۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۵۹
کد خبر: 82799315
T T
۰ نفر
تصويب منطقه آزاد صنعتي تجاري و تاثيرآن  در جهش صادرات استان اردبيل - اكبر بهنام جو*

طبق اسناد بالادستي چشم انداز، سياست هاي اقتصاد مقاومتي وبرنامه ششم توسعه؛ اهداف مهم از ايجاد مناطق آزاد تجاري-صنعتي رشد و توسعه اقتصادي،جذب سرمايه گذاري و فنآوري هاي نوين خارجي، اشتغال پايدار و صادرات كالاهاي صنعتي و تبديلي است.

استان اردبيل ظرفيت ها و تواني هاي بالقوه فراوان براي صادرات محصولات كشاورزي، صنعتي و معدني با ارزش افزوده بالاتر، دارد.
هدف از ايجاد منطقه آزاد تجاري-صنعتي در منطقه مغان تبديل گمركات استان به مبادي صادرات محصولات فرآوري شده معدني و كشاورزي و جذب سرمايه گذاري هاي خارجي در واحدهاي توليدي صنايع تبديلي و تكميلي بخش هاي كشاورزي و صنعتي است.
دولت تدبير و اميد زمينه هاي خوبي براي افزايش حجم توليد محصولات كشاورزي و معدني در استان اردبيل ايجاد كرده است.
بر اساس پيش بيني كارشناسان تا سال 1400 و با بهره برداري كامل از دو طرح بزرگ مهارآب هاي مرزي و اكتشاف و استخراج پهنه هاي معدني استان؛ بيش از يك ميليون و 500 هزار تن به حجم توليدات محصولات كشاورزي اين استان افزوده شده و كاني هاي ارزشمند فلزي مانند مس و آهن و موليبدن در اين منطقه استحصال خواهد شد.
براي تكميل زنجيره توليد از مزرعه تا سفره و فرآوري موادمعدني، به سرمايه گذاري و فنآوري هاي نوين و منطبق با استانداردهاي جهاني نياز داريم و براي تامين اين حجم از سرمايه بايد در كنار بهره مندي از همه توان داخلي، از سرمايه گذار و تامين كننده هاي مالي و فني خارجي هم بهره مند شويم.
ايجاد منطقه آزاد تجاري-صنعتي در شهرستانهاي مرزي شمالي اين استان (منطقه مغان) موجب ايجاد اشتغال پايدار و توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر گرديده و موجب تقويت مرزها و توسعه مناطق كمترتوسعه يافته خواهد شد و براي رسيدن به اهداف برنامه توسعه ششم مصمم در پيگيري تصويب و ايجاد آن هستيم.
استقرار منطقه آزاد در موقعيت هاي خاص ژئوپليتيك و قابليت هاي لجستيك مانند امكان اتصال به آسياي ميانه تا چين و وجود مرز طولاني و مبادي گمركي و راه ارتباطي مستقيم با جمهوري آذربايجان مزيت هاي اين منطقه آزاد را دوچندان كرده است.
قرار گرفتن فرودگاه پارس آباد در داخل منطقه آزاد و طبيعت زيبا و جاذبه هاي گردشگري؛ از ديگر مزاياي منطقه آزاد تجاري-صنعتي استان اردبيل بوده و در صورت تصويب نهايي در مجلس شوراي اسلامي؛ علاوه بر افزايش درآمد عمومي استان و ايجاد اشتغال قابل توجه براي جوانان تحصيل كرده منطقه؛ در ارتقاءبهره وري در بخش هاي مختلف اقتصاد ملي تاثيرگذار خواهد بود.
در حال حاضر برخي توليدكنندگان؛ محصولات خود را از دورترين نقاط كشور جهت صادرات به گمركات استان اردبيل حمل مي نمايند كه با ايجاد منطقه آزاد و احداث واحدهاي توليدي در اين منطقه؛ علاوه بر كاهش هزينه حمل، از معافيت هاي قانوني مالياتي و مزيت هاي فراوان تسهيل توليد در مناطق آزاد بهره مند خواهند شد.
ضمن تشكروقدرداني از تلاش هاي همه منتخبان مردم عزيز ميهن اسلامي در مجلس شوراي اسلامي؛ بويژه نمايندگان محترم استان اردبيل؛ اميدواريم اين عزيزان با تصويب قاطع و سريع لايحه ايجاد مناطق آزاد جديد به يكي از مطالبات به حق مردم مرزدار، كشاورزان و عشاير غيور؛ اين سربازان نظام و رهبري در عرصه اقتصادمقاومتي؛ اقدام فرمايند.
* استاندار اردبيل
انتشار دهنده : سيفعلي موسي زاده
6016

سرخط اخبار استان‌ها