حادثه ناگوار سانچی و مروری بر سوانح دریایی جهان

تهران- ایرنا- برخورد کشتی باربری «کریستال» با نفتکش ایرانی «سانچی» در دریای چین، سبب آتش گرفتن این نفتکش و مرگ 32 سرنشین آن شد. در این میان با بررسی سوانح مشابه در جهان می توان به واکاوی دلایل رخداد این حوادث پرداخت و این گونه از تکرار آنها جلوگیری کرد.

نفتکش سانچی 25 آذر 1396 خورشیدی بندر عسلویه را به مقصد کره جنوبی ترک کرد. این کشتی عصر 16 دی 1396 در حالی که حامل بیش از 130 هزار تن مواد سوختی و میعانات گازی با درجه اشتعال بالا بود، در نزدیکی سواحل چین بر اثر برخورد با کشتی باربری کریستال، آتش گرفت. سانچی 32 خدمه داشت که با وجود عملیات برای اطفای حریق، تنها پیکر بی جان 3 تن از سرنشینان آن پیدا شد. همچنین 21 سرنشین چینی کشتی باربری کریستال که حامل بار غله از آمریکا بود، نجات یافتند.

مسوولیت پیگیری این حادثه، طبق دستور حسن روحانی رییس جمهوری، بر عهده علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شد تا بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام قرار گیرد. علی ربیعی به عنوان رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده، 22 دی عازم کشور چین شد دو روز بعد رسانه ها از غرق شدن کشتی سانچی خبر دادند، بنابراین کمترین احتمال زنده بودن 29 خدمه دیگر کشتی نیز منتفی شد؛ هرچند به دلیل وجود گازهای سمی پس از حریق، احتمال زنده ماندن دریانوردان بسیار ضعیف بود و به گفته کارشناسان، در همان ساعت های اول حادثه جان خود را از دست داده بودند.

گروه اطلاع رسانی ایرنا به مرور برخی از حوادث دریایی مشابه در جهان در 20 سال گذشته پرداخته است.

** 22 شهریور 1396
برخورد یک تانکر ثبت شده اندونزیایی و یک لایروب ثبت دومینیکن در آب های منطقه ای سنگاپور در فاصله حدود سه کیلومتری جنوب غرب جزایر «سیستر» باعث زخمی شدن هفت نفر و ناپدید شدن هفت نفر دیگر شد. 12 نفر شامل 11 چینی و یک مالزیایی در این کشتی لایروبی فعالیت می کردند. هفت نفر از خدمه چینی این کشتی لایروبی نجات یافتند و برای درمان به بیمارستانی در سنگاپور منتقل شدند. 26 خدمه تانکر اندونزیایی «کارتیکا سگارا» نیز در برخورد این 2 کشتی آسیبی ندیدند. کشتی لایروبی «جی.بی.بی.دی رونگ» ثبت شده در دومینیکن به وسیله یک شرکت مالزیایی مدیریت می شد.


** یکم شهریور 1396
حادثه برخورد رزمناو «یو.اس.اس جان مک کین» با کشتی تجاری «آلنیک ام سی» در تنگه «مالاکا» در شرق سنگاپور دومین سانحه دریایی برای ناوگان نیروی دریایی آمریکا در آب های شرق دور و چهارمین برخورد دریایی در یک سال گذشته بود. در این حادثه پنج ملوان آمریکایی زخمی و 10 ملوان دیگر نیز ناپدید شدند. 17 ژوئن (27 خرداد) نیز ناو «یو اس اس فیتزجرالد» با یک کشتی فیلیپینی تصادف کرد که به کشته شدن هفت ملوان آمریکایی منجر شد.

**10 تیر 1396
یک تانکر حامل حدود 40 هزار لیتر سوخت با یک کشتی باری در منطقه «پا دو کاله» مرز آبی بین فرانسه و انگلیس برخورد کرد. بر اثر این حادثه نادر هیچ گونه آلودگی در آب های منطقه ایجاد نشد. کشتی های یاد شده که هر دو پرچم هنگ کنگ را داشتند، ساعت سه بامداد با یکدیگر برخورد کرده بودند. آسیب های جدی به بدنه کشتی ها به ویژه کشتی 138 متری حامل سوخت که 27 سرنشین داشت، وارد آمد.

** 12 خرداد 1394
یک فروند کشتی مسافربری با بیش از 458 مسافر در رودخانه «یانگ تسه» چین غرق شد که تاکنون فقط هشت مسافر آن از مرگ نجات یافتند و از سرنوشت سایر مسافران اطلاعی در دست نیست. حادثه مزبور برای این کشتی که «ستاره شرق» نام داشت ساعت 21 و 28 دقیقه شب (به وقت محلی) در بخش «جیانلی» استان «هوبئی» رودخانه یانگ تسه رخ داده است. کاپیتان و مهندس ارشد کشتی که از نجات یافتگان این حادثه بودند، طوفان و شرایط نامساعد جوی را دلیل اصلی غرق شدن کشتی عنوان کردند.

آنان اعلام کردند که کشتی از شهر «نانجینگ» مرکز استان «جیانگ سو» در شرق چین به سمت «چونگ کینگ» در جنوب غربی کشور در حرکت بوده است. طوفان و شرایط نامساعد جوی منطقه مانع از ادامه کار امداد و نجات حادثه دیدگان شده بود. مسافران این کشتی حادثه دیده را 406 مسافر چینی، 47 خدمه و پنج کارمند آژانس مسافرتی تشکیل داده بودند.

**27 دی 1393
بر اثر برخود یک قایق مسافری با یک یدک کش در «رودخانه یانگ تسه» کشور چین، 20 نفر از سرنشینان قایق ناپدید شدند.

**12 آذر1393
لنج «الزاهدی» متعلق به بندر چابهار نیمه های شب در آب های بین المللی در حال عزیمت به مقصد دبی بود که با یک فروند کشتی برخورد کرد و ناخدا و جاشوها به داخل دریا پرتاپ شدند. پس از انجام جستجو لنج حادثه دیده نیز پیدا شد و ناخدا و جاشوها به لنج خودشان باز گشتند. در این حادثه همه سرنشینان لنج سالم ماندند و به طرف چابهار حرکت کردند.

**10 بهمن 1392
کشتی «لیم گالکسی» با پرچم کشور هنگ کنگ که حامل مواد شیمیایی بود با کشتی چینی «فی هه» در حدود سه کیلومتری جنوب جزیره «جورونگ» که برای شرکت های پتروشیمی شناخته شده است، برخورد کرد.

همچنین برخورد کشتی کانتینربر «ان وای ک دمیس» با پرچم کشور پاناما با یک یدک کش در آب های سنگاپور و جنوب مارینا سبب صدمه دیدن یکی از مخازن سوخت رسان کشتی پانامایی شد و سوخت این کشتی به دریا نشت کرد که فاجعه ای زیست محیطی را به بار آورد.

**26مرداد 1392
بر اثر برخورد کشتی مسافربری با یک فروند شناور در منطقه سیبری روسیه چهار نفر کشته و 35 نفر مجروح شدند. کشتی مسافربری «پالسیه 8» حامل حدود 60 مسافر با یک شناور باری برخورد کرد که بر اثر آن کشتی به شدت آسیب دید.

** 9 اردیبهشت1392
یک کشتی باربری ترکیه با 10 خدمه در دریای مدیترانه غرق شد. در اثر برخورد کشتی «پیری رییس» ترکیه با کشتی «کان جنوبی» در دریای مدیترانه، کشتی ترکیه ای غرق شد و 10 خدمه آن ناپدید شدند. این حادثه در 75 مایلی سواحل جزیره «ساپینزای» یونان رخ داد.

** 28 مرداد 1388
یک کشتی نفتکش که عازم سنگاپور بود، پس از برخورد با یک کشتی غول پیکر دیگر در سواحل پورت دیکسون مالزی دچار آتش سوزی شد. نیروهای امدادی موفق شدند 16 خدمه این کشتی را نجات دهند و 9 تن نیز مفقود شدند. برخورد این کشتی ها، انفجار مهیبی را رقم زد.

** 14 تیر1381
برخورد یک نفتکش کره جنوبی و یک کشتی کانتینربر تایلندی در آب های سواحل غربی ژاپن سبب زخمی شدن یک تن از 12 خدمه نفتکش شد. در این حادثه 2600 لیتر از محموله نفت سوخت سنگین به دریا نشت کرد. گارد ساحلی ژاپن مه غلیظ را علت این سانحه اعلام کرده بودند.

**23 تیر1380
کشتی باربری کره شمالی با یک نفتکش ژاپنی در آب های غرب ژاپن برخورد کرد و سبب ناپدید شدن ناخدای کشتی باربری شد. کشتی 873 تنی «میونک وانک ـ3» بر اثر برخورد با نفتکش«699 تنی کوشومارو11- » در آب های نزدیک بندر شیموتسوی ژاپن، واژگون و 10 دقیقه بعد غرق شد. 16 خدمه دیگر کشتی کره شمالی را یک نفتکش ژاپنی نجات داد.

** 20 مرداد 1378
آلودگی هوای ناشی از دود آتش سوزی در جنگل های اندونزی سبب برخورد یک فروند نفتکش با یک کرجی بارکش و کشته شدن 10 نفر شد. در محل برخورد کشتی نفتکش با این کرجی به سبب دود برخاسته از آتش سوزی در جنگل های سوماترا، دید بسیار کم بود.

** هفتم مهر 1376
آلودگی هوا در جنوب شرق آسیا و کاهش توان دید ناشی از آتش سوزی های جنگلی در اندونزی، سبب شد تا دو کشتی در تنگه «مالاکا» در نزدیکی سواحل مالزی با یکدیگر برخورد کردند. نفتکش 6 هزار تنی سانحه دیده در این حادثه تنها یک قایق نجات خود را از دست داد و همه 26 خدمه آن سالم ماندند.

** 27 خرداد1375
به دنبال برخورد یک کشتی باری قبرس با یک کشتی یونانی در آب های برون ساحلی کره جنوبی، 26 تن از خدمه این کشتی مفقود شدند. کشتی 14 هزار و 900 تنی «آناسپیراتو» که از قبرس عزیمت کرده بود حدود 32 کیلومتری جنوب شرق بندر «پوسان» در کره جنوبی در حالی که مه غلیظی منطقه را فراگرفته بود، با کشتی یونانی «پالی دفکیس» برخورد کرد؛ خدمه کشتی غرق شده فیلیپینی بودند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: عشرت کراری**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9428**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال