۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۴
کد خبر: 82769701
T T
۰ نفر
تغییر كاربری یك میلیون هكتار از زمین های باغی و زراعی كشور

زنجان - ایرنا - مدیركل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی گفت: طی سال های اخیر بیش از یك میلیون هكتار از زمین های زراعی و باغی در كشور با ساخت و سازهای مختلف تغییر كاربری داده شده است.

سیدعلی محققی سه شنبه شب در نشست تخصصی حفاظت از خاك و اراضی كشاورزی كه در حاشیه جشنواره یلدای ماندگار در مجموعه فرهنگی تاریخی كارخانه كبریت زنجان برگزار شد، افزود: عمده ساخت وسازها و تغییر كاربری های مجاز و غیرمجاز در كشور در خاك های درجه یك اتفاق می افتد.
وی تاكید كرد: قانون به تنهایی قادر به حفاظت از زمین های كشاورزی نیست و تنها راه حفاظت از زمین، توانمندسازی و آگاه سازی آحاد مردم است.
مدیركل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی گفت: زمین های زراعی و باغی یك عرصه تولیدی، اقتصادی و زیست محیطی محسوب می شود.
محققی خاطرنشان كرد: حفاظت از خاك در كنار حفاظت از آب باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد چراكه حفاظت از خاك یكی از راه های حفاظت از آب است.
وی به اقدامات قانونی به منظور حفاظت از اراضی كشاورزی اشاره كرد و افزود: در این راستا در كنار مجموعه فعالیت های قانونی، فعالیت های گسترده آموزشی و ترویجی به منظور فرهنگسازی و توانمندسازی آحاد جامعه در كشور در دست اجراست.
مدیركل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی گفت: بخش عمده فعالیت های مربوط به حفاظت از زمین های كشاورزی اقدامات پیشگیرانه است و به همین منظور با هدف ترویج حفظ و ساماندهی این زمین ها و آموزش روستاییان و بهره برداران در قالب ساختار سازمانی در وزارت جهاد كشاورزی، تفاهم نامه ای با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی منعقد شده كه معادل آن در استان ها در مدیریت های امور اراضی و مدیریت های ترویج در دست اجراست.
محققی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت و توان سازمان های مردم نهاد و تشكل های مردمی در حوزه حفاظت از زمین های كشاورزی رویكرد بسیار مهمی است كه طی سال های اخیر در پیش گرفته شده و در این راستا با انجمن های بیشتر استان ها تعامل های ارزشمندی داشته ایم.
وی یادآور شد: تشكل ها و سازمان های مردم نهاد می توانند به عنوان بازوی توانمند سازمان امور اراضی در راستای فرهنگسازی حفاظت از زمین های كشاورزی، جلوگیری از تغییر كاربری و تخریب باغ ها عمل كنند.
مدیركل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی گفت: در دیدار با انجمن ها و تشكل های مردمی در استان زنجان نیز تفاهم نامه خوبی منعقد شد تا از ظرفیت آنها به منظور توانمندسازی جوامع شهری و روستایی، آموزش و آگاه سازی آنان از مخاطرات تغییر كاربری، تخریب اراضی زراعی و باغی و قوانین و مقررات این حوزه به خوبی بهره گرفته شود.
منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز به منظور حفظ و جلوگیری از تخریب زمین های ملی، طرح های توانمندسازی در جوامع محلی اجرا كرده كه كشت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی در منطقه آرپاچای زنجان از جمله این پروژه هاست.
براساس اعلام مركز آمار ایران، شمار بهره برداران در كشور بیش از ۴ میلیون نفر و وسعت اراضی قابل كشت نیز بیش از ۱۶ میلیون هكتار است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد