قیمت شناور نفت دلیل سیاست تعیین نرخ هفتگی بنزین توسط دولت مالزی

کوالالامپور- ایرنا-دولت مالزی در دومین هفته از ماه ژانویه سال جدید میلادی بهای سوخت در این کشور را کاهش داد تا در واقع همچنان از مشی قیمت شناور نفت در بازارهای جهانی پیروی کند .

به گزارش ایرنا، همزمان با روز چهارشنبه 10 ژانویه (20 دیماه) دولت مالزی اعلام کرد: از روز پنج شنبه یازدهم این ماه قیمت بنزین معمولی و سوپر 3 سن در هر لیتر کاهش خواهد یافت.
بانک مرکزی ارزش هر رینگیت را برمبنای نرخ مبادله ای برابر 9 هزار و 181 ریال اعلام کرده است ، در حالی که در بازار آزاد ( صرافی ها ) نرخ متناوب و حدود 10 هزار و 125 ریال محاسبه می شود . هر 100 سن نیز یک رینگیت است.
بر همین اساس قیمت بنزین معمولی RON95 که در هفته گذشته 2 رینگیت و 29 سن بود با 3 سن کاهش به 2 رینگیت و 26 سن در هر لیتر رسید و قیمت بنزین سوپر RON97 نیز با 3 سن کاهش به 2 رینگیت و 53 سن در هر لیتر رسید.
بر همین اساس قیمت گازوئیل در هفته دوم اولین ماه سال 2018 با هیچ تغییری روبرو نبوده و با همان قیمت 2 رینگیت و 32 سن در هر لیتر به فروش خواهد رفت.
از ماه دسامبر سال 2014 میلادی همزمان با پائین آمدن بهای جهانی نفت دولت مالزی با حذف یارانه بنزین قیمت آن را شناور اعلام کرد و در ابتدای هر ماه قیمت جدید بنزین معمولی و سوپر و گازوئیل از طرف وزارت تجارت داخلی این کشور اعلام می شود.
اما بر اساس سیاستهای جدید دولت مالزی و با توجه به شناور بودن بهای جهانی نفت، وزارت تجارت داخلی این کشور طی چند ماه گذشته بهای بنزین را به صورت هفتگی و در روز چهارشنبه هر هفته اعلام می کند.
دولت مالزی در حقیقت سیاست شناور سازی قیمت سوخت را از سال 2014 اجرایی ساخت و مردم این کشور تعیین قیمت سوخت به صورت شناور و ماهیانه را به نظاره نشستند .
هرچند که با توجه به سیاستگذاری جدید تولیدکنندگان جهانی نفت، مردم مالزی سال 2017 را با بهای بالاتر سوخت آغاز کردند.
دولت مالزی از سال 1983 نسبت به اعطای یارانه سوخت پرداخت و این رویه تا سال 2008 که بهای سوخت به طور قابل توجهی رشد پیدا کرد، تداوم یافت و سالانه حدود هفت میلیاد دلار یارانه سوخت پرداخت شد.
بهای بنزین در ماه ژوئن سال 2008 در مالزی به میزان 40 درصد افزایش یافت و از یک رینگیت و 90 سن به 2 ریگنیت و 70 سن رسید.
همچنین در طی همین دوره زمانی بهای گازوئیل نیز با افزایش 66 درصدی از یک رینگیت و 58 سن به 2 رینگیت و 58 سن افزایش یافت.
دولت مالزی در برابر این تغییرات که ناشی از افزایش بهای جهانی نفت بود، ناگزیر از انجام برخی اقدامات مالی شد. پرداخت 625 رینگیت (حدود 150 دلار) در سال به شهروندانی که حجم موتور خودرو آنها از سه هزار سی.سی کمتر است و همچنین تخفیف مالیاتی 200 رینگیتی (حدود 50 دلار) برای کسانی که حجم موتور خودرو آنها بیش از سه هزار سی.سی است، از جمله اقدامات است که دولت مالزی برای مقابله با بازار نامتعادل سوخت در این کشور، به مورد اجرا گذاشت .
این کشور همچنین خرید سوخت را در فاصله 50 کیلومتری مرزهایش بطور موقت ممنوع ساخت، اما کمی بعد با افزایش مجدد بهای سوخت و اتخاذ برخی سیاست های دیگر این ممنوعیت را ملغی ساخت.
همچنین اتخاذ تصمیم برای اختصاص برخی پمپ های جداگانه به شهروندان خارجی از سوی دولت که مانع استفاده آنها از سوخت یارانه ای در نقاط مرزی شود، به عنوان دیگر راهبرد اتخاذی بود.
علاوه براین سنگاپوری ها و تایلندی ها به دلیل مرز خشکی با مالزی قادر بودند با سفر به داخل این کشور، باک خودروی خود را پر کنند. هرچند که در سنگاپور این قوانین مستحکم تر بود و خودروهایی که باک آنها کمتر از یک چهارم بنزین داشت، قادر به ترک مرزها نبودند.
ماه می سال 2008 تغییرات جهانی موجب شد که قیمت هر بشکه نفت به 141 دلار و 87 سنت افزایش پیدا کند و برای مالزی گزینه دیگری غیر از بالا بردن بهای سوخت وجود نداشت.
مالزی در برابر نوسان های حاکم بر بازار نفت ناگزیر شد که در ماه دسامبر سال 2014 که قیمت هر بشکه نفت به 54 دلار و 95 سنت رسید، بهای سوخت را برپایه نرخ بازار جهانی نفت به طور ماهیانه تعیین کند.
نخستین بار این تجربه در اکتبر 2014 بدست آمد و این اقدام برای شناور سازی بهای سوخت انجام شد و که این امر موجب صرفه جویی میلیاردها دلار در منابع دولتی شد .
بدین ترتیب مقامهای مالزی این انگیزه را یافتند که حتی بحث تعیین قیمت هفتگی را نیز مطرح کنند و اما طرحی بود که به دلیل ثبات نسبی قیمت بازار نفت از محقق شدن باز ماند و همچنان رویه تعیین بهای سوخت به صورت ماهیانه در این کشور ادامه پیدا کرد .
سال 2005 حدود 23 میلیارد لیتر سوخت را مالزی به مصرف رساند و در سال 2015 میلادی 32 میلیارد و 240 میلیون لیتر سوخت مصرف شد که از این میزان، 16 میلیارد و 588 میلیون لیتر بنزین، 11 میلیارد و 528 میلیون لیتر گازوئیل و سه میلیون و 857 میلیون لیتر سوخت جت بود.
بیشترین مصرف مربوط به سوخت گازوئیل با رقم هفت میلیارد و 493 میلیون لیتر بود که این رقم برای حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی و دریایی با یک میلیارد و 499 میلیون لیتر ثبت شد. بخش کشاورزی نیز بارقمی برابر با همین میزان، بخش معدن و صنعت احداث هم با 576 میلیون لیتر و صنعت 461 میلیون لیتر گازوئیل مصرف کردند.
سوخت مصرفی مالزی در سال 2016 برابر با 32 میلیارد و 917 میلیون لیتر برآورد شد که انتظار می رود این رقم با افزایش تدریجی در سال 2021 به 36 میلیارد و 512 میلیون لیتر برسد و برای سال 2026 نیز 40 میلیارد و 527 میلیون لیتر پیش بینی افزایش مصرف شده است .
سال 2016 را نیز مالزی با کاهش نسبی بهای سوخت در مقایسه با آخرین ماه سال 2015 آغاز کرد و در آخرین ماه سال 2016هم با کاهش پنج درصدی بهای سوخت روبرو بود، اما روند بهای افزایش سوخت در سال 2017 تقریبا در یک مسیر دائمی و البته با نوسان همراه بود.
کارشناسان اقتصادی روند فزایش قیمت بهای سوخت در مالزی برای سال 2018 را نیز پیش بینی کرده اند.
آساق****241**1599**: گزارش و انتشار : مریم شفیعی

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال