۳۰ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82801575
T T
۰ نفر
سناتور آمریكایی:مقصر تعطیلی دولت،رئیس جمهور است/ این«تعطیلی ترامپ» است

تهران - ایرنا- سناتور 'چاك شومر' رهبر اقلیت حزب دمكرات در سنا در واكنش به انتقاد جمهوریخواهان درباره تعطیل شدن دولت فدرال به دلیل همراهی نكردن دمكرات ها در رای گیری برای بودجه اضطراری دولت گفت: تمام تقصیرها را باید بر شانه های رئیس جمهور ترامپ گذاشت و آن را «تعطیلی ترامپ» نامید.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در حالیكه از ساعت 24 به وقت محلی (هشت و 30 دقیقه صبح به وقت تهران) دولت فدرال آمریكا، به دلیل ناكامی در تصویب طرح بودجه اضطراری برای ادامه كار دولت تا 16 فوریه (27 بهمن) تعطیل شده است، جمهوریخواهان این تعطیلی را متوجه دمكرات ها دانسته و كاخ سفید آن را 'تعطیلی شومر' خواند.
سناتور 'میچ مك كانل' (Mitch McConnel)رهبر اكثریت جمهوریخواهان در صحن سنا به دنبال تعطیلی دولت فدرال و درانتقاد از دمكرات ها با اشاره به بیانیه 'سارا هاكبی سندرز' سخنگوی مطبوعاتی كاخ سفید كه بلافاصله پس از این واقعه صادر شد و در آن ملت آمریكا را اسیر خواسته دمكرات ها توصیف كرد، گفت: توصیف به جایی بود و میلیون ها آمریكایی گرفتار بازی سیاسی بی مسولانه دمكرات ها شدند.
مك كانل افزود: تعطیلی دولت فدرال صد در صد قابل اجتناب بود، شاید برخی از همكاران دمكرات ما در سنا اكنون بخود ببالند.
پس از اظهارات مك كانل، سناتور ایالت نیویورك چاك شومر درصحن مجلس سنا به دفاع پرداخت و گفت: تنها دمكرات ها نبودند كه به این طرح (طرح بودجه اضطراری) رای مخالف دادند بلكه شماری از جمهوریخواهان نیز به آن رای مخالف دادند.
شومر گفت: تمام آمریكایی ها می دانند كاخ سفید در كنترل جمهوریخواهان است، سنا و كنگره دراختیار آنان است. بنابراین این وظیفه آنها است كه دولت به كار خود ادامه دهد، این وظیفه آنها است كه با ما دمكرات ها در مسیری كه كارها پیش رود، كار كنند.
رهبر اقلیت دمكرات ها در سنا گفت: همه مشكلاتی كه امروز صبح با آن مواجهیم به این خاطر بود كه رهبر اكثریت جمهوریخواهان نتوانست به ما 'بله' بگوید چون رئیس جمهور ترامپ آن را رد كرد.
شومر سپس گفت: آقای رئیس جمهور! می خواهم به من گوش كنید و از شما می خواهم به توافق و خواسته ما بله بگویید.
رهبر اقلیت دمكرات ها در سنا افزود: باید تمام تقصیرها را بر شانه های رئیس جمهوری ترامپ گذاشت و آن را تعطیلی ترامپ نامید. چراكه هیچكس به اندازه وی شایسته این تقصیر و وضعیت كه توافق دو حزب را كنار گذاشت، نیست.
شومر گفت: 20 ژانویه (امروز) نخستین سالگرد حضور ترامپ در كاخ سفید است و آن را با مجموعه ای از هرج و مرج در دولت خود مصادف كرد. او به جای آنكه ما را به یكدیگر نزدیك سازد، از هم دور ساخت.
اظهارات میچ مك كانل و چاك شومر كه توسط شبكه تلویزیونی سی ان ان پخش می شد، شومر در بخش دیگری عنوان كرد كه ترامپ رئیس جمهوری تك رو بوده و از مواجهه با واقعیت های دشوار خود را كنار می كشد.
سی ان ان گزارش داد: با تعطیلی دولت فدرال، شخص رئیس جمهوری آمریكا نیز دیگر قادر به سفر نیست.
به گزارش ایرنا، طرح تصویب بودجه اضطراری شب گذشته (جمعه) به وقت محلی در سنای آمریكا به دلیل اختلاف بین دو حزب دمكرات و جمهوریخواه، تنها با یك اختلاف، 49 رای موافق در برابر 50 رای مخالف ، ناكام ماند و منجر به تعطیلی دولت فدرال شد، این طرح برای تصویب به شصت رای نیاز داشت.
سارا سندرز سخنگوی مطبوعاتی كاخ سفید در پی ناكامی نمایندگان سنا در تصویب بودجه موقت كه منجر به تعطیلی دولت فدرال شد، با صدور بیانیه ای دمكرات ها را مقصر آن دانست.
دراین بیانیه آمده است: دمكرات های سنا عامل تعطیلی هستند، امشب دمكرات ها سیاست را بر امنیت ملی، خانواده نظامیان آمریكایی، كودكان آسیب پذیر و توانایی های كشور جهت خدمت به تمام آمریكایی ها، مقدم شمردند.
با وجود شروع سال مالی 2018، از ابتدای ماه اكتبر (9 مهر) این برای چهارمین بار است كه كنگره، تصویب بودجه كوتاه مدت برای ادامه كار دولت را همزمان با كار روی لایحه نهایی بودجه در دست بررسی قرار داد؛ مذاكرات در نتیجه بالا گرفتن اختلاف برسر مسائل مهاجرتی، به بن بست رسید.
یكی از موارد اختلافی كه به مذاكرات در مورد لایحه بودجه راه یافته، سرنوشت آن دسته از پناهجویان غیرقانونی موسوم به «رویاپردازان» است كه در زمان كودكی وارد خاك آمریكا شده اند.
قانون داكا برای حفاظت از این پناهجویان در سال 2012 به فرمان رئیس جمهوری پیشین آمریكا تصویب شد؛ اما ترامپ قصد دارد این قانون را لغو و طرح دیگری جایگزین كند. این مساله نزدیك به 800 هزار مرد و زن جوان را در آستانه اخراج از آمریكا تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در پی تعطیل شدن دولت فدرال، تنها كارمندان «ضروری» دولت از جمله در بخش‌های نظامی و اورژانس به كار خود ادامه خواهند داد؛ اتفاقی كه از سال 1995 تاكنون سه بار - به طور معنی‌دار - رخ داده است.
با تعطیل شدن دولت، تنها خدمات ضروری دولتی از جمله در حوزه امنیت ملی، ترافیك هوایی، سوانح غیرمترقبه، زندان‎ها و اورژانس به كار خود ادامه می‌دهند.
آخرین بار، دولت آمریكا در سال 2013 برای 16 روز به تعطیلی كشیده شد.
اروپام **1302** ترجمه: بهروز وفاداری ** انتشار: زهرا هژبری
۰ نفر