هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

روزگار ناخوش خوشنویسی

بجنورد- ایرنا- روزنامه خراسان شمالی روز یکشنبه در شماره 2626 خود در گزارشی با عنوان 'روزگار ناخوش خوشنویسی' به بررسی مشکلات هنرمندان این عرصه در استان پرداخته است.

به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
خیلی وقت است که دیگر مثل قدیم‌ صدای کرشمه قلم روی کاغذ نمی‌پیچد. روزگاری در هر خانه ای قلم و دوات پیدا می شد و افراد تا فرصت پیدا می کردند دور هم می نشستند و به تمرین خط می پرداختند، اما گذشت آن دورانی که عطر خوش مرکب، در معماری پرشکوه خانه‌ها منتشر می‌شد و استادان در سکوت و آرامش، هنر خوشنویسی را رونق می‌دادند و می‌گستراندند. حالا در روزگاری به سر می بریم که مردم از خوشنویسی دور شده اند و کم تر کسی از این هنر یاد می کند. گویا این روزها هنرمندان خوشنویس فرصت چندانی برای ظهور و بروز ندارند و این موضوع سبب شده است برگ‌های خوشنویسی شده با همه شکوه و جلالش در لابه لای کتاب ها جا خوش کند و بر قاب دیوار حک نشود.
«اکبریانی» که سال هاست دستی در هنر خوشنویسی و آموزش این هنر دارد، با این موضوع که نمایشگاه و جشنواره خوشنویسی برگزار نمی شود، موافق نیست و بر این باور است که در مقایسه با خراسان جنوبی، استان‌ ما قوی تر در این عرصه ظاهر شده است.
وی می گوید: برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها و تعداد افرادی که موفق به دریافت مدرک استادی شدند نشان از غنی بودن فعالیت های خوشنویسی در این خطه است. با این همه باید گفت خوشنویسی نه تنها در استان بلکه در کل کشور اعتبار خاص خودش را ندارد.
او البته ارتباط خوب هنرمندان رشته هایی همچون گرافیک و خوشنویسی را هم نشانه ای دیگر از فعالیت های هنری در این راستا بیان می کند.
وی به کم رنگ شدن هنرهای سنتی به واسطه ظهور و بروز فضای مجازی اشاره می کند و می گوید: شاهد کم رنگ شدن فعالیت در رشته های هنری نقاشی و مینیاتور نیز هستیم که به نظر می رسد مسئولان آن طور که باید جایگاه والای خوشنویسی را در جامعه تبیین نکرده اند و این موضوع موجب شده است خوشنویسی آن گونه که باید جذاب نباشد.
«مجتبی سبزه» از دیگر هنرمندان فعال در عرصه خوشنویسی است که با نگاه به سابقه خوشنویسی در استان و تلاش برای رونق این هنر با برگزاری دوره های متعدد آموزشی درکنار برپایی نمایشگاه خوشنویسی، اظهار می کند: متاسفانه هنر خوشنویسی به اندازه ای که باید در جامعه پررنگ نیست و نیازمند آسیب شناسی است و باید به دنبال این بود که چه عواملی موجب کم رنگ شدن این گونه فعالیت ها شده است و از خود پرسید که آیا حضور کم رنگ هنرمندان دلیل این اتفاق است یا مسئولان همکاری لازم را نداشته اند.
وی به تبلیغات گسترده در رابطه با فوتبال و شناساندن بازیکنان اشاره می کند و می افزاید: این در حالی است که در زمینه هنر به ویژه خوشنویسی نه تنها هنرمندان ناشناس مانده اند بلکه این هنر نیز شناخته شده نیست و این دردی است که ریشه های عمیقی دارد که باید بررسی شود.
وی به فعالیت در دیگر استان ها در زمینه خوشنویسی اشاره می کند و می افزاید: این در حالی است که در استان ما در زمینه خوشنویسی فعالیت چندانی صورت نمی گیرد و اگر هم اتفاقی رقم می خورد توسط خود هنرمند شکل می گیرد، بنابراین ضروری است مسئولان با دعوت از هنرمندان، این درد مشترک را بررسی کنند.
وی با اعتقاد به این که 60 تا 70 درصد گرافیک ایران بر دوش خوشنویسی است، به دلیل این که مردم بیشتر با نوشته ارتباط برقرار می کنند تا با تصویر، تصریح می کند: بنابراین خوشنویسی می تواند نقش فوق العاده ای داشته باشد.
می توان خوشنویسی را به طور کلی در کشور با بسیاری از هنرها مقایسه و با توجه به فعالیت گسترده انجمن خوشنویسان از این ظرفیت برای بهبود حال عمومی مردم استفاده کرد.از نگاه این هنرمند برجسته خوشنویسی، به نظر می رسد هنرمندان کار خود را پیش می برند و باید مسئولان بستر و شرایطی را فراهم کنند تا علاوه بر معرفی هنرمندان، از ظرفیت آن ها به خوبی بهره گرفته شود.
وی به نقش رسانه ها به عنوان حلقه اتصال میان نهادها، هنرمندان و مردم اشاره می کند و معتقد است: از آن جایی که خوشنویسی هنری ارزشمند و گرانبهاست و بیش از هر چیز دیگری در آرامش نفسانی انسان اثرگذار است، رسانه باید با پرداختن به این موضوع به تبیین این هنر کمک کند.
«سبزه» معتقد است: جزیره ای عمل کردن رشته های مختلف هنری درد بزرگتری است که در سطح کشور هم نمود دارد و می توان با قرار گرفتن خوشنویسی، موسیقی، ادبیات و نقاشی در کنار هم به نتایج بهتری دست یافت و به معرفی بیشتر و بهتر ظرفیت ها و بهره‌مندی از هنرها پرداخت.
وی قرار گرفتن قومیت های استان در کنار هم را بستر خوبی می داند برای این که هنرمندان می توانند جنبش فرهنگی فوق العاده ای ایجاد کنند و اتفاق خوبی را در این عرصه رقم بزنند.
«جعفری» از دیگر فعالان خوشنویسی است که کم رنگ شدن فعالیت های خوشنویسی را زمینه ساز پراکندگی هنرمندان و کم رنگ شدن تعاملات میان آن ها می داند.
«رحیمی» از دیگر هنرمندان با سابقه و پیش‌کسوت خوشنویسی است که مسئولیت انجمن خوشنویسی شیروان را هم عهده دار است. او نبود عدالت در توزیع منابع در سطح کلان را از دلایل مهم و اساسی کم رنگ بودن فعالیت های خوشنویسی بیان می کند و می افزاید: سهم خوشنویسی از اعتبارات نسبت به دیگر هنرها بسیار ناچیز است و اگر در مقام مقایسه در انجمن های استان برآییم، شاهد تفاوت چشمگیر مبلغی که صرف هنرهای تجسمی، خوشنویسی و نمایشی شده است می شویم .
وی ادامه می دهد: وقتی هزینه ای برای هنر خوشنویسی نمی شود، هنرمند هم انگیزه ای برای فعالیت نخواهد داشت.
«رحیمی» معتقداست: از سوی دیگر ایجاد نکردن حظ بصری در شهرها موجب شده است خوشنویسی جایگاهی نداشته باشد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042 انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال