كم خوني هاي ناشي از فقر آهن در زنان باردار، شيرده و كودكان جدي گرفته شود

تهران - ايرنا - كارشناس بهداشت مواد غذايي هشدار داد تا كم خوني هاي ناشي از فقر آهن در زنان باردار، شيرده و كودكان جدي گرفته شود.

به گزارش ايرنا از سازمان غذا و دارو، حسين عبدالعزيزي كارشناس بهداشت مواد غذايي روز دوشنب اظهار كرد: يكي از شايع ترين انواع كم خوني، ناشي از فقر آهن است و چنانچه براي ساخت گلبول هاي قرمز خون آهن به مقدار كافي در دسترس بدن نباشد، بدن از ذخاير آهن خود استفاده مي كند و زماني كه كمبود آهن ادامه پيدا كند و ذخاير آهن بدن هم تمام شود كم خوني ناشي از فقر آهن بوجود مي آيد.
وي ادامه داد: آهن در غذا هاي حيواني و نباتي به مقادير متفاوت وجود دارد اما اين ميزان در انواع مختلف غذا، برحسب شرايط گوناگون متفاوت است بطورمثال در سبزي ها و ميوه ها بر حسب اينكه نوع آب و خاك از آهن غني باشد يا نباشد مقدار آهن آن تفاوت مي كند.
اين كارشناس سازمان غذا و دارو گفت: در سبزي ها، ميوه هاي خشك، دانه هاي نباتي مانند پسته و گردو و همچنين در غذاهاي حيواني از همه بيشتر در جگر، انواع گوشت و تخم مرغ نيز آهن زيادي يافت مي شود.
عبدالعزيزي با اشاره به اينكه كم خوني هاي ناشي از فقر آهن يكي از شايع ترين كم خوني ها در نفاط مختلف جهان از جمله ايران است، تصريح كرد: اين نوع كم خوني ها بيشتر در زن هاي باردار، شيرده و اطفال شيرخوار بيشتر از ديگران ديده مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در زن هاي باردار صرفنظر از ازدياد حجم خون و رقت آن كه نياز بيشتري به آهن دارد، اما در موقع زايمان 300 تا 400 ميلي گرم آهن همراه نوزاد و حدود 350 ميلي گرم همراه جفت دفع مي شود جمعا بالغ بر 750 ميلي گرم است.
عبدالعزيزي تاكيد كرد: در برخي كشورها به عنوان پيشگيري از بروز آنمي هاي ناشي از فقر آهن، مقداري آهن به نان، شكر يا نوشابه هاي عمومي اضافه مي كنند كه در اينگونه موارد زنان باردار بايد از غذاهاي غني شده با آهن بيشتر استفاده كنند.
اين كارشناس در پايان توصيه كرد: در كشورمان كه غذاهاي غني شده به آهن وجود ندارد بهترين غذاهايي كه مي توان به مادران پيشنهاد كرد كه بيشتر از معمول مصرف كنند جگر، گوشت، تخم مرغ، و مغزها از قبيل گردو، بادام، پسته، سبزهاي خشك و تازه و غلات است.
اجتمام**9185**1569**تنظيم كننده: سادات حسيني خواه ** انتشار: علي حبيبي
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

سرخط اخبار جامعه