وزیر راه و شهرسازی: ایران و هند توافقنامه هایی به ارزش دو میلیارد دلار امضا می كنند

دهلی نو-ایرنا- عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی كشورمان روز جمعه در دهلی نو از موافقت ایران و هند برای امضای قراردادهایی به ارزش دو میلیارد دلار خبر داد.

آخوندی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره مذاكراتی كه در دیدار سه روزه خود از پایتخت هند انجام داده است، گفت: در جلسه با مقامات هند سه موضوع مهم بررسی شد كه اولین موضوع شامل توسعه راه آهن چابهار به زاهدان به ارزش یك میلیارد دلار است.
وی افزود: در این راستا مقامات شركت هندی طرف قرارداد، هفته گذشته برای بررسی های لازم به ایران سفر كردند و پیشنهاد های خود را در خصوص توسعه راه آهن چابهار به زاهدان ارائه دادند.
وزیر راه و شهر سازی افزود: نكته دوم كه در دیدار با مقامات هندی بررسی شد ، شامل تولید 200 لكوموتیو برای قطار های باری است كه قرارداد بسیار مهمی میان هند و ایران است.
وی با بیان اینكه هند برای تامین مالی این پروژه اعلام آمادگی كرده است، افزود: بخشی از این لكوموتیو ها در ایران تولید خواهد شد. ارزش این پروژه 600 میلیون دلار تخمین زده می شود و ظرف مدت سه سال تكمیل خواهد شد.
آخوندی خاطرنشان كرد: هند در زمینه راه آهن تمركز بسیار زیادی داشته و فن آوری های خود را به روز كرده است. بنابراین همكاری با این كشور برای ایران به معنی بدست آوردن آخرین تكنولوژی های موجود در جهان در زمینه صنعت ریل است.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: موضوع سوم مورد مذاكره، تولید مشترك ریل میان هند و ایران است. بخشی از این ریل به صورت مستقیم از هند خریداری خواهد شد اما بخش اعظم تولید ریل در شركت ذوب آهن اصفهان انجام خواهد شد. شركت ذوب آهن اصفهان می تواند 400 هزار تن شمش فولاد را از هند دریافت كند. دولت هند نیز علاقه مند به تامین اعتبار این پروژه است. ما سعی خواهیم كرد در سفر آتی دكتر روحانی رئیس جمهوری ایران به هند، بخشی از این موضوعات را به قرارداد رسمی و عملیاتی تبدیل كنیم.
آخوندی درباره سفر خود به هند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ما با كشور هندوستان روابط بسیار خوبی داریم. در روابط خود با دهلی نو وارد مرحله مشاركت شده ایم. این همكاری ها هم در حوزه طرح توسعه بندر چابهار و هم در حوزه ریلی هستند.
وزیر راه و شهرسازی بار دیگر تاكید كرد كه 'مذاكرات ما با مقامات هندی در این سفر برای تحقق همكاری هایی به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار بود.'
آخوندی صبح چهارشنبه در راس هیاتی متشكل از معاونان و فعالان بخش خصوصی برای ارتقای همكاری های دوجانبه در حوزه حمل و نقل و در راس آن ایجاد تحول در بازاریابی بندر چابهار وارد دهلی نو شد.
بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری كنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال كانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسكرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به كشورهای آسیای میانه و مستقل مشترك المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی كشورهای منطقه قرار دارد.
جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله 100 هزار تنی كالای كشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.
توافقنامه چابهار یكی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
اكنون، هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از 1.1 میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می كند. اولین محموله 15 هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر كاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاكستان را برای هند فراهم كند.
آساق**267** خبرنگار: وحیده دینداری ** انتشار: زهرا هژبری

سرخط اخبار جهان