۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۵
کد خبر: 82766722
T T
۰ نفر
بهبود چهار پله‌ای رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی

تهران- ایرنا- مدیر طرح و برنامه گمرك جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: بر اساس گزارش بانك جهانی، رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی با چهار پله بهبود، از 170 به 166 رسیده است.

به گزارش یكشنبه تارنمای موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، «هایده باقری پور» تعدد قوانین، مقررات، رویه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی كشور را بار سنگینی بر دوش گمرك دانست.
وی ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف درگیر در تجارت خارجی و اجرای سیستم‌های مكانیزاسیون و اتوماسیون، به ویژه بهره‌گیری از فناوری اطلاعات ذیل برنامه شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد در گمرك ها از طریق استقرار گمرك الكترونیك و یكپارچه را یكی از دستاوردهای مهم در زمینه تسهیل تجاری ذكر كرد.
به گفته وی، این اقدام ها با هدف تسریع و تسهیل تشریفات و رویه‌های گمركی و افزایش دقت و تقویت انضباط، سلامت و شفافیت به اجرا درآمده است.
مدیر طرح و برنامه گمرك اجرای سامانه جامع امور گمركی و سامانه تجارت فرامرزی را سبب كوتاه شدن فرایند ترخیص گمركی و رشد 61 درصدی حقوق ورودی وصول شده در سال 1395 نسبت به سال 1394 دانست.
به گزارش ایرنا، بزرگ ترین دستاورد گمرك در دولت یازدهم راه اندازی گمرك الكترونیك در ایران بود كه با استفاده از دانش پژوهان داخلی، موفق به راه اندازی و اجرای سامانه جامع گمركی شد و توانست 34 عملیات گمركی را الكترونیكی كند.
كامل ترین بسته حمایتی گمرك از تولید و صادرات نیز در دولت یازدهم اجرا و برای نخستین بار ارایه خدمات و تسهیلات به تولیدكنندگان و صادركنندگان با كمك سامانه جامع گمركی هوشمند شد.
دیپلماسی گمركی ایران در دولت یازدهم بسیار فعال بود و علاوه بر توسعه همكاری ها با سازمان جهانی گمرك و امضای پنج موافقت نامه همكاری های گمركی با كشورهای چین، تركیه، كره جنوبی، آذربایجان و روسیه، شاهد فصل جدیدی از روابط گمركی با روسیه از طریق امضای راهگذر سبز گمركی و چین از طریق موافقت نامه مشاركت راهبردی بودیم و علاوه بر مذاكرات فنی با سفیران دهها كشور طرف معامله، شاهد آغاز گفت وگوهای ایران و اتحادیه اروپا درباره مسائل گمركی بوده ایم.
این موضوع همزمان با افزایش 35 درصدی صادرات غیرنفتی امسال به اروپا بسیار مهم است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9132*1961*
خبرنگار: فرزانه سلامت بخش *انتشار: مریم مسعود
۰ نفر