السهم خود را چه در پیدایش مشكل، كوتاهی ها و كسری ها كه منجر به برخی نگرانی های مطالباتی مردم شده است و چه وظیفه خودمان برای جبران كاستی ها را بپذیریم و این زیباترین نگاه است.
این عضو خانه احزاب ایران یادآوری كرد: من در دیگر صحبت های رهبری ملاحظه می كردم كه ایشان قوای سه گانه را در توجه به مطالبات مردم در بسیاری از مواقع نصیحت می كردند اما این بار نگفتند شماها بروید ببینید چه كار كرده اید گفتند ما. یعنی متواضعانه و با نرمش قهرمانانه خودشان هم وارد گود شدند یعنی تلویحی حتی تصریحی پذیرفتند كه نه تقصیر بلكه قصور متوجه شخص من هم ممكن است باشد. وقتی من این را می پذیرم یعنی این كه كسی شانه از زیر بار مسئولیت خالی نكند و این زیباترین نوازش برای مردم و كسانی است كه اوقات، احساس، اعصاب و افكارشان، پریشان، افسرده، مضطرب، عصبانی و نگران از شرایط بود. لذا این نگاه را باید در گفتمان ملی داشته باشیم.
وی افزود: گفت و گوی ملی به منظور شناسایی ریشه های مشكل، حق السهم ما در پیدایش ریشه های مشكل و گفت و گوی همگانی برای پذیرش حق السهم خود برای رفع مشكلات مردم است كه منجر به آرامش اجتماعی خواهد شد.
مرتضوی در خصوص وظیفه و نقش احزاب در این ارتباط گفت: احزاب نه در قوای قضائیه، اجرائیه و مقننه دخالتی ندارند و نه در كوتاهی ها در قانون گذاری، اجرا و در تعقیب كاستی ها و یا نظارت بر اجرا كه بیشتر در نظام قضائیه و یا همچنان در حوزه مقننه شكل می گیرد مسوولیتی ندارند.
رئیس كمیته نظارت بر خانه احزاب ایران افزود: احزاب یك مسوولیت دارند كه آن هم نظارت به شكل نظارت همگانی ملی، البته سازمان یافته، تشكیلاتی و شجاعت و شهامت برای ارزیابی مشكل و اعلام نظر به مسوولان با رویكردی سازنده، سازگارانه، نقد دلسوزانه و نقد بدون 'نق' است كه در این حوزه معتقدم احزاب كوتاهی نكرده اند.
دبیركل مجمع جانبازان وایثارگران گفت: البته احزاب به دلیل دلزدگی هایی كه دارند و به رسمیت شناخته نمی شوند و آنچنان كه قانون اساسی در اصل 26 برای آنها شان قائل شده است به آنها توجه نمی شود انگیزه حضور چندان برای توجه به این نكته در گذشته نداشتند و ندارند.
وی اضافه كرد: ولی در عین حال این نمی تواند مسوولیت احزاب را از بین ببرد و تعهدشان را برای به گونه ای جلوه دهد كه نادیده انگارند. باید وظیفه خود را انجام دهند اگر چه گله مند، دلتنگ و دلنگرانند و معتقدند در صدر برنامه ریزی های كشوری نه در سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرایی به حساب نمی آیند.

**احزاب نقد كنند اما نقد 'بی نق'

مرتضوی افزود: احزاب با شهامت تمام باید نقد بی 'نق' كنند البته با این نكته كه به شدت از موضوع بهره وری های جناحی خودداری كنند و مثلا نیایند بگویند مشكلات اقتصادی فقط در این دولت است و دولت یازدهم باعث شده و دولت های نهم و دهم تخریب كرده است و چنین شده است. از تحلیل جناحی و تسویه حساب های حزبی و گرایشی خودداری كنند و نگاه خود را از این محدوده ها گسترش دهند و نگاه ملی مثل همه مردم داشته باشند البته با آگاهی بیشتر به دلیل این كه در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همیشه حضور دارند و مسائل را كنترل و رصد می كنند.
عضو شورای مركزی خانه احزاب ایران اظهار داشت:اینجاست كه موضوع گفت و گوی ملی در خصوص مطالبات ملی به منظور ادای این مطالبات و جبران كاستی های پیش آمده شكل می گیرد و به آرامش كمك می كند، دشمن مایوس می شود، متتظران برای آسیب رساندن به ارزش های انقلاب و آرمان های انقلاب و منویات رهبری سرخورده خواهند شد و دست كسانی كه می خواهند آب را گل آلود كنند و به نفع امیال شیطانی خود اهی بگیرند كوتاه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری چندی پیش در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی گفت: آمریكا به دنبال آن است كه فضای ایران را برای كار نامطمئن جلوه دهد ؛ به نظر من بهترین راه حل نشان دادن وحدت و انسجام و راه اندازی گفت وگوی ملی است.
سیام*6984** **گفت و گو: امیر خانزاده

سرخط اخبار سیاست