تحلیلگر آمریكایی: توافق هسته ای ایران قابل مذاكره مجدد نیست/ اظهارات ترامپ بلوف است

تهران - ایرنا- 'دیوید راد' (David Rohde) تحلیلگر مسائل بین المللی از نشریه آمریكایی 'نیویوركر' درباره تمدید تعلیق تحریم های ایران از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا به شبكه تلویزیونی سی ان ان گفت: توافق هسته ای قابل مذاكره مجدد نیست و اظهارات ترامپ را یك بلوف باید خواند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سی ان ان این پرسش را مطرح كرد كه ترامپ روز جمعه تعلیق تحریم ها ایران را باردیگر امضا كرد و وعده داد كه این آخرین باری است كه این كار را انجام می دهد. وی خواهان تغییر در توافق هسته ای، بازرسی های فوری و اعمال محدودیت های بیشتر در برنامه موشكی بالستیك ایران شد كه این می تواند برای متحدان اروپایی مشكل ساز باشد چراكه توافق هسته ای 2015 ، برنامه موشكی بالستیك ایران را در بر نمی گیرد.
سی ان ان در ادامه افزود: دونالد ترامپ عمری دوباره به توافق داد و تائید كرد كه در مدت چهارماهه باید توافق هسته ای بهتر شود یا اینكه این بار توافق را 'غرق' (ازبین) خواهد كرد و این بار باید حرف او را جدی بگیرند و این آخرین فرصت برای توافق بود، او خواهان چه تغییری دراین توافق است.
دیوید راد در پاسخ گفت: ترامپ چندین شرط قائل شده است كه وی می خواهد این توافق تغییر یابد، وی خواستار بازرسی از چندین تاسیسات نظامی درون ایران و مواردی در این توافق است كه مدت برخی از شروط آن به پایان خواهد رسید كه با پایان یافتن مدت زمان این موارد در توافق، بعدا بطور بالقوه به ایران اجازه آغاز دوباره برنامه تسلیحات هسته ای را می دهد.
مدیر بخش آنلاین نشریه نیویوركر افزود: كشورهای اروپایی در كل مخالف این درخواست هستند چراكه این تغییرات ملزم مذاكرات دوباره است.
سی ان ان پرسید: دراین چهار ماه چه اتفاقی خواهد افتاد درحالیكه ترامپ كاری انجام نمی دهد تنها می گوید كه اروپایی های باید این توافق را عوض كنند؟
دیوید راد پاسخ داد: این توافق قابل مذاكره مجدد نیست، اروپایی ها آشكارا از این توافق حمایت می كنند و پیش از امضای ترامپ اتحادیه اروپا با وزیرخارجه ایران نشست داشتند.
مدیر بخش آنلاین نیویوركر افزود: بوریس جانسون وزیرخارجه انگلستان نیز می گوید این توافق خوبی است، این توافق برای اروپا و آمریكا خوب است و این در تضاد با خواسته ترامپ بوده و جانسون از ترامپ انتقاد كرد.
دیوید راد گفت: در این چهار ماه، ایران و اروپایی ها هیچ اقدامی انجام نخواهند داد، حرف های ترامپ را كه می گوید دفعه دیگر از توافق خارج می شود، می توان یك 'بلوف' خواند، او می خواهد به تهدیدهای خود ادامه دهد.
این تحلیلگر آمریكایی اضافه كرد: ترامپ از زمان ریاست جمهوری خود بارها این توافق را تهدید كرده است.
به گزارش ایرنا، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا كه تاكنون دو بارتعلیق تحریم های هسته ای آمریكا علیه ایران را امضا كرده است، جمعه شب (شب گذشته) برابر با 22دی ماه بار دیگر به رغم ناخشنودی از توافق بین المللی هسته ای ایران (برجام)، تعلیق این تحریم ها را برای سومین بار و به گفته خودش برای آخرین بار، تمدید كرد.
رئیس جمهوری آمریكا در بیانیه ای با تكرار ادعاهای نخ نمای خود علیه ایران، امضای هر قانونی از سوی كنگره برای حفظ برجام را منوط به شرط هایی كرد.
وی تاكید كرد كه هر قانونی در این زمینه باید دارای این 4 شرط باشد: 1- باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی را بدهد.2- تضمین كند كه ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته ای نزدیك نخواهد شد.3- مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یك از مفاد این قانون، تحریم های هسته ای آمریكا به صورت خودكار بازگردند.4- باید صریحا موشك های دوربرد را غیرقابل تفكیك از تسلیحات هسته ای بداند و توسعه و آزمایش موشكی ایران را تحت تحریم های شدید قرار دهد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بلافاصله در واكنش به اظهارات ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: سیاست ترامپ و بیانیه امروز وی تلاش‌های مذبوحانه ای برای خدشه دار كردن یك توافق محكم چندجانبه است كه همزمان بندهای 26، 28 و 29 آن توافق را نیز به شكل مغرضانه‌ای نقض می‌نماید. برجام قابل مذاكره مجدد نیست: بجای تكرار لفاظی‌های كهنه، آمریكا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل نماید.
وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای درخصوص تمدید اسقاطیه های الزامی تحریم های برجام و برخی تحریم های جدید از سوی دولت آمریكا نوشت: ایران صراحتا تاكید می كند كه هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اكنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت.
اروپام **1302** ترجمه: بهروز وفاداری ** انتشار: زهرا هژبری
۰ نفر