کم و گرانفروشی بیشترین تعداد تخلف در 9 ماه امسال

تهران -ایرنا- سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: 137 هزار و 965 فقره شکایت طی 9 ماه امسال به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها رسیده که بیشترین سهم تخلف ها مربوط به گرانفروشی، کم فروشی و درج نکردن قیمت است .

به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن وتجارت، از مجموع شکایات دریافتی، 92 درصد مورد رسیدگی قرار گرفت و بقیه در مرحله رسیدگی است.

** نان، میوه، سبزی و پوشاک بیشترین شکایات
سازمان مزبور در گزارش خود آورده است، بیشترین گزارش‌ها و شکایت‌های دریافتی در حوزه کالا مربوط به نان، میوه، سبزی و پوشاک است و تعداد 66 درصد شکایت‌های دریافتی به صورت تلفنی، 16 درصد حضوری و 18 درصد باقیمانده به صورت کتبی است.

**بیشترین شکایت خدمات مربوط به تعمیرگاه‌های خودروهای سبک
همچنین در حوزه خدمات، بیشترین شکایات مربوط به تعمیرگاه های خودروهای سبک، پارکینگ شهری و مشاورین املاک است.
تاکنون 92 درصد شکایت‌ها مورد رسیدگی و پاسخگویی قرار گرفته و هشت درصد باقیمانده نیز به دلیل استعلام حقوقی و یا درخواست‌ نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی قرار دارند.

** احراز 40 درصد تخلف ها
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این گزارش افزوده است، از مجموع شکایت‌های رسیدگی شده 54 هزار و 693 فقره با سهم 40 درصدی تخلف ها احراز شد و 71 هزار و 874 فقره برابر با 52 درصد، متخلف شناخته نشدند و اکنون حدود 11 هزار و 398 فقره هم با سهم هشت درصدی در حال بررسی است.

** 85 درصد شکایت ها مربوط به کالا
برپایه این گزارش، 117 هزار و 192 فقره از شکایت های دریافتی با سهم 85 درصدی مربوط به کالا و 20 هزار و 773 فقره با سهمی به میزان 15 درصد مربوط به خدمات است.

** سه درصد از شکایت ها منجر به مصالحه
همچنین بر اساس تدابیر انجام شده در 9 ماه امسال، از مجموع شکایت‌های دریافتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، پنج هزار و 87 فقره برابر با سه درصد از شکایت‌های دریافتی با ارزش بیش از 112 میلیارد و 242 میلیون و 78 هزار ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شد.
به گزارش ایرنا، پارسال هم بر اساس گزارش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از وضعیت شکایات و تخلف ها در سال 1395، بیشترین تعداد شکایات دریافتی به ترتیب مربوط به گرانفروشی، کم فروشی و درج نشدن قیمت بود.
سال گذشته 207 هزار و 979 فقره شکایات مردمی از طریق ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در بخش کالا و خدمات دریافت و بررسی شد که 85 درصد در بخش کالا و 15 درصد در بخش خدمات بود.
نان، میوه و سبزیجات، پوشاک، گوشت مرغ و گوشت قرمز و همچنین پارکینگ شهری، تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و حمل و نقل درون شهری به ترتیب بیشترین سهم شکایات را در بخش کالا و خدمات به‌خود اختصاص دادند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*1559*6075
خبرنگار : حسین عضدی فسا** انتشار: زهرا هجینی نژاد

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال