۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۴۲
کد خبر: 82809970
T T
۰ نفر
جهانگیری: معنای واقعی 'ما می توانیم' در حمایت از دانش بومی ایرانی است

شیراز- ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری گفت: عبارت 'ما می‌توانیم' نباید تنها در قالب یك شعار انتخاباتی و برای بیرون راندن رقبا از صحنه استفاده شود، بلكه باید در عمل به منصه ظهور برسد و این مهم با تكیه بر نیروی انسانی و دانش بومی ایرانی امكان پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در آیین بهره برداری از طرح فولاد نی ریز فارس افزود: 'ما می توانیم' یعنی كارآفرینان كشور آنقدر قدرت داشته باشند كه بدون استفاده از رانت، ریسك پذیر بوده و واحدهای اقتصادی را در مكانهایی دور از مركز با ایجاد اشتغال برای جوانان راه اندازی كنند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به بهره برداری از واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد غدیر نی ریز با فناوری ایرانی در این آیین بیان كرد: تولید آهن اسفنجی پیش از این در انحصار آمریكا و برخی كشورهای اروپایی بود كه بهترین شیوه تولید فولاد در جهان به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: در روش احیای مستقیم كه در آن گاز همراه با سنگ آهن به فولاد تبدیل می شود، در اختیار تعداد معدودی از كشورهای جهان است كه از این امكانات برخوردارند.
جهانگیری ادامه داد : جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن مواهب خدادادی نظیر گاز و سنگ آهن می‌تواند به قطب تولید فولاد به شیوه های مستقیم تبدیل شود.
وی اضافه كرد: زمانی با ساخت كارخانجات فولاد مباركه و فولاد خوزستان، آمریكایی ها به طرح شكایت از ایران به دلیل كپی برداری پرداختند، اما امروز جوانان این مرز و بوم به فناوری بومی تولید آهن اسفنجی دست یافتند و این معنای واقعی 'ما می توانیم' است.
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در چهار دهه گذشته دستاوردها، نقاط قوت و نقاط ضعف و كمبودهای بسیاری داشته ایم كه موفقیت‌ها، در حقیقت جهت‌گیری‌های اصلی انقلاب بوده و نقاط ضعف به ضعف عملكرد مدیران باز می گردد كه باید اصلاح شود.
وی گفت: آنچه مهم است ما امروز به دنبال ایرانی در سطح بالا از نظر اقتصادی و توسعه و توجه به زندگی مردم هستیم و باید به نقطه ای از نطر اقتصادی برسیم كه متناسب با شان مردم باشد.
جهانگیری اظهار كرد: ایرانیان ملتی بزرگ و تاثیرگذار در تمدن بشری بوده و هستند و خدمات ارزشمندی برای بشریت انجام دادند، اما امروز از نظر اقتصادی با محدودیت ها و مسائلی روبرو هستیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه به مخالفت برخی كشورها با هسته ای شدن ایران اشاره كرد و گفت: زمانی رئیس جمهوری آمریكا در داوس سوئیس سخنرانی كرد و گفت 'با دوستانمان به توافق رسیدیم كه ایران هسته ای نباشد' و ما به وی می گوییم 'شما بیجا كرده اید و هیچ كس نمی تواند برای این ملت بزرگ اعمال محدودیت كند'.
وی بیان داشت: امروز ایران پذیرفته در چارچوب قواعد و قوانین بین المللی حركت كند و رئیس جمهوری آمریكا حق ندارد راجع به ملت ایران اینچنین سخن بگویند.
جهانگیری تصریح كرد: امروز آنچه كه بتوانیم در چارچوب قوانین و مقررات برای رشد و توسعه كشور انجام می دهیم.
جهانگیری بیان داشت: در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم افرادی با ایجاد شركت های دانش بنیان به ارائه برخی خدمات در سطح جهانی می‌پردازند، امروز ایران می تواند به هاب توسعه منطقه و كانون اصلی توسعه صنعتی منطقه تبدیل شود.
وی خاطر نشان كرد: اگر تاكنون نتوانسته ایم به این اهداف دست یابیم به دلیل ضعف در سیاست گذاری ها بوده است.
معاون اول رئیس جمهوری بیان كرد: قائل هستیم به اینكه فضای كسب و كار كشور باید پیش برنده و نه بازدارنده باشد، اگر نتوانیم شرایط مناسبی را برای كارآفرینان ایجاد كنیم جفا كرده ایم و جفای مضاعف را كسانی می كنند كه به این ملت نا امیدی تزریق می كنند.
وی گفت: ایرانی ها در طول تاریخ نشان دادند كه می‌توانند كارهای ماندگاری انجام دهند، ما می توانیم كشورمان را توسعه دهیم و در اقصی نقاط مختلف كشور فرصت‌های متعددی برای توسعه و بالندگی در كنار نیروی انسانی جوان و تحصیلكرده وجود دارد، اما مهم این است كه اراده لازم شكل بگیرد.
وی تصریح كرد: امروز برخی به دنبال ناامن جلوه دادن فضای جامعه هستند و این در حالی است كه ایران از ظرفیت لازم برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در یك سال برخوردار است، فقط باید دست به دست هم بدهیم تا فصای سرمایه‌گذاری را در كشور ایجاد كنیم.
جهانگیری ادامه داد: باید نهادهای عمومی را صادقانه به بخش خصوصی واگذار كنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی واقعی وارد كارزار اقتصادی شوند.
وی تاكید كرد: حاكمیت باید به عنوان داور به تهیه دستورالعمل و سیاستگذاری بپردازد و راه روشن را به سرمایه‌گذاران نشان دهد.
به گزارش ایرنا، كارخانه فولاد نی ریز به عنوان چهارمین واحد فولادی استانی كشور روز شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید تا بدین ترتیب ایران در صدر تولیدكنندگان آهن اسفنجی در جهان قرار گیرد.
معاون اول رئیس جمهوری را در این آیین وزیران صنعت، معدن و تجارت و دادگستری و استاندار فارس و شمار دیگری از مسئولان و صنعتگران همراهی می كردند.
بنابر اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس این واحد تولیدی با سرمایه گذاری سه هزار و 450 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 220 نفر در بخش قطرویه شهرستان نی ریز احداث شده است.
كارخانه آهن اسفنجی نی ریز به عنوان سومین واحد تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی پرد ( PERED ) و چهارمین كارخانه از مجتمع های فولاد استانی است. در روش پرد، مصرف آب و انرژی، پایین و كیفیت محصول بالا است.
معاون اول رئیس جمهوری روز شنبه در سفری یكروزه به استان فارس سفركرده است. جهانگیری در نخستین برنامه خود در شیراز در آیین اختتامیه نخستین مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان حضور یافت و اساسنامه تدوین شده توسط نمایندگان سمن های كشور را رونمایی كرد.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه این سفر راهی شهرستان نی ریز در 192 كیلومتری شرق شیراز شد. بازدید هوایی از تالاب خشكیده بختگان و بهره برداری از طرح توسعه واحد تولید رینگ خودرو و طرح فولاد نی ریز برنامه های جهانگیری در سفر به این منطقه واقع در شرق استان فارس است.
شركت در جلسه شورای اداری استان فارس پایان بخش این سفر یكروزه خواهد بود.
3065 / 2027
خبرنگار : محمد ملك دار* انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
۰ نفر