۳ بهمن ۱۳۹۶، ۲:۵۲
کد خبر: 82804865
T T
۰ نفر
نماینده اهواز در مجلس: مشكلات خوزستان باید درسطح ملی بررسی شود

اهواز - ایرنا- نماینده مردم اهواز، كارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه نفس های مردم خوزستان هم مانند كارون به شماره افتاده، گفت: منافع خوزستان، منافع تمام ایران است بنابراین مشكلات آن هم باید در سطحی ملی بررسی شود.

به گزارش ایرنا همایون یوسفی بامداد سه شنبه در نشست خبری سیمای مركز خوزستان با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور با بیان اینكه خوزستان هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بود؛ افزود: بیش از 12 سال نیز از ظهور پدیده گرد و غبار در استان می گذرد كه تحمل این شرایط به مراتب از جنگ هم سخت تر شده است.
یوسفی خوزستان را موتور محركه تولید در كشور دانست و خاطرنشان كرد: بخش قابل توجهی از مشكلات زیست محیطی خوزستان به عملكرد وزارتخانه های نفت، نیرو و جهاد كشاورزی دوره های متوالی باز می گردد و مخاطب اصلی انتقادات ما آنان هستند.
وی با بیان اینكه مشكل اصلی و چالش مهم زیست محیطی استان اكنون كمبود آب است یادآور شد: مشكلات حوزه آب به نبود مدیریت صحیح منابع آبی و بحث انتقال آب باز می گردد و اگر امروز شاهد بحران گرد و غبار هستیم بخش عمده آن ناشی ا زطرحهای انتقال آب خوزستان در گذشته بوده است.
نماینده مردم اهواز اظهار كرد: تصمیماتی كه وزارت نیرو در خصوص انتقال آب می گیرد برمبنای محاسباتی است كه یك شركت خصوصی ارائه می دهد اما مساله آنجاست كه این شركت خصوصی متعلق به استانی می باشد كه قرار است آب خوزستان به آنجا منتقل شود.
وی در خصوص آورد آب رودخانه های استان اظهار كرد: در دهه های پیش مقدار آورد آب كارون 60 میلیارد مترمكعب بود اما درحال حاضر به 14 میلیارد متر مكعب كاهش یافته است و نیز آورد آب در حوضه مارون از هزار و 500 میلیون متر مكعب به 80 میلیون مترمكعب كاهش یافته است.
یوسفی گفت: در حوضه آبی خوزستان 12 طرح انتقال آب وجود دارد كه برخی از آنها اجرا، برخی در مرحله اجرا و بخشی دیگر در مرحله مطالعه هستند اما اكثر آنها تاییدیه محیط زیست را ندارند.
وی ادامه داد: در استان خوزستان برای رفع نیازهای آبی به 25 میلیارد مترمكعب آب نیاز می باشد این درحالیست كه تنها 20 میلیارد متر مكعب آب وجود دارد و این بدان معناست كه در خود استان با كمبود آب مواجه هستیم.
نماینده مردم اهواز با اشاره به اینكه در شرایط عادی میزان استاندارد برداشت از رودخانه ها 40 درصد است اظهار كرد: برداشت تا 60 درصد نیز از رودخانه كارون قابل اغماض است اما درحال حاضر بیش از 90 درصد آورد این رودخانه برداشت می شود.
وی بحث كمبود آب را بحث مرتبط با حیات مردم دانست و گفت: درحال حاضر یك میلیارد مترمكعب آب برای تامین حق آبه تالاب شادگان، 600 میلیون متر مكعب برای اجرای فاز دوم طرح 550هزار هكتاری، 600 میلیون متر مكعب برای كنترل كانون های ریزگرد، 250 میلیون متر مكعب برای آبیاری نخیلات اهواز، آبادان، شادگان و خرمشهر نیاز است.
استان خوزستان از جمعه گذشته برای چهارمین روز متوالی با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می كند كه این امر سبب تعطیلی مدارس، مراكز آموزشی و ادارات برخی شهرستان ها در سه روز گذشته شد.
رییس جمهوری روز دوشنبه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر جهاد كشاورزی را مامور سفر به خوزستان و رسیدگی به اوضاع و پیگیری طرح های مبارزه با گرد و غبار كرد.
6002/9887/6064
خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار: محسن بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها