۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۴۸
کد خبر: 82808855
T T
۰ نفر
پیش فروش سكه از 15 بهمن

تهران - ایرنا - مدیركل ریالی و نشر بانك مركزی اعلام كرد: بانك مركزی با هدف تعادل بخشی به بازار، گسترش عرضه و سهولت دسترسی عموم مردم از 15 بهمن ماه امسال و از طریق تمام شعب بانك ملی در سراسر كشور اقدام به پیش فروش سكه می كند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از اعلام بانك مركزی، «مسعود رحیمی» مدیركل ریالی و نشر بانك مركزی گفت: پیش فروش سكه با قیمت های پایین تر از قیمت بازار در موعد ثبت نام برای پیش خرید و در سررسیدهای سه، 6 و 9 ماهه و یك ساله خواهد بود و عموم مردم می توانند با مراجعه به تمام شعب بانك ملی در سراسر كشور نسبت به واریز وجه و پیش خرید سكه به تعداد مورد نظر اقدام كنند.
وی اظهار داشت: سكه های پیش فروش شده در زمان سررسید قابل تحویل خواهد بود ضمن اینكه خریداران در صورت عدم تمایل به دریافت سكه می توانند سكه های خریداری شده خود را نزد بانك به امانت نگه داشته و هنگام نیاز دریافت كنند.
مدیركل ریالی و نشر بانك مركزی بیان كرد: سكه های پیش خرید شده قبل یا بعد از سررسید قابل واگذاری به سایر افراد نیز خواهد بود.
وی با تاكید بر اینكه محدودیتی در تعداد سكه های پیش خرید شده توسط افراد وجود ندارد، افزود: با توجه به اینكه ذخایر شمش و سكه بانك مركزی در حد كافی و قابل قبول است محدودیتی در فروش و عرضه سكه نداریم و به مقدار تقاضای مردم پیش فروش می شود.
مدیر كل ریالی و نشر بانك مركزی با تشریح ساز و كار حراج سكه از طریق بانك كارگشایی گفت: خوشبختانه با ورود به هنگام بانك مركزی به بازار و حراج سكه توسط بانك از طریق بانك كارگشایی، تخلیه حباب قیمت سكه تا حد زیادی مرتفع شده و بازار طلا و سكه آرام گرفت.
وی بیان كرد: در نخستین روزهای حراج، برخی افراد سودجوی فعال در بازار سعی كردند مانعِ افت قیمت‌‌ها شوند و حتی برخی از خرید‌‌ها در حجم زیاد را با قیمت بالا و حتی قیمت های بالاتر از بازار هم انجام می‌دادند تا مانع اثرگذاری مداخله بانك مركزی شوند اما با این وجود افزایش قیمت ارز و طلای جهانی در این بازه زمانی و ادامه حراج باعث شكست مقاومت این گروه شد و به تدریج قیمت‌ها روند كاهشی را در پیش گرفت و حباب قیمتی تخلیه شد.
این مقام مسئول خاطر نشان كرد: با توجه به اینكه معمولا حراج سكه فقط از طریق بانك كارگشایی و در تهران انجام می شود، برای بخشی از هموطنان محدودیت هایی در تهیه سكه وجود دارد كه این بار پیش فروش سراسری باعث رفع این محدودیت ها و امكان دسترسی عموم مردم به سكه های مدنظر خواهد شد.
وی تاكید كرد: گسترش عرضه سكه باعث حذف دلالی و سودجویی و تعادل قیمت آن خواهد شد.
رحیمی درباره قیمت سكه های پیش فروش شده نیز گفت: به طور قطع قیمت سكه های پیش فروش شده با توجه به زمان سررسید آنها متفاوت خواهد بود و ما سعی می كنیم با در نظر گرفتن قیمت روز بازار، نرخ های مناسب و جذابی را اعلام كنیم.
به گزارش ایرنا ، چهارم آذر ماه نخستین حراجی سكه در سال 96 با هدف متعادل سازی قیمت سكه در بازار از سوی بانك مركزی در بانك كارگشایی كلید خورد.
در این روز 2 هزار و 200 قطعه مسكوك طلا شامل 840 قطعه نیم سكه و 1360 قطعه سكه تمام (طرح امامی) به فروش رفت.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9132*1436*
خبرنگار: فرزانه سلامت بخش*انتشار:داود پورصحت*
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد