۵ دی ۱۳۹۶، ۲۲:۵۴
کد خبر: 82776740
T T
۰ نفر
اختصاص 600 ميليون ريال براي مرمت پل كوچه كنگاور

كرمانشاه- ايرنا- فرماندار كنگاور گفت: 600 ميليون ريال براي مرمت اضطراري پل كوچه و جلوگيري از تردد وسايل نقليه بر روي اين پل، اختصاص يافت.

به گزارش ايرنا، عليرضا ايزدي روز سه شنبه در حاشيه بازديد از اين پل تاريخي كه بخشدار و جمعي از مسئولان حضور داشتند، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: آثار ثبت ملي بايد به صورت جزئي يا كلي مورد مرمت قرار بگيرند تا از تخريب تدريجي آنها جلوگيري شود.
وي گفت: ديوارهاي پل كوچه دچار آسيب شده و ترك هاي عميقي بر روي چشمه طاق هاي آن ديده مي شود كه نيازمند توجه كارشناسان اداره كل ميراث فرهنگي استان كرمانشاه است.
وي به تردد وسايل نقليه بر روي پل تاريخي كوچه اشاره كرد و افزود: دستگاههاي ذيربط با هم افزايي و همكاري، براي نجات اين يادگار دوران صفوي از تردد وسايط نقليه جلوگيري كنند.
وي ادامه داد: بايد مسير دسترسي روستا را به مسيري كه در فاصله چند صد متري شرق پل قرار دارد، انتقال دهند.
فرماندار كنگاور گفت: دولت تدبير و اميد اقدام هاي قابل قبولي در حوزه مرمت، نگهداري و بازسازي آثار تاريخي از خود بر جاي گذاشته است.
ايزدي در پايان گفت: با توجه به اعتبارات خوبي كه امسال به ميراث فرهنگي اختصاص داده ايم، بايد اداره ميراث فرهنگي كنگاور با برنامه ‌ريزي و اولويت‌ بندي، تمام تلاش خود را براي حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي ارزشمند اين شهرستان به كار ‌گيرد.
پل تاريخي كوچه در هفت كيلومتري شرق شهر كنگاور، در مسير جاده كنگاور به تويسركان در روستاي كوچه واقع شده كه بر روي رودخانه خرم رود در جهت شمال شرقي - جنوب غربي احداث شده است.
متاسفانه كتبيه اي بر روي بنا وجود ندارد تا زمان دقيق آن را مشخص نمايد، ولي با توجه به ساختار معماري آن و مقايسه با پلهاي صفويه به نظر مي رسد اين پل نيز در دوره صفويه ساخته شده باشد.
شهرستان كنگاور با جمعيتي افزون بر 76 هزار نفر در 94 كيلومتري شرق كرمانشاه واقع شده و دروازه ورودي اين استان غربي است.
8066/7447 خبرنگار: مجيد رحمتي ** انتشار دهنده: علي مولوي

سرخط اخبار استان‌ها