۸ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82779071
T T
۰ نفر
فعالیت 17550 واردكننده در 9ماه امسال/ سهم تولید از واردات چقدر است؟

تهران- ایرنا- گمرك جمهوری اسلامی ایران از فعالیت 17 هزار و 550 شركت تولیدی، بازرگانی و افراد حقیقی در واردات تا دی ماه امسال خبر داد كه 93 درصد ارزش كالاهای وارداتی در اختیار 3900 واحد قرار داشت.

به گزارش ایرنا، بر پایه ارزیابی دفتر اطلاعات «رایلو» در سازمان جهانی گمرك، ایران 2سال در زمینه پیگیری تخلف های گمركی اعم از قاچاق و ورود و خروج كالاهای تقلبی رتبه دوم را داشت كه امسال جایگاه نخست را به دست آورد.
سازمان جهانی گمرك طرح كارشناسی مجازی گمرك ایران را كه در چارچوب سامانه جامع امور گمركی اجرا شده، به عنوان الگوی برتر به گمرك های عضو این سازمان در سراسر جهان معرفی كرده است.
یكی از مهمترین ویژگی های سامانه های هوشمند گمركی، ثبت جزیی ترین اطلاعات اظهارنامه ها در هر مرحله از فرآیند تشریفات گمركی در كارتابل های الكترونیكی و بایگانی دیجیتال اسناد است كه این تجهیزات امكان كنترل فرآیند تشریفات گمركی بعد و حین انجام تشریفات كالا را فراهم می كند.
همه دستگاه های كنترلی و نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی می توانند لحظه به لحظه فرآیندهای گمركی را در هر شرایط زمانی و مكانی كنترل كنند.
در همین پیوند، گمرك جمهوری اسلامی ایران امروز اعلام كرد امسال بیش از یك میلیون و 200 هزار كانتینر ورودی در بخش واردات و ترانزیت به كمك سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به طور هوشمند كنترل شده و حتی یك كانتینر كالای قاچاق نیز از گمرك ترخیص نشده است.

** جزییات وادكنندگان
بر اساس اطلاعات موجود در سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرك، در 9 ماهه امسال 17 هزار و 550 شركت تولیدی، بازرگانی و افراد حقیقی در واردات كالا فعال بودند.
از آغاز امسال تاكنون ارزش كالاهای وارداتی 3900 شركت تولیدی و تجاری معتبر بیش از یك میلیون دلار بود كه در مجموع 93 درصد از كل ارزش واردات كشور را به خود اختصاص دادند.
از این فهرست، سهم شركت های دارای پروانه بهره برداری كه به عنوان برندهای معتبر تولیدی در كشور فعالیت دارند، 89.3 درصد و سهم بازرگانان و افراد شناخته شده و معتبر 7.1 درصد بود.
در این فهرست شركت های فعال در صنعت خودرو در رتبه های نخست قرار دارند.
پس از خودروسازان، شركت ها به ترتیب شركت های فعال در حوزه تامین كالاهای اساسی، نهاده های دامی، پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، دارو و صنایع غذایی قرار دارند.
گمرك ایران میانگین اظهارنامه های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی را در هر هفته 26 هزار فقره اعلام و تاكید كرد همه این اظهارنامه ها با كمك سامانه های هوشمند در گمرك به طور الكترونیكی كنترل می شود.

** قابلیت های جدید سامانه جامع گمركی
ثبت هوشمند اطلاعات ترخیص كالا این امكان را در گمرك فراهم كرده است كه رسیدگی به تخلف احتمالی پس از ترخیص براحتی ممكن شود.
پیش از الكترونیكی شدن گمرك و با وجود روش های دستی و كاغذی، امكان رصد اطلاعات فرآیند تشریفات گمركی كالاها به آسانی میسر نبود.
همچنین از آغاز امسال برای ارتقای كاركرد سامانه های الكترونیكی در گمرك همه اطلاعات كالاهای وارداتی با هدف مبارزه با تخلف به شیوه كامل تری ثبت شد.
بر این اساس با الكترونیكی شدن اطلاعات بارنامه، فاكتور خرید، عدل بندی و منشا ارز، تطبیق اطلاعات هوشمندسازی شد.
سامانه جامع گمركی اكنون این قابلیت را دارد كه به طور كامل در زنجیره ورود اطلاعات ترخیص، داده ها را تطبیق دهد و به صورت خودكار هر گونه تخلف احتمالی را شناسایی كند.‌
اكنون اطلاعات كالاهایی كه به كشور وارد می شود به صورت هوشمند با بارنامه الكترونیك، مانیفست الكترونیك، فاكتور الكترونیك، عدل بندی الكترونیك، اظهار الكترونیك، گواهی مبدا، قبض انبار الكترونیك و مجوزهای الكترونیكی سازمان های همكار گمرك تطبیق داده می شود و سامانه جامع گمركی در صورت هر گونه مغایرت به صورت خودكار از ادامه مراحل انجام تشریفات گمركی جلوگیری می كند.
گمرك ایران پس از بررسی پرونده های جعل اسناد یا كم اظهاری یا تخلف تعرفه ای، قابلیت ها و توانمندی های سامانه جامع گمركی را ارتقا داد.
در این پیوند، اطلاعات اظهاری صاحب كالا یا نماینده قانونی وی با اطلاعات بارنامه، مانیفست، بیمه، ثبت سفارش، قبض انبار، مجوزهای سازمان های همكار، گواهی مبدا، فاكتور خرید، عدل بندی، نظر ارزیاب و كارشناس به صورت هوشمند و الكترونیكی در سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تطبیق داده می شود تا در صورت هر گونه مغایرت در هر مرحله، روند تشریفات گمركی به صورت خودكار قفل شود.
البته گمرك جمهوری اسلامی ایران فقط در زمینه كالاهایی مسوولیت دارد كه تشریفات گمركی آنها از طریق گمرك های سراسر كشور انجام و برای این كالاها پس از اظهار در گمرك، پته الكترونیكی صادر شده است.
ساماندهی واردات و صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است كه در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9123*1961*
تنظیم: زهره دریغ گفتار* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر