۲۰ دی ۱۳۹۶، ۸:۵۶
کد خبر: 82791085
T T
۰ نفر
ایران در پسابرجام عضو مجمع بین‌المللی اوزان شد

شهركرد - ایرنا- معاون مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد گفت: یكی از مهمترین دستاوردهای این سازمان در پسابرجام، برقراری مجدد ارتباط با دفتر بین المللی اوزان و مقیاس هاست.

احد محمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پسابرجام دستاوردهای خوبی در حوزه استاندارد نصیب كشور شد و مدیران ارشد دفتر بین المللی اوزان به كشور سفر كردند و تفاهم نامه هایی به امضا رسید كه در حوزه همكاری های بین المللی كشور بسیار موثر واقع شد.
به گزارش ایرنا، دفتر بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها، وظیفه نگهداری از سیستم بین المللی یكاها (دستگاه بین‌المللی استاندارد شده برای سنجش كمیت‌ ها بر حسب یكاها (واحدها) است، كه در سال ۱۹۶۰ ایجاد شد) را بر عهده دارد.
این سازمان (BIPM) در سال ۱۸۷۵ و پس از امضای پیمان متر (با عضویت ۱۷ كشور صنعتی در سال ۱۸۷۵ وظیفه یكسان ‌سازی واحدهای اندازه ‌گیری را برعهده گرفت)، ایجاد شد.
محمدی در ادامه كمبود تجهیزات را از چالش های مهم مركز اندازه شناسی كشور عنوان كرد و گفت: یكی از آثار سوء تحریم ها علیه كشور بر حوزه اندازه شناسی بود، به نحوی كه سالها در خصوص تهیه تجهیزات با مشكل روبه رو بودیم كه این مشكل در دوران پسابرجام تا حدی برطرف شد.
معاون مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با بیان اینكه استانداردهای اندازه گیری در كشور در وضعیت نسبتا مطلوب قرار دارد، گفت: با توجه به تعداد آزمایشگاه های فعال و نظارت هایی كه در این حوزه انجام می گیرد، با چالش جدی روبه رو نیستیم.
به گفته محمدی هم اكنون حدود یك هزار آزمایشگاه در حوزه استاندارد كشور فعال است كه بیشتر این مراكز توسط بخش خصوصی اداره می شود.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع مركز انداره شناسی كشور خاطرنشان كرد: هر یك از استانها با توجه به نیازی كه دارند، می توانند از خدمات این سامانه بهره بگیرند.
معاون مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران به منظور بازدید از روند ایجاد آزمایشگاه مرجع استاندارد اندازه گیری توسط پارك علم و فناوری به شهركرد سفر كرده است.
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7363/6021
۰ نفر