بطحایی: فاصله آموزش و پرورش با جامعه باید کاهش پیداکند

تهران - ایرنا - وزیرآموزش و پرورش گفت: دچار تغییرات نسلی شده ایم و باید فاصله آموزش و پرورش با جامعه کاهش پیدا کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ، از وزارت آموزش و پرورش ، سیدمحمد بطحایی روز یکشنبه در نشست مقدماتی کارگروه صاحب نظران و اساتید علوم تربیتی با وی افزود: فاصله آموزش و پرورش با نیازهای ذینفعان اصلی خود یعنی دانش آموزان ، معلمان و خانواده ها فاصله بسیاری پیدا کرده است و ما در نظر داریم امکان مشارکت بیشتر فرهنگیان و دانش آموزان و خانواده ها را فراهم آوریم.
بطحایی در این دیدار که به منظور هماهنگی و همخوانی بیشتر نظام آموزشی با اقتضائات جدید و تغییرات نسلی و فرهنگی، نشست مقدماتی صاحب نظران علوم تربیتی با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد ، با اشاره به برنامه ها و تلاش هایی که برای انجام اصلاحات و تغییرات در آموزش صورت گرفته است ، گفت: فرایند تغییر در آموزش و پرورش بسیار پیچیده و چند وجهی است.
وزیرآموزش و پرورش با توجه به رویکرد این وزارتخانه در برگزاری چنین نشست هایی افزود: به این نتیجه رسیدیم که برای خروج آموزش و پرورش از بی تفاوتی و ناسازگاری با اقتضای فرهنگی و اجتماعی و روندهایی جدید و شتابنده فناورانه ناگریز به دعوت از صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت هستیم.
بنابراین گزارش ، در این نشست مقدماتی که در محل ساختمان شهید رجایی برگزار شد ، تنی چند از اساتید علوم تربیتی دانشگاه های تهران، الزهرا، علامه طباطبایی، بهشتی، خوارزمی حضور داشتند و به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پیرامون چارچوب همکاری عملیاتی وزارت آموزش و پرورش با دانشکده های علوم تربیتی و نیز تبادل نظر در خصوص چند مسأله ملی‌آموزش و پرورش پرداختند.
در این نشست حاضران به بیان دیدگاه های خود پیرامون چارچوب همکاری عملیاتی وزارت آموزش و پرورش با دانشکده های علوم تربیتی و نیز تبادل نظر در خصوص چند مسأله ملی‌آموزش و پرورش پرداختند.
اژه ای (دانشگاه تهران): دست آموزش و پرورش برای اجرای طرح ها و برنامه های بسته است. حقیقتاً باید بودجه و امکانات کافی تامین شود. بسیاری از راهکارها ربطی به دانش آموزان ندارد.
بروند (دانشگاه تهران): باید به سوی نظام غیرمتمرکز حرکت کنیم چون ایران از اقوام، زبان و فرهنگ های مختلفی تشکیل شده و نمی توان صرفاً با یک برنامه مشخص پیش رفت. ایران یک کشور چند فرهنگی است.
میرکمالی(دانشگاه تهران): آموزش و پرورش نیاز دارد تا فهرستی جامع از نیازها و ضرورت ها و کاستی ها با رعایت اولویت ها و امکانات تهیه کند و کار تعلیم و تربیت را از اولویت ها شروع کنیم.
ارکان آموزش و پرورش بر معلم استوار است. آیا ما آموزش های لازم را به معلمان می دهیم ؟ آیا مرکزی برای سنجش سواد و مهارت معلمان داریم؟ پرسش همیشگی من از آموزش و پرورش این است: آیا شما تا به حال به معلمی به دلیل عدم کفایت یا ناتوانی علمی و مهارت حرفه‌ای تذکر داده اید؟ و آیا آموزش مرکزی برای سنجش مهارت و تخصص و صلاحیت حرفه ای معلمان داریم؟
پروین کدیور(دانشگاه خوارزمی): بچه ها نیاز به شنیده شدن دارند به این معنی که معلم باید آنها را در برنامه های کلاس در نظر گیرد. ما نیاز به آموزش چند فرهنگی داریم. برخی معلمان نیاز به مدیریت کلاس چند فرهنگی دارند و آموزش و پرورش باید به این سیستم توجه کند. نظام آموزشی کشور در حال طبقاتی شدن است. آموزش و پرورش به دانشکده ها اعتماد کند.
به پژوه (دانشگاه تهران): به خانواده توجه بیشتری کنیم. کتاب های درسی به روز نیستند. برنامه ریزی ها باید برای 20 سال آینده باشد.
فتح آبادی(دانشگاه شهید بهشتی): آموزش و پرورش برای نظام، مسأله نیست. آموزش و پرورش ابزارهای کافی اجرای برنامه هایش را در اختیار ندارد. بسیاری مواقع صداوسیما آموزش و پرورش را رو در روی مردم قرار می دهد مانند گزارش های چند ساله درباره شهریه مدارس. باید به مدارس برای مسائل جزئی خودشان، استقلال داده شود. رابطه آموزش و پرورش با دانشکده های علوم تربیتی باید یک رابطه سیستماتیک و مستمر باشد. به آموزش های آنلاین توجه بیشتری شود. ما از اینکه برخی تقصیرها را به گردن آموزش و پرورش می اندازند عمیقاً ناراحت می شویم. مشاوره و آموزش تفکرانتقادی را باید بیشتر مورد توجه قرار داد.
فتحی (دانشگاه شهید بهشتی): چرا باید همه مسائل و کاستی ها را آموزش و پرورش به عهده بگیرد؟ آموزش و پرورش یک کار دفعی نیست. آموزش و پرورش نیاز به یک آسیب شناسی دارد. برنامه‌های درسی باید پاسخگو باشند. پاسخگوی اقوام، اعتراضات اجتماعی، ملیت و دین و فرهنگ. باید ببینیم آموزش و پرورش بر مبنای کدام نیازسنجی پیش می رود؟ در نسل خودمان تغییرات جدی داریم و پارادایم آموزش و پرورش از مدیریت مدرسه به مدیریت یادگیری تغییر کرده است. آموزش و پرورش نیاز دارد تا نظام جذب، آموزش و مدیریت عملکرد و ارزیابی خود را باز تعریف کند.
در این نشست همچنین عمادی ، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش نیز حضور داشت.
فراهنگ 1417 ** 1823 خبرنگار: سیدمهدی حسینی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال