۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82805485
T T
۰ نفر
برقرسانی به 400 روستای دیگر تا پایان امسال

تهران- ایرنا- مجری طرح برق روستایی كشور اعلام كرد: تا پایان امسال 400 روستای زیر 10 خانوار از نعمت برق برخوردار می شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ولی‌الدین مصلحتی شربیانی» امروز (سه شنبه) در حاشیه گردهمایی مدیران ارشد صنعت برق كشور، در جمع خبرنگاران افزود: برای برقرسانی به این 400 روستا، 900 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینكه بیشتر این 400 روستا در مناطق گرمسیر مانند سیستان‌ و بلوچستان، جنوب كرمان، خراسان جنوبی، فارس، هرمزگان، خوزستان قرار دارند، گفت: برقرسانی به 30 روستا از طریق انرژی های تجدیدپذیر انجام خواهد شد.
مجری طرح برق روستایی كشور با بیان اینكه از ابتدای اجرای طرح برق‌رسانی روستایی 217 روستا از طریق انرژی‌های نو برق‌دار شده‌اند، در مورد هزینه اجرای انرژی های تجدیدپذیر در روستاها گفت: اكنون ایجاد هر كیلووات ظرفیت در بخش انرژی های نو، حدود 130 تا 140 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
به گفته مصلحتی، برای 217 پنل خورشیدی نصب شده در روستاهای كشور 200 میلیارد ریال هزینه شده كه ظرفیت برق تولیدی آن نیز 2.5 مگاوات است.
به گزارش ایرنا، برق‌رسانی به روستاهای بدون برق كه كمتر از 10 خانوار در آن زندگی می كنند به این دلیل با اولویت انرژی های خورشیدی مورد توجه قرار گرفته است كه این روستاها به طور عمده در مناطق دورافتاده و صعب العبور قرار دارند.
البته بهره مندی از انرژی های تجدیدپذیر در روستاها موضوع و رویكرد جدیدی در وزارت نیرو و دولت نیست؛ چنانچه از كل 2 هزار و 152 روستایی كه در دولت یازدهم برقدار شدند، 217 روستا با جمعیتی بیش از 2 هزار و 350 خانوار از طریق سیستم های انرژی نو برقدار شده اند.
باید در نظر داشت كه برقرسانی به روستاها آن هم روستاهایی كه آخرِ صفِ برقرسانی قرار گرفته اند، چالش ها و موانع ویژه ای به همراه دارد؛ روستاهایی كه گاه فقط 10 خانوار در آن زندگی می كند و برای رسیدن به آنجا باید راه هایی صعب العبور را طی كرد؛ این روستاها پراكندگی زیادی دارند و طول خط انتقال آنها نیز بسیار طولانی است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9189*2025
خبرنگار: اسماعیل داودی *انتشار دهنده: لیلا جودی
۰ نفر