۶ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82777213
T T
۰ نفر
88 درصد جمعیت ایران باسواد هستند

قزوین - ایرنا- معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینكه پیش از انقلاب فقط نیمی از مردم ایران سواد داشتند،گفت: اكنون 88 درصد جمعیت كشور باسواد هستند.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی زاده روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت هفته سوادآموزی در قزوین افزود: به بركت پیروزی انقلاب و با تلاش های انجام شده در حوزه علم آموزی طی چهار دهه گذشته شاهد رشد نزدیك به 40 درصدی جمعیت با سواد كشور بوده ایم.
معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی همچنین گفت: رسالت ما دیگر آموزش 'بابا آب داد، نان داد' نیست بلكه تلاش داریم علاوه بر سواد به مخاطبان خود درس های بهتر زندگی كردن را نیز یاد دهیم.
مهدی زاده ادامه داد: با چنین رویكردی داشتن مدرك تحصیلی به معنای باسوادی نیست بلكه داشتن روحیه جسارت، شجاعت و زندگی جمعی و همزیستی به همراه دانش به معنای با سوادی است.
وی همچنین افزود: اجرا و پیشبرد چنین رویكردی نه با بخشنامه و دستورالعمل بلكه درگرو تغییر از خود ماست تا با عوض كردن دیدگاه ها شیوه های دیگری برای تربیت فرزندانمان داشته باشیم.
معاون آموزش سازمان نعضت سوادآموزی با بیان اینكه والدین امروز فرزندان خود را از مسئولیت اجتماعی معاف كرده اند،افزود: تا زمانی كه والدین و معلمان به دنبال شاگرد اولی و پزشك شدن فرزندان باشند اوضاع به همین شكل خواهد بود.
وی با بیان اینكه آموزش با كیفیت حق جامعه ایرانی و فرزندان ماست،افزود: در تك تك منازل ما گلادیاتوری چون كنكور وجود دارد تا فرزندان ما تحت فشار در منزل مانده و برای كنكور درس بخوانند در حالی كه اینها سمی است كه ناآگاهانه به خورد فرزندان خود می دهیم.
این مسئول خاطرنشان كرد: امروزه برای تربیت درست فرزندان خود آنها را تحت فشار گذاشته ایم كه این صحیح نیست بلكه باید از طریق روش های مناسب نوجوانان و جوانان را پرورش دهیم.
وی با بیان اینكه حقوق اجتماعی نخستین چیزی است كه باید آن را یاد بگیریم،افزود: مراكز یادگیری محلی كه سال های اخیر تاسیس شده بستر مناسبی برای تغییر رویكردهاست و افراد در این مراكز تمرین مشاركت، مدیریت و همزیستی می كنند.
مهدی زاده در ادامه تقویت سوادآموزی را موضوعی همگانی دانست و خواستار مشاركت سایر دستگاه ها و همچنین همه شهروندان در این زمینه شد.
هفتم دی ماه به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان روز سوادآموزی نامگذاری شده است.
براساس سرشماری سال 95، 808 هزار و 503 نفر از جمعیت استان قزوین باسواد و 30 هزار و 892 نفر نیز بیسواد هستند.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
۰ نفر