۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۴۲
کد خبر: 82791971
T T
۰ نفر
معاون قوه قضاییه: بانك اطلاعات ژنتیكی رسیدگی به پرونده های قضایی را شتاب می دهد

شیراز- ایرنا- معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: وجود بانك اطلاعات هویتی و ژنتیكی، سرعت و دقت رسیدگی به پرونده های قضایی را افزایش می دهد و از سوی دیگر این بانك برای مجرمانی كه اطلاعات آنها در بانك ثبت شده، نقش بازدارندگی دارد.

به گزارش ایرنا، ذبیح الله خداییان روز چهارشنبه در حاشیه نخستین نشست بانك اطلاعات هویتی و ژنتیكی ایران در شیراز در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینكه دی ان ای (DNA) مجرمان در این بانك موجود است این مساله خود به خود اثر بازدارندگی دارد و افزون بر این استفاده از اطلاعات بانك از بیگناهان رفع اتهام می كند.
وی بیان داشت: باید در قانون مجازات اسلامی مقررات جدیدی پیش بینی و به صراحت در این قانون قید شود كه قاضی می تواند به نتیجه آزمایشات ژنتیكی و دی ان ای (DNA) استناد كند و همچنین در صورت نیاز برای مجرم آزمایش ژنتیكی انجام شود.
دی ان ای (DNA) یا دئوكسی ریبونوكلئیك اسید یكی از ماكرومولكولهای سلولی است كه حامل اطلاعات وراثتی است و طی همانند سازی ژنتیكی از یك نسل به نسل بعد منتقل می‌شود. نقش اصلی مولكول DNA ذخیره‌سازی طولانی مدت اطلاعات ژنتیكی است.
این مقام قضایی ادامه داد: طبق قانون، سازمان پزشكی قانونی مكلف است كه از مجرمان و متوفیان، نمونه گیری و اطلاعات آنها را در بانك هویتی و ژنتیكی ایران ثبت كند.
خداییان افزود: اطلاعات بانك هویتی و ژنتیكی ایران، غیر از شناسایی مجرمان، در امور پزشكی و درمانی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد لیكن در حال حاضر استفاده از اطلاعات این بانك برای شتاب بخشیدن به روند رسیدگی به جرائم و افزایش دقت در این زمینه است.
وی بیان كرد: كشور ما به پیشرفت های پزشكی خوبی دست یافته اما نبود بانك ژنتیك امری بود كه در سال های گذشته كمبود آن احساس می شد و چون این بانك حاوی اطلاعات شخصی افراد است نیاز بود تا ساز و كار قانونی برای ایجاد آن تدوین شود كه این اقدام صورت گرفت.

** شیوه سنتی كشف جرم در ایران نیازمند تحول است
عضو كمیسیون قضایی و نماینده مردم شهرستان كازرون در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست خبری اظهار داشت: شیوه سنتی كشف جرم در كشورمان نیازمند تحول است و باید این روش به گونه ای علمی و پیشرفته صورت گیرد.
حسین رضا زاده ادامه داد: وجود بانك هویتی و ژنتیكی ایران همانگونه كه كمك به كشف جرم می كند می تواند بازدارنده نیز باشد و به همین سبب لزوم تكمیل اطلاعات بانك ژنتیكی ایران امری ضروری و بسیار حائز اهمیت است، برای محقق شدن این امر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم آماده همكاری هستند.
این نماینده مجلس افزود: حاشیه امنیتی كه هم اكنون برای مجرمان سابقه دار وجود دارد با كمك علم و تكمیل این بانك ژنتیكی از بین خواهد رفت.
نخستین نشست بانك اطلاعات هویتی و ژنتیكی ایران كه امروز (چهارشنبه) در شیراز آغاز شد فردا (بیست و یكم دی) به كار خود پایان می دهد.
9873 /6118
خبرنگار: محمدامین افشارپور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

سرخط اخبار استان‌ها