۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82802754
T T
۰ نفر
جشنواره فیلم فجر در انتظار موفقیت فیلم اولی‌ها

تهران - ایرنا - سی و ششمین جشنواره فیلم فجر همچون سال‌های اخیر، چشم انتظار موفقیت فیلم اولی‌ها است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سال‌هاست كه نام ماه بهمن در كشور با جشنواره های فرهنگی و هنری چون موسیقی، تئاتر، تجسمی و فیلم در هم تنیده است.
امسال نیز هر چند برخی جشنواره‌ها از كمی زودتر یعنی دی ماه فعالیت خود را شروع كرده‌اند اما مهمترین رویداد هنری سال یعنی جشنواره فیلم فجر به سان ادوار گذشته از 12 بهمن، یعنی تا چند روز آینده فعالیت خود را آغاز خواهد كرد تا فیلم سازان پیشكسوت در كنار جوانان آثار خود را به رقابت بگذارند.
شاید مهمترین اتفاق چند سال اخیر برگزاری جشنواره فیلم فجر درخشش كارگردانان جوان و بعضاً فیلم اولی یا دومی‌ها باشد كه مهمترین جوایز را در دوره‌های اخیر به خود اختصاص داده‌اند به شكلی كه تصمیم‌گیران این حوزه را بر آن داشت كه بخش فیلم اولی‌ها كه پیش‌تر به صورت جداگانه داوری می‌شد را یكی كنند.
درخشش كارگردانان جوان در جشنواره فیلم فجر به نوعی با فیلم «دهلیز» به كارگردانی بهروز شعیبی در سال 91 آغاز شد كه توانست جوایز بسیاری را از جشنواره فیلم فجر دریافت كند. در ادامه و در سال 92 فیلم سینمایی «چند متر مكعب عشق» به كارگردانی برادران محمودی تقریباً تمامی جوایز جشن خانه سینما را از آن خود كرد. سال 93 نیز نوبت به برادران جلیلوند رسید تا با فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» علاوه بر موفقیت در جشنواره فجر نظر فستیوال معتبری چون ونیز را هم به خود جلب كند.
تا این دوره فیلم های كه به آنها اشاره شد هرچند آثار با كیفیتی بودند اما تنها در بخش نوعی نگاه (فیلم اولی ها) حضور داشتند و همچنان طبق قانون جشنواره آثار كارگردانان فیلم اول و دوم نمی توانست در بخش سودای سیمرغ رقابت كند.
اما بدون شك اوج درخشش فیلم اولی ها و كارگردانان جوان سینمای ایران به سال 94 و سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بازمی‌گردد.
در این دوره از جشنواره با توجه به حضور فیلم اولی‌های با كیفیت برای اولین بار تصمیم بر این شد چند فیلم اولی در كنار آثار كارگردان پیشكسوت در بخش سودای سیمرغ رقابت كنند كه دو فیلم «ابد و یك روز» به كارگردانی سعید روستایی و «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان هر كدام به ترتیب با 10 و هشت نامزدی در جشنواره تمامی جوایز مهم جشنواره را درو كردند.
در سی و پنجمین دوره جشنواره نیز با توجه به موفقیت فیلم اولی ها، بخش نوعی نگاه (فیلم اولی ها) به طور كُل از جشنواره حذف و تمامی آثار در بخش سودای سیمرغ به رقابت پرداختند.
در این دوره از جشنواره نیز به نوعی سه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» دومین ساخته وحید جلیلوند و «ماجرای نیمروز» به كارگردانی محمدحسین مهدویان پدیده های جشنواره لقب گرفتند تا سنت تركیب فیلم های اول و دوم با آثار با تجربه در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال نیز تدام داشته باشد.
حالا امسال و برای دومین سال پیاپی فیلم‌های كارگردان اول در كنار پیشكسوتان رقابت خواهند كرد و سه فیلم «مصادره» به كارگردانی مهران احمدی، «خجالت نكش» ساخته رضا مقصودی و «امیر» كارگردانی نیما اقلیما فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند.

** خجالت نكش
فیلم «خجالت نكش» یكی از سه فیلم اولی حاضر در جشنواره فجر، اثری كمدی با كنایه های سیاسی است كه از بازیگران طنز تلویزیونی استفاده كرده است.
رضا مقصودی كارگردان این فیلم كه عمده شهرت خود را از فیلمنامه نویسی كسب كرده، در كارنامه خود نگارش فیلمنامه آثار سینمایی چون «من سالوادور نیستم»، «اخلاقتو خوب كن»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، «همیشه پای یك زن در میان است»، «زخم زیتون»، «شیدا»، «مهر مادری» و «لیلی با من است» را برعهده داشته است.
این فیلم زندگی زن و شوهر مُسنی را به تصویر می كشد كه با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچه دار می شوند. در ادامه فیلم، بارداری زن باعث به دردسر انداختن آنان و ایجاد مشكلات بسیاری می‌شود. روایت داستان فیلم در قالب طنز اجتماعی قرار می‌گیرد و در واقع، فیلم كمی جدی، كمی شوخی است.
حالا باید منتظر ماند و دید فیلمنامه نویسی كه در آثار پیشین خود ثابت كرده طنز را خوب می‌شناسد می‌تواند با اولین اثر خود در مقام كارگردان، تماشاگران سختگیر جشنواره فیلم فجر را راضی كند.
احمد مهران‌فر، شبنم مقدمی، لیندا كیانی، شهره سلطانی و الناز حبیبی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

** مصادره
فیلم «مصادره» اولین تجربه كارگردانی بلند سینمایی مهران احمدی است كه به تهیه كنندگی محمدحسین قاسمی، با فیلمنامه ای از علی فرقانی تولید شده است.
احمدی كه در جشنواره فجر نتیجه تجربه نخستین كارگردانی خود را خواهد دید، بیشتر در میان مخاطبان به عنوان بازیگر شناخته شده است.
او بازیگری در سینما را با فیلم «آدم» به كارگردانی عبدالرضا كاهانی آغاز كرد و در فیلم «بیست» كاهانی مورد توجه قرار گرفت.
همكاری احمدی با كاهانی به هنرنمایی های متنوعی برای مهران احمدی منجر شد كه از متفاوت ترین آنها می توان به نقش فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» اشاره كرد.
«نفس»، «تگرگ و آفتاب»، «تمشك»، «سیزده»، «شیار 143»، «آینه شمعدون»، «روز روشن» و «بغض» از دیگر آثاری است كه احمدی در آنها ایفای نقش كرده است.
رضا عطاران، هومن سیدی، بابك حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی كاظمی، مزدك میرعابدینی، سیامك صفری و مهران احمدی به همراه بازیگر كودك امیرصدرا حقانی در این فیلم ایفای نقش كرده‌اند.
بنا بر گفته برخی عوامل فیلم «مصادره»، این فیلم طنز تلخی دارد كه می تواند مخاطب را هم بخنداند و هم به فكر وادار كند و به نظر می رسد طنز تلخ از جمله گونه هایی باشد كه در سینمای این روزهای ما كمتر دیده شده است.

* امیر
فیلم سینمایی «امیر» دیگر محصول فیلم اولی حاضر در جشنواره سی و ششم است كه به تهیه كنندگی سیدضیا هاشمی، نخستین تجربه كارگردانی نیما اقلیما را رقم زده است.
اقلیما كه نویسندگی «امیر» را نیز بر عهده دارد متولد سال 1361 و یكی از جوان ترین كارگردانان این دوره از جشنواره است.
«امیر» در ژانر اجتماعی ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: یكی با كار، یكی با پول، یكی با زندگی، یكی هم با سیگار. همه خودشونو می‌كشن. فقط راهاشون فرق می‌كنه.
میلاد كی مرام، هادی كاظمی، بهدخت ولیان، مصطفی قدیری، روشنك سه قله گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی، مونا قاسمی، كسری محبوبی، آرتین گلچین و سحر دولتشاهی تركیب بازیگران این فیلم را تشكیل می دهند.
سی وششمین جشنواره فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار می شود.
فراهنگ ** 9246 ** خبرنگار: علیرضا مرادی * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر